Lieverd ik had het je zo gegund. Maar wat goed hoe je er zelf mee omgaat, knap hoor. Kon ik daar maar een voorbeeld aan nemen. Geniet van je vakantie en van elkaar en laad maar weer op voor oktober. Misschien zitten we dan wel weer samen op de wachtbank, met hopelijk beter resultaat. Liefs Hope
Hè... balen zeg! Ik wil nog even zeggen dat je enorm dapper vind! Heel veel succes en een hele fijne vakantie gewenst! Liefs, Josien
aaah belle dat is klote! hopelijk geniet je lekker van je vakantie! om daarna uitgerust er weer tegenaan te gaan!
He verdorie, daar zaten we niet op te wachten. Sterkte dus. En probeer er wat van te maken op vakantie. Dikke knuffel!
Dit vind ik nu echt heel naar om te lezen had zo gehoopt voor je. Hopelijk hebben jullie wel een fijne vakantie. Liek
Je mag niet klagen, zeggen ze dan. Want je hebt een liefdevolle relatie met een hele bijzondere man, je woont in een lekker appartementje in de stad waar je van houdt, je hebt een interessante baan, een leuke club vrienden en als je zin hebt om een weekje op visite te gaan bij je zusje in het buitenland, dan kan dat gewoon. Ik wil ook zeker niet de indruk wekken dat ik ontevreden ben met wat ik heb. Mijn ouders zijn gezond, mijn band loopt lekker, ik ben al bijna een jaar weer van de antidepressiva af en de auto die hier voor de deur staat mag dan een tweedehandsje zijn, maar het is wel een Lexus. Ik tel mijn zegeningen. Maar de laatste maanden overvalt me steeds vaker het gevoel dat ik stilsta op de snelweg. Ik word aan alle kanten ingehaald, zo snel dat ik er bang van word. Daar, een collega die zojuist de eerste verjaardag van zijn tweeling heeft gevierd. Een oud-klasgenoot op hyves, tien jaar jonger dan ik, maar wel met een prachtige baby op haar arm. En die vriendin die zojuist voor de eerste keer moeder is geworden, die kende haar vriend drie jaar geleden nog niet eens. Drie jaar geleden, toen ik vol goede moed stopte met de pil. Maar terwijl overal om me heen iedereen schijnbaar moeiteloos zwanger wordt, terwijl het vierde kind van mijn nichtje al tandjes krijgt, terwijl je geen tijdschrift open kunt slaan of de zwangere celebs grijnzen je tegemoet, schenk ik nog maar een glas wijn in, zodat ik het gemis niet zo heel scherp voel. Nee, natuurlijk lost dat niets op, maar op sommige dagen weet ik gewoon even niets beters te verzinnen. In mei was het anders. In mei was ik zwanger. Niet van mijn eigen man, want ze hebben ons in het AMC heel duidelijk te kennen gegeven dat dat nooit gaat gebeuren. Onverklaarbare mannelijke infertiliteit. Je zult ermee gezegend zijn. Nee, mijn zwangerschap was het resultaat van zelfinseminatie met donorzaad. Koffie drinken bij een bevriend stel, en dan even naar boven om het vers geproduceerde zaad van die onvoorstelbaar lieve vriend met een injectiespuitje in te brengen. Raar? Ach joh, als je hoort wat de vrouwen te verduren hebben die via medisch ingrijpen moeder proberen te worden, dan valt zelfinseminatie echt reuze mee. Het is een kwestie van perspectief. En daarbij, het is niet alsof we een keuze hebben... En ineens hoorden we weer bij de normale wereld: We waren in verwachting. Al die jaren van wachten, hopen en teleurgesteld raken vielen in één klap weg op het moment dat ik die positieve zwangerschapstest in mijn handen hield. Ik was doodmoe, mijn borsten groeiden in razend tempo uit alle behas en ik moest hele leuke concerten aan me voorbij laten gaan omdat ik er simpelweg de energie niet voor had. Maar wat maakte het uit? We deden mee, eindelijk, we konden invoegen op de