Ik kreeg gister van onze plaatselijke baby winkel informatie over kortingen die op dit moment gegeven worden tijdens de prenatal dgn. Je krijgt op de producten van Stokke, Bugaboo en Maxi-Cosi nu ook nog korting. Dit kunnen de winkeliers nog doen tot 4 april dit jaar. Hier na leggen deze bedrijven dit aan banden...........en mag dit dus niet meer! Alle grote merken gaan dit doen. Ook mag er binnen kort geen Maxi-cosi autostoeltje meer weggegeven worden bij een wagen. Dus als je wat wil kopen van deze merken zou ik dat dit weekend nog even doen!!! Veel winkel plezier
Lijkt me sterk. De korting die een winkel geeft, is met name ook op de winst die de winkel zelf overhoudt op de inkoopsprijs-verkoopsprijs, daar zit zo'n flinke marge in dat in de toekomst heus nog wel kortingsacties georganiseerd worden.
Nee hoor, de fabricanten kunnen besluiten dat een product in elke winkel dezelfde prijs moet zijn. Dit heeft niks met de wintsmarge te maken.
Klopt helemaal! Schoonzus werkt bij de Prenatal en zij heeft al vaak vertelt dat bedrijven zoals Stokke, Maxi cosi, enz. mogen bepalen of ze meedoen aan kortingsaties. Dit gaat dus in overleg met die bedrijven. Een jaar of wat geleden was er tijdens de mamamazzeldagen alleen op Stokke producten 15% korting en de rest van het assortiment 20% korting. Dit was toen zo door Stokke bepaald. Maar of er echt nooit meer korting gegeven gaat worden op deze producten is natuurlijk de vraag...
Volgens mij klopt dit niet. Hadden er laatst nog een discussie over met een fabrikant van een bepaald merk. Prenatal gaf ergens korting over wat niet zou mogen, maar toen we later de fabrikant spraken bleek dus dat er een bepaalde wet is waardoor het wel gewoon mag en de fabrikant daar dus niks aan kan doen. Verticale prijsbinding is strafbaar Verticale prijsbinding wil zeggen dat de fabrikant de minimumprijs bepaalt waar beneden de winkelier niet mag verkopen. Het dwingend voorschrijven van een prijs is tegenwoordig bij wet verboden, behalve bij boeken waarbij nog wel een bindende adviesprijs geldt. Dit wordt overigens bij boeken vaak omzeild door ze als zogenaamd licht beschadigd te bestempelen en ze op die manier toch in de opruiming te kunnen doen.
Wel apart dat winkels al baby dump daar niets over melden. In de trant van "profiteer nu nog van lage prijzen!". Want het lijkt me dat hun producten in prijs omhoog gaan met zo'n nieuwe regeling. En ik geloof echt niet dat die merken niet meer in de aanbieding komen. Dat zou echt heel wat omzet schelen namelijk. Lijkt mij meer een verkooppraatje van die winkelier die dat mailtje stuurde. Maargoed, we zullen zien...