Constitutioneel eczeem?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Tess83, 30 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hey meiden,

Mijn dochter zit sinds twee weken onder de droge pukkeltjes, eerst op haar handjes, toen haar beentjes en inmiddels zit alles op bepaalde mate onder behalve haar gezicht. CB dacht aan het weer, binnen warm en droog, buiten koud.. Bij erger worden even langs de HA.

Gisteren gedaan. Constitutioneel eczeem. Binnen 2 seconden was ze eruit, heeft verder helemaal geen vragen gesteld, ik moet gaan smeren 3x per dag en dat was het.

Eenmaal thuis gaan de vragen borrelen, na wat research op internet ben ik wel iets maar niet veel wijzer.. Het is een bos met veel bomen!

Enerzijds denk ik klopt de diagnose wel? De symptomen zijn veel jeuk, nee, droge huid, totaal niet, begint op het hoofd of in het gezicht en reikt tot aan de romp, nee totaal andersom; eerst benen en als laatst hoofd, en ze krijgen kloofjes, rode vlekken met blaasjes enz enz, ook niet!

En dan nog krijg je dit eczeem door inhaleren/eten van dingen waar je allergisch op reageert. Maar een allergietest kan nog niet? Dus ik moet smeren tegen eczeem en ondertussen blijf ik gewoon kwark (wat ze dus sinds 3 weken krijgt) geven? Dat doen we uiteraard niet, maar ik heb ook 2 katten rondlopen die het kunnen zijn, die doe je niet weg als je het niet zeker weet..

Ik twijfel of ik voor de zekerheid naar een dermatoloog zal gaan.

Zijn er mensen met ervaring op dit gebied? En ik ben sowieso benieuwd wat jullie als ouders zouden doen met dit verhaal..

Alvast bedankt,

Een bezorgde moeder!

2. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Niemand? :(

Ik heb een doorverwijzing gevraagd, krijg ik niet... Het is namelijk 'maar' eczeem..

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Mijn zoontje heeft het ook. Hij is al vanaf 4 weken oud doorgestuurd naar de eczeem poli op het ziekenhuis, maar dat kwam omdat ik het heb en aan mijn familie zijn kant ook eczeem voorkomt. Ook veel allergieen in de familie.

Een allergietest bij zo'n klien kind heeft inderdaad geen zin. Ook hoeft een eczeem niet te betekenen dat er meerdere allergieen zijn. Mijn zoontje is bv nergens allergisch voor qua eten, dat we het merken. Hij kan weer niet tegen wol bijvoorbeeld.

Dit is een heel goede link:

Eczeem bij kinderen - Eczeem - UMC Utrecht

Google voor de rest niet te veel. Constitutioneel eczeem is iets waar je prima mee kunt leven en er hoeft verder niets aan dfe hand te zijn. Als je wilt letten op allergieen, begin dan met contactallergieen. Geen wasverzachter meer, geen wol en andere 'kriebelprodukten' en zorg ervoor dat ze het niet te warm heeft want bij zweetplekjes vlamt de allergie direct op. Slapen in een goed geventileerde kamer is ook belangrijk. Geen vloerbedekking en regelmatig even een dweitlje erdoor halen.

Voedselallergie is een andere vorm van allergie. Eczeem en astma en huidallergieen hangen samen met overactieve mestcellen, voedselallergie en intolerantie met je spijsverteringsstelsel. Op internet zijn er geboeg mensen die direct zuivel en gluten op de schuld geven, maar ik raad je aan daar even mee te wachten.

Goed smeren, droog houden en geventileerd slapen. Als je het idee hebt dat het eczeem niet snel genoegd verdwijnt, terug naar de HA en andere zalf vragen. Ik heb ook een tijdje gezocht naar de optimale combinatie. Mijn zoontje doet het heel goed op vaseline-carbomeercreme en triamcinolon omdat hij het te erg heeft voor de reguliere hydrocortison die ze eerst aanraden.

Succes ermee!

4. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hè wat fijn om jouw verhaal even te lezen! Ik voel me echt een beetje met een kluitje in het riet gestuurd..

Ik twijfel allereerst of het eczeem is.. Hoe komt het bij jouw zoontje tot uiting? Mijn dochter voelt als een schuurpapiertje over haar complete lijf! Overal piepkleine rode pukkeltjes, behalve op haar billen en het ergst op haar benen en in haar hals.

Hoe zie jij geventileerd slapen? Ze ligt nu met een rompertje en broekje in een slaapzak, is dat goed? Haar raam is tussen de slaapjes door open, als ze slaapt dicht ivm de harde wind.

