wij zijn niet getrouwd en gaan dat voorlopig ook niet doen. nu hoorde mn vriend gister van zn moeder dat als hij zn kind straks wil gaan aangeven dat dat 2000 euro ! kost, dat had ze ergens gehoord. nou dat lijkt me heel sterk zei ik nog, dat kan nooit. wie weet het hoe het gaat. volgens mn vriend hebben we een geregistreerd partnerschap, we hebben voor we dit huis betrokken een samenlevingscontract getekend. is dat hetzelfde en genoeg om de kleine aan te kunnen geven? sorry ik weet het echt niet..
Volgens mij kost dat helemaal nix, ja misschien het uittreksel wat er gemaakt wordt maar 2000 euro geloof ik nix van. Wat je wel moet doen is je vriend het kind laten erkennen anders mag hij het straks niet aangeven bij de gemeente.
Wat een onzin. Als je het goed wilt regelen moet je vriend voor de geboorte (met jouw toestemming) het kind erkennen. Dat kost niets. Kun je bij de gemeente doen. Na de geboorte moet je bij de rechtbank van de plaats waar je baby geboren is, ouderlijk gezag regelen. Ook gratis. Niks 2000 euro dus. Dit geldt als je ongetrouwd samenwoont. Hoe het is met geregistreerd partnerschap weet ik niet precies. Zijn hier al wel topics over geweest en je gemeente weet het zeker. Als er verschil is, is het dat je minder hoeft te regelen dan bij samenwonen, nooit meer.
Het kind aangeven kost niks... Als hij bij de bevalling is, moet hij een briefje van de verloskundige meekrijgen dat hij er echt is bijgeweest zodat hij het kan aangeven. Als hij niet bij de bevalling is(waar ik wel vanuit ga) moet jij hem een machtiging meegeven om het kindje aan te geven...
Je bedoelt denk ik de ongeboren vrucht, dat klopt! En dan mag je vriend de baby, binnen drie werkdagen na de geboorte, zelf aangeven bij de gemeente met zijn paspoort en een briefje (als soort van geboortebewijs) van je verloskundige of gyneacoloog. Kost helemaal niks. Vraag me af hoe ze daarbij komt. Heeft ze het liefst dat jullie trouwen of zo?
Hij mag het wel aangeven hoor, ook zonder erkenning. Hij moet dan bewijs mee hebben dat hij bij de geboorte is geweest. Want mijn kindje heeft (nog) geen erkende vader, en mijn moeder mag de baby aangeven. Als ik zou willen krijgt de vader van mijn kindje een briefje mee met bewijs dat hij bij de bevalling is geweest (hij is er niet bij dus dit kan niet). En anders mag ik hem een machtiging meegeven, ook dit gebeurd niet. Maar een vader hoeft NIET erkent te zijn om het kindje aan te geven.
Is inderdaad onzin, voor het erkennen van de ongeboren frummel hoefden we niks te betalen, in sommige gemeentes brengen ze nog wel administratiekosten in rekening maar dat is meestal iets van 10 a 15 euro. Daarna is het aangeven ook meestal kosteloos (of dus weer administratiekosten). Dit kun je het beste even nagaan bij jou gemeente, vaak staat dit soort info wel op hun internetsite. Ik vind het trouwens wel apart dat je zegt "volgens mn vriend hebben we een geregistreerd partnerschap, we hebben voor we dit huis betrokken een samenlevingscontract getekend". Ik mag aannemen dat je zelf wel weet of je een geristreerd partnerschap hebt. In dat geval had je namelijk geen samenlevingscontract hoeven te tekenen. Maar misschien begrijp ik je verkeerd. Liefs Manuela
Als je een samenlevingscontract hebt ben je geen geregistreerd partner hoor! G.P. staat namelijk gelijk aan het huwelijk, je moet ervoor naar het stadhuis zijn geweest en minstens 2 mensen moeten mee zijn geweest als getuige. Erkennen en aangeven kost niets.
zou wel een goede zijn van de gemeente, kunnen ze weer geld binnen halen. breng ze alsjeblieft niet op ideeen
Ik ken dus wel iemand die dit ook zei.... Ik weet het dus ook niet meer. Want ik lees overal van niet. Maar tegen haar had de gemeenteambetenaar gezegd dat ze liever kon gaan trouwen, omdat het dan gratis is. Maar dat doet ze niet. Bindingsangst.
Het was vast een 1 april grap of niet? Nee kost zeker geen 2000 euro, Hoogstens idd de administratie kosten 10 a 15 euro.
weet niet wat het kost, maar wat ik wel op internet gelezen heb is: volgens mij krijgt jullie kindje alleen ZIJN achternaam als jij met hem bij de gemeente, VOOR het kind geboren kan worden, samen ondertekent dat het zijn achternaam krijgt. Hij moet deze verklaring dan meenemen bij de aangifte. Anders krijgt het bij samenlevingscontract én bij geregistreerd partnerschap altijd automatisch JOUW achternaam.
Je kan voor dat de kleine geboren is samen een akte van Erkenning tekenen bij de gemeente waar jij woont, je kan dan ook gelijk aangeven welke achternaam je baby krijgt, die akte moet je vriend mee nemen als hij de kleine gaat aangeven. Dan kunnen jullie daarna samen een schriftelijk verzoek in dienen bij de rechtbank voor gezamelijk gezag voor deze baby en eventueel meerdere kinderen. Je moet dan een geboorteafschrift met betreffende erkennning, uitreiksel van bassisadministratie van beide ouders en van baby, uitreiksel van het Centraal Curateleregister in Den Haag en van ouders kopie geldig id meesturen en dan krijg je vanzelf bericht dat je samen het ouderlijk gezag heb. Volgens mij is alles gratis behalve afschrift bassisadministratie die kost iets van 5 ofzo. Toen wij de akte van erkenning gingen regelen kregen wij info mee over hoe en wat. Anders gewoon jullie gemeente is opbellen dan weet je presies hoe het bij jullie gaat iedere gemeente is toch verschillend. Veel succes.
dit klopt niet hoor meis, hij hoeft er niet bij te zijn. als hij het kind van te voren erkend heeft, dan mag hij zoiezo je kind aangeven. maar inderdaad alleen met geboortebewijs.