Dag dames, Wij zijn ons nu aan het oriënteren op de huizenmarkt! Met de openhuizen dag hebben we al een mooie woning gevonden en zojuist hebben we een tweede bezichtiging gedaan. Dit is allemaal vrij nieuw voor ons en dus heel spannend! Mijn vraag is eigenlijk hoe dit bij jullie is gegaan? Hebben jullie een aankoopmakelaar in de arm genomen? Ik vraag me namelijk af of dit echt nodig is.. Op internet is tegenwoordig zoveel te vinden en ik ben niet helemaal van gisteren.. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om dit soort informatie zelf uit te zoeken! En onze ouders (die beide dus al vaker gekocht hebben) ondersteunen ons ook wel met het e.e.a. Wij zijn nu op het punt gekomen dat we een beslissing maken of we woning wel of niet willen kopen en dat we dus een bod kunnen uitbrengen. Mijn vraag is nu wel in hoeverre dit bindend is. Stel wij bieden bedrag X, tegenpartij vraagt Y. Samen komen we tot bedrag Z. Is er dan al sprake van mondelinge overeenkomst? Of werkt het nog niet zo snel? Nou ja, dat zijn dus zaken die ik nu uit wil zoeken. Hebben jullie nog tips/meningen/ervaringen?
je koopt meestal je woning onder voorbehoud. das wel meestal dat je je financiering wel of niet rond kan krijgen.. maar zolang er nog nik getekend is kun je er volgens mij nog altijd vanaf zien. zelf met voorlopig koopcontract heb je na tekenen nog een aantal dagen waar je toch nog van mening kan veranderen. zijn die dagen om dan zit je er aan vast
als je samen tot een prijs komt word daarna een koopovereenkomst onder voorbehoud van financiering opgemaakt. Dit wil zeggen dat je er alleen vanaf kunt als de bank niet akkoord gaat. Dan bijv zeggen ik ga liever voor een ander huis kan dan volgens mij niet meer. Mondelingen overeenkomsten zijn ook rechtsgeldig
Binnen 3 dagen na ondertekening van de koopovereenkomst kan je er zonder opgaaf van redenen nog vanaf zien. De eerste dag gaat in op de dag NA tekening. Dus je tekent op 1 mei. Dan kan je op 2,3 en 4 mei nog afzien van het koopcontract zonder opgaaf.
Leuk! Wij hebben geen aankoopmakelaar genomen, veel te veel geld voor iets wat we zelf ook kunnen. Heb meer van de vraagprijs afgekregen dan ik dacht, oh ik ben echt mijn roeping als makelaar misgelopen We hebben wel een hypotheekadviseur in de arm genomen en dat was echt heel fijn, die heeft ons veel werk en gedoe uit handen genomen. Konden via hen ook veel meer lenen dan wat ik zelf had opgezocht. Was het geld (3000 euro) dubbel en dwars waard!
Wij ook een hypotheekadviseur, de ING. Waren 2100 euro kwijt aan advies en afhandelingskosten. Vanaf het moment dat alle stukken binnen waren kregen we na 3 dagen een akkoord op de hypotheek en was de bankgarantie gesteld. In totaal 6 dagen na het tekenen van het koopcontract was alles rond, van onze kant dan.
Da's snel zeg! Wij hebben lang gewacht op de offerte van de Svn (starterslening) nu nog wachten op de bank en hopelijk horen we het deze week nog. Spannend