We hebben overal laminaat, dus dat moet goed komen denk ik.

Wasverzachter is dus iets waar ik een week of 3 geleden weer mee ben begonnen en ik dacht dus ook meteen dat het daarvan is! Maar toen ik die vraag bij de HA neerlegde zei ze dat dat niet kon? Ze liet me verder niet uitpraten en kreeg niet de kans om uit te leggen dat ik dat pas sinds 3 weken gebruik.. Mijn moeder heeft een parfum allergie, dus het leek mij goed kunnen!

Mijn schoonmoeder is allergisch voor gluten, dus daar zijn we wel huiverig voor, maar ze eet haar brood goed en heeft nooit buikpijn of krampen en haar ontlasting is ook prima. Ze krijgt ook al een poosje kwark na het eten en daar reageert ze verder ook niet op!

Ik hoop dat je het niet vervelend vindt dat ik zoveel vraag, ik ben blij dat er iemand is die er ervaring mee heeft! Wij dachten inderdaad gelijk aan astma en andere nare dingen..

5. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, oudste heeft ook last gehad van eczeem net zoals jij beschrijft zo'n schuurpapiervelletje maar ook met rode vlekken. Ook een smeersel van ha gehad (cortison-zalf dacht ik). Hier zit astma en allergie ed ook in de familie. Zalf hielp altijd goed en nu is hij er overheen gegroeid, hooguit een plek in de knieholte. Met geventileerde kamer bedoelen ze denk ik dat je tussen slaapjes door het raam een tijdje moet open zetten dat de kamer niet te muf wordt. Was parfum in wasmiddel of wasverzachter betreft, je kunt een tijdje neutral proberen, daar zit namelijk geen geurstoffen aan toegevoegd. Is wel duurder maar de Action heeft die flessen voor een prikkie staan.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Geventileerd slapen: wij hebben eigenlijk altijd het raam een beetje open, en hij slaapt gewoon lekker in een slaapzaje en een deken erover. Maar tussen de slaapjes door ventileren is ook prima, het gaat idd zoals mamavanruben al zegt erom dat jee frisse kamer hebt die niet muf en stoffig is.

Op de dermatoligiepoli zeiden ze dat wasverzachter vaak een trigger is omdat dit niet uit de kleren gewassen wordt, het blijft achter. Je kunt idd iets van Neutral proberen, maar wij gebruiken helemaal niet meer. Verder geen anti-allergisch wasmiddel, maar ik draai soms nog even een extra spoel- en centrifugeersessie zodat ik zeker weet dat alle wasmiddel er uit is, zeker bij zijn kleertjes.

Wat jij beschrijft klinkt wel als eczeem hoor. Bij mijn zoontje is het meer alsof hij een kleine schildpadje wordt, helemaal een hoornig velletje ;) En op uitbraakplekjes (bij hem meestal in de nek) krijgt hij nat eczeem. Zijn billen zijn ook bij het minste of geringste pukkelig.

Maar net als bij Ruben is het al veel minder geworden, en heeft hij alleen zo af en toe nog zijn plekjes. Mij helpt het altijd het beste om bij het afdrogen goed met mijn handen over zijn hele blote lijfje te gaan. Vaak voel je het eczeem al opkomen voordat je het ziet, en dan is het met vette zalf meestal al p te lossen.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    #7 Juul75, 1 feb 2013
    Laatst bewerkt: 1 feb 2013
    Nee hoor, geen probleem. Astma, parfum allergie etc hangt wel allemaal samen met dit, dus het is niet gek dat je er aan denkt. Ikzelf heb astma, bronchitis, meerdere allergieen en eczeem, mijn dochtertje heeft brochitis en mijn zoontje eczeem. Wij hebben allemaal zoals dat zo mooi heet 'een atopische constitutie'. Mijn man noemt het 'maandagochtendmodelletjes' :D

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.263
    4.496
    113
    Hier twee kinderen met eczeem.

Mijn zoon is er al aardig overheen gegroeit en heeft alleen nog een klein plekje achter zijn oor wat regelmatig weer tevoorschijn komt.

We zijn erachter gekomen dat hij erg sterk reageert op verzorgingsproducten. Ook reageert hij allergisch op zonnebrandcreme, uierzalf en vogels. Maar zo'n allergische reactie ziet er veel erger uit dan de eczeem zelf.

Hij kan erg goed tegen de producten van de Lidl, wij vermoeden dat ze daar een andere samenstelling hebben omdat het in duitsland geproduceert wordt. Wel handig want tegen die zonnebrandproducten kan hij dus wel.