snelweg. Vijf weken lang was ik de gelukkigste vrouw van de wereld. En toen gingen we naar de verloskundige voor een eerste echo. En ons wonderkindje bleek niet meer te leven. Het is inmiddels elf weken geleden dat mijn baarmoeder is leeggehaald. Mijn cyclus is weer volledig hersteld en ik heb de eerste nieuwe poging tot zelfinseminatie met donorzaad al achter de rug. Het is niet gelukt deze keer. Ach joh, je weet nu in ieder geval dat je zwanger kunt worden, zeggen ze. En: Volgende keer beter. Je moet het loslaten. Jouw tijd komt nog wel. Je bent nog jong. En vervolgens racen ze me keihard voorbij, op naar hun kinderen, hun kleinkinderen zelfs. En ik blijf achter op de snelweg en ik weet niet wanneer de wegenwacht eindelijk komt. Mijn fantastische leven, ik mag niet klagen. Ja, ik heb mijn man nog, de liefde van mijn leven. Maar als je eenmaal besloten hebt dat je al je zegeningen wilt delen met een kind, als je in je hart al moeder bent, als je heel even hebt gevoeld hoe het moet zijn wanneer je droom eindelijk in vervulling gaat, dan kun je de rijkste vrouw van de wereld zijn, maar dan heb je niets. Dan sta je stil op de snelweg, in je prachtige tweedehands Lexus, en dan zou je niets liever willen dan dat gammele Fiatje dat wél rijdt... Belle, zit er weer even doorheen vandaag.
meis, wat heb jij een schrijftalent, jeetje wat mooi omschreven! Ik weet niks anders te zeggen dan heelveel sterkte! knuff
Jinky, en alle andere vrouwen die met me meelezen en meeleven... Als mijn schrijfsels jullie kunnen helpen om aan anderen uit te leggen waar jullie nu doorheen gaan... Als ik schrijf wat jullie voelen, maar niet onder woorden kunnen brengen... Alsjeblieft, copy-paste mijn shit dan en stuur het door. Ik schrijf natuurlijk in de eerste plaats voor mezelf, maar als ik iemand van jullie met mijn schrijfsels kan helpen om begrip te krijgen, om iets uit te leggen, om een klein beetje minder eenzaam te zijn misschien, alsjeblieft, maak er gebruik van. Dan maak ik al deze ellende misschien niet helemaal voor niets door. Kus! Belle.
#dikke knuffel# Ik zit er ook doorheen vandaag (en gisteren ook al) Iedereen om me heen is zwanger of heeft kindjes en ik nog steeds niet...zo zwaar
Lieve Belle, je verwoordt het inderdaad weer eens geweldig....zoals jij het schrijft, zo voelt het voor mij ook. Misschien dat ik inderdaad van je aanbod gebruik maak om een stukje van jouw woorden te plaatsen op mijn site. Dikke knuffel voor jou!
Belle, wat onzettend mooi kan jij een klote gevoel omschrijven. Hulde en onwijs knap dat je dat kunt. het gevoel is ontzettend herkenbaar en dat je het zo mooi kunt omschrijven helpt vast ook anderen, mij in ieder geval wel...BEDANKT veel sterkte. Liefs, Daan
belle ik zit wederom met tranen in mijn ogen jou verhaal te lezen... meis wat voel ik met je mee, en meis wat is jou verhaal zo ontzettend herkenbaar! oke tot nu toe is er bij ons dan nog geen "probleem" ondekt waarom t niet lukken wil. maar inmiddels zijn ook wij alweer 22 rondes verder.... lieve belle sterke meid!
Belle, thanx, kan de tranen dank zij jouw schrijven weer even de volle loop laten... Wat ontzettend k*t dat het niet gelukt is dit keer. Hoop met heel mijn hart dat jullie snel weer mogen invoegen op de snelweg .
hoi belle, ik vroeg me af hoe het met je gaat!? vind je teksten altijd erg mooi en inspirerend om te lezen... t onderwerp is natuurlijk minder leuk maar toch! liefs marieke
Belle is op vakantie naar Zuid-Afrika! Hopelijk heeft ze het heel fijn...ik geloof dat ze heel de maand september weg is. Groetjes, Lola2