Uniform op basisschool en/of voortgezet onderwijs

Discussion in 'De lounge' started by BabeBabe, Apr 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wel of geen unformen op school

1. Ja, goed idee!

2. Nee, wat een onzin

3. alleen op de basisschool

4. alleen op het voortgezet onderwijs

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Tommo

Tommo Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ja hoor, je kan het hier zelfs bij de supermarkten krijgen.
    Vaak een navy broek, overhemd, blazer, of trui.
    Sommige scholen willen dat je hun logo op je trui of blazer hebt en dat moet je dan bij school zelf kopen, maar broeken, rokken, blouses, etc die koop je op iedere straathoek

all school uniform - Children - BHS

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    eerlijk? Ik denk dat er best wel wat pesters minder zullen zijn als dit allemaal gebeurt, maar ik leer mijn kinderen op school (en ook thuis) ook gewoon dat er nare kinderen zijn die nooit zullen veranderen. Daar kun je tegen lullen als brugman, maar dat is hun karakter en dat krijg je er niet uit. Ik heb zo'n eentje in de klas zitten, super ouders, goede opvoeding maar een treiter karakter..

3. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Wij wonen ook in een 'uniformenland' en ik vind het een geweldig systeem. :) Hier draagt ook elk kind hetzelfde uniform want elke school heeft een ander uniform en die koop je dan ook gewoon in de winkel van de school zelf. Dus verschillen zijn er onderling niet. Je merkt echt dat kinderen trots zijn om hun uniform te dragen en het schept ook een onderlinge band bij de kinderen. En ik ben gewoon blij dat er 'smorgens geen gedoe is met kleding uitzoeken! :D

Pesten gebeurt hier trouwens niet, maar of het dragen van uniformen hiertoe bijdraagt kan ik niet beoordelen. Ik betwijfel echter of dat zoveel uitmaakt.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee, ik ben er niet voor. Al krijg ik wel een nostalgisch gevoel als ik kinderen van de internationale school in hun uniformen voorbij zie komen. Die hoge kousen, de rokjes van de meisjes, de blousen... ik vind het wel wat hebben. Maar alleen voor het zicht, ikdenk verder niet dat het maar iets uitmaakt wat betreft arm/rijk, merkkleding/geen merkkleding.

5. tuc

tuc Niet meer actief

haha en ik zou het onwijs jammer vinden als mijn kinderen hun fantastische setjes alleen in het weekend aan konden:D...wat zou mij dat een hoop geld schelen:$

6. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Dat laatste is wel handig ja :D Die band zag ik in N-Ierland ook, maar de rivaliteit tussen scholen was daar erg groot, ik zou dat als school zijnde juist niet stimuleren (gevechten/scheldpartijen).

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

ook ik ben tegen: veel te ouderwets in mijn ogen! Bovendien ben ik ervan overtuigd dat je het toch wel ziet aan de kinderen of ze rijk of arm zijn, door de schoenen of tas. En jongere broertjes en zusjes worden met het schooluniform van het oudere broertje/zusje opgezadeld.... Nee, vind het niks!

Continuerooster vind ik weer wel ideaal.

8. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

Jun 12, 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind uniformen er altijd wel mooi uitzien, maar zou niet willen dat het wordt ingevoerd. Kinderen en ouders oordelen toch wel over elkaar, als het niet over kleren gaat wel over iets anders. Bij mij op school werd veel gepest, maar dus never ever over kleding. Was een non-issue.

9. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik ben er ook niet voor. Ik ben het eens met het punt dat kinderen dan een stuk individualiteit missen. Ze missen een belangrijke manier om expressie te geven aan hun identiteit. Bovendien zei mijn oma vroeger altijd: "we hadden dan wel een uniform, maar we wisten precies wie er arm en wie er welgesteld waren hoor. Genoeg andere dingen waaraan je dat nog steeds makkelijk kon zien." Ik denk dat het dus niet veel helpt.

Je kunt wel zeggen dat er met een uniform meer gelijkheid is, maar eigenlijk is dat niet zo. Wat er gebeurt, is dat je de ongelijkheid verbergt (of dat in ieder geval probeert). Je maakt er een taboe van. Alsof het schandalig is om arm te zijn! Er is nu eenmaal ongelijkheid tussen mensen hun situaties. Ik vind het beter om onze kinderen te leren dat alle mensen, ondanks ongelijke posities/situaties/capaciteiten/enz., wel gelijkwaardig zijn.

10. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    Pesten gebeurt echt overal, je ziet het misschien niet, maar het ontkennen is je hoofd in het zand steken..

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ook dat ja, mijn kinderen zijn altijd erg leuk gekleed, zou het echt niet leuk vinden als ze er minder leuk uit zien door een stom schooluniform....

12. Does81

Does81 Bekend lid

Mar 26, 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Je kunt ze gewoon kopen in de winkels idd. Bepaalde tijd van het jaar hangt het er hier weer mee vol overal. Ik geloof dat de scholen hun eigen regels hebben over het alles (tot de schoenen toe), zodat je weet wat wel en niet te kopen. Bij anderen kun je ze via de school krijgen, dan weet je zeker dat je goed zit. Mijn man weet het beter dan ik, gezien hij Engels is en dus hiermee opgegroeid is.
    Zelf ben ik er geen fan van... Hier zie ik ze elke ochtend...zwart, zwart en nog meer zwart... De aller kleinsten dragen dan nog fleurige kleurtjes, echt leuk om te zien, maar de tieners allemaal zwart met witte shirtjes... :) Tsja... Zij zijn het gewend en weten niet anders. Ik zal wel moeten wennen wanneer er echt kleintjes gaan komen, anders kunnen ze niet naar school hier haha!

13. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    en mijn dochter ziet er trouwens vandaag ook best spectaculair uit met haar goedkope setje van de action :)

14. Tommo

Tommo Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,741
    1
    36
    NULL
    NULL
  15. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    ooh en dan hebben ze ook van die dagen dat ze zelf mogen kiezen wat ze aantrekken.. nou ik kreeg toen zowat een rolberoerte..

ik vind dat geruite best schattig.. voor een dagje :D

16. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Nee absoluut niet ik ben voor zelfexpressie. Ik laat mijn zoon dan ook gewoon zelf zijn kleding uitkiezen zowel in de winkel als smorgens. Mijn docht mag ook kiezen.
    Ze lopen er normaal bij niet anders dan andere kinderen. Ook in zeemannetjes als ze die in de kast hebben liggen

17. Mooi geschreven! Dat zijn de woorden die ik niet had kunnen vinden, maar ik sluit me hier helemaal bij aan! :)

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Uniformen helpen echt niet tegen pesten. 'Bullying' is ook in landen met schooluniformen een groot probleem.

Verder is het toch gewoon een kwestie van wat je gewend bent.

19. Mnon

Mnon Niet meer actief

Uniform mwah, als het er van komt prima, komt het er niet ook prima!

Continurooster? Alsjeblieft niet!!! Dan zou ik op de dagen dat ik moet werken mijn kind enkel voor schooltijd zien en dan de volgende dag pas weer!! Met "normaal" rooster kan ik mijn kind tussen de middag nog zien en daarna moet ik werken.

20. Minerva

Minerva Niet meer actief

Juist ja. Waarom gebeurt het dan niet?

Helemaal eens met TS. Ik ben ook voor schooluniformen. En de dooddoener "dan zoeken ze wel iets anders om te pesten" is natuurlijk geen reden om het niet te doen. Je zult misschien, uniform of niet, nooit het pesten helemaal uit kunnen bamnnen, maar je kunt wel oorzaken weghalen en/of het groepsgevoel versterken.

Share This Page