Wassen doen we dus met wasmiddel van de Lidl, gebruik geen wasverzachter. Wil je de was wel lekker zacht hebben dan kun je een scheut azijn in het wasverzachterbakje doen.

De jongste heeft het ook, als babyzijnde heel erg in haar gezicht, nu zit het meer op haar romp. Rood , pukkelig en voelt aan als schuurpapier.

Op rustige dagen smeren we ze in met de bodylotion van de vaselinne. Op ergere dagen met vaselinne-lanette en de extreme plekken (die ook jeuken) met hormoonzalf.

9. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Fijn om er wat meer over te leren!

Uit jullie verhalen maak ik een beetje op dat ze nu dan ergens een allergische reactie op heeft, de lastigste vraag is alleen waarop?

Ik gok voorlopig even op de wasverzachter. Ik heb vandaag al haar kleertjes met neutral gewassen en wasverzachter gebruiken we niet meer ;)

Voor de zekerheid geven we ook even geen pindakaas meer en hebben we de kwarktoetjes even omgeruild voor biologische kwarktoetjes.

Haar beentjes lijken inmiddels al rustiger te worden, alleen merk ik wel weer nieuwe pukkeltjes op, op haar voetjes en haar voorhoofd.

Verder herken ik geen uitbraakplekken, zoals jullie dat noemen. Ze heeft echt alleen dezelfde piepkleine pukkeltjes overal.

Een fijn idee dat we op de rustige dagen gewoon terug kunnen naar bodylotion :) Ik vind het een aardig karwei om dat kleine lijfje helemaal in de lanette zalf te krijgen! Als ik het goed begrijp smeer ik dus nu met de lanette zalf tot de pukkeltjes wegzijn (+2 dagen extra) en dan kan ik terug naar bodylotion?

Sorry voor de vele vragen, zoals je merkt weten wij er zelf (nog) weinig van de HA heb ik geen info meegekregen :(

Bedankt meiden!!

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Het is maar net wat je zelf prettig vindt. Ik gebruik bijvoorbeeld helemaal geen bodylotion, want de meeste lotions zijn toch geparfumeerd en daar kan mijn zoontje niet tegen. Dus als hij nergens meer last van heeft smeer ik helemaal niet, totdat hij weer droog wordt. En dan smeer ik weer met vaseline-carbomeercreme, maar ook alleen maar op de plekjes die droog zijn. Het si me anders te veel werk :)

Heb je naast lanette zalf nog een hormoonzalf meegekregen zoals hydrocortison? Of nie omdat ze geen uitbraakplekjes heeft? Ik doe de pukkeltjes namelijk meestal met de triamcinolon want dan is het veel sneller weg.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Oh, en omdat je aangeeft dat je verder geen uitleg hebt gekregen: Naast wat we al gezegd hebben over allergieen, stofvrij slapen en wasmiddelen, is het belangrijk om te zorgen dat haar huidje niet uitdroogt. Een droge huid is eczeemgevoelig, vandaar ook dat pluk met bodylotion insmeert. Water droogt uit. Ik doe mijn zoontje ook eens in de drie dagen in bad en was hem voor de rest. Ik gebruik zo min mogelijk zeep, dit droogt ook uit, en gebruik ongeparfumeerde zeepvrije wasgel. Nadeel is wel dat je niet meer zo'n lekker Zwitsal kindje hebt ;) Na het wassen heel goed droogdeppen want smetplekjes komen en snel en gaan snel irriteren.

In de zomer is het iets meer opletten geblazen. Ik ga op warme dagen regelmatig even met een hydrofiele luier langs zijn oksels, nek, knieholtels en beenplooien om zweet weg te wissen, zodat het daar ook niet gaat smetten. Geen talkpoeder of zo gebruiken, dat sluit weer af en dan komen er nieuwe plekjes.

12. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.263
    4.496
    113
    Zo doe ik het wel, als haar velletje zachter voelt en het voelt voor mij niet meer zo als schuurpapier dan ga ik het allemaal minderen.

Meestal dan 2 dagen bodylotion en dan weer 1 dag de lanette. Als het dan goed blijft gaan gaat de lanette er helemaal achterweg.

De allergieën van Kylian waren vrij duidelijk meteen. Tomaatrood worden van de zonnebrandcreme (en ik maar smeren omdat ik dacht dat hij aan het verbranden was :x) en ook van de uierzalf.

Van de vogel duurde lang voordat we erachter waren en heeft zelfs tot een a-typische longontsteking geleid. Toen de vogel naar buiten ging ging het beter en kwam het beestje weer binnen dan werd binnen 2 weken Kylian weer ziek.

Helaas is er niet 123 een oplossing en zul je met de tijd achter dingen komen waar jou kindje last van heeft.
    Omdat ze nog jong is en je (als ik het me goed herinner) bent met 3 "nieuwe" dingen gestart. Ik zou dan gewoon die weer schrappen, wachten tot de eczeem weer minder is en dan 1 ervan nieuw opstarten en dan kijken wat de eczeem doet.

13. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Heb je naast lanettde zalf nog een hormoonzalf meegekregen zoals hydrocortison? Of nie omdat ze geen uitbraakplekjes heeft? Ik doe de pukkeltjes namelijk meestal met de triamcinolon want dan is het veel sneller weg.

Ik heb alleen lanette meegekregen, omdat ze dus een milde vorm heeft en inderdaad zijn er verder geen rode plekken of schilfers.

In de zomer is het iets meer opletten geblazen. Ik ga op warme dagen regelmatig even met een hydrofiele luier langs zijn oksels, nek, knieholtels en beenplooien om zweet weg te wissen, zodat het daar ook niet gaat smetten. Geen talkpoeder of zo gebruiken, dat sluit weer af en dan komen er nieuwe plekjes.

Volgens mij HA gaat haar eczeem juist met de de aankomende maanden weg? Met de lente zou het over zijn zei ze..

Eens in de drie dagen in bad en was hem voor de rest. Ik gebruik zo min mogelijk zeep, dit droogt ook uit, en gebruik ongeparfumeerde zeepvrije wasgel.

Dit deden we allemaal al! :)

14. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    In zekere zin heeft je HA wel gelijk. De wintermaanden zijn de beste maanden voor eczeem mits je je kind niet te broeierig kleedt. En met zalf zal het eczeem weggaan. Maar ga er niet van uit dat het dan ook wegblijft. Hopelijk wordt het minder en krijg je het goed onde rcontrole, zoals het mij en de andere mama's is gelukt bij de kindjes. Maar constitutioneel eczeem is chronisch, en blijft een zwakke plek, dus altijd oppassen geblazen.

15. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Oké!

Maar ik heb ook wel gelezen dat, hoewel het chronisch is, kinderen er rond de kleuterleeftijd 'overheen kunnen groeien' en er een stuk minder tot geen last meer van hebben?

En hoe snel werken bij jullie die vette zalven? Mischien wil ik te snel hoor, maar we smeren nu 5 dagen en de pukkeltjes zijn wel zachter, maar ze zitten er allemaal nog wel en daarnaast zitten ze nu ook op haar voetjes, voorhoofd en oogleden. En de knieholtes beginnen toch langzaam rood te worden evenals de elleboogplooitjes. Dus om nou te zeggen dat het helpt? Niet echt. Ze lijkt nu ook af en toe last van wat kriebels te hebben, met name als ze 's avonds naar bed gaat, maar het gaat nog niet om echte jeuk gelukkig!

16. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik weet dat water de vijand is van eczeem, maar na een badje balneum extra vettende badolie, zag mijn dochters huid er rustiger uit vanochtend!

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.263
    4.496
    113
    Met de juiste toevoegingen kun je vijand inderdaad een stuk milder krijgen :D

18. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Exact, ik mik er ook altijd lekkere vette olie in :D

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.263
    4.496
    113
    oke net een nadeel gevonden aan een zindelijke dochter.

Sinds een week draagt ze dus overdag geen luier en sinds vandaag doet ze niets anders dan aan haar billen krabben. Begint dus al stuk te gaan. GRRRRRRRRR

20. Tess83

Tess83 Actief lid

22 mei 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Oh balen Pluk!!! Komt dat, omdat haar huid daar nu droger wordt, omdat ze geen vochtige luier om heeft?

Ik was hier verrast en blij dat de huid van mijn meisje er vanavond nog rustiger uitzag! Misschien toch de wasverzachter? Geen idee hoe snel dat kan opknappen eigenlijk..

Zelfs de knieholtes die toch wel rood begonnen te worden zijn een heel stuk beter. Ik zie alleen nu nog wat achteruitgang op haar hoofd. Daar blijven de pukkeltjes een beetje hangen en haar oogleden zijn nu een beetje rood! Kan ook moeilijk haar hoofdje in een balneum badje stoppen ;)

Deel Deze Pagina