Geen werk, Moet ik zoeken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lisa84, 21 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    Hoi..

    Ik heb nu een maand al geen werk, ik heb dan wel recht op een WW, maar dat is maar voor 6 maanden, dus ver kom ik er niet meer, aangezien ik 6 weken zwanger ben kan ikook niet ergens vast gaan werken, na mijn proeftijd denk ik dat ze em dan al weer laten gaan..

    wat zal ik doen??
     
  2. Vlinderkind

    Vlinderkind Niet meer actief

    Misschien kan je tijdelijk uitzendwerk zoeken?

    Succes!
    Anouk.
     
  3. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    thanks.. maar wat voor werk? ik heb geen administative achtergrond.. ben echt elkedag aan het zoeken!
     
  4. Ooievaar

    Ooievaar VIP lid

    22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Ik vind het ook moeilijk hoor om werk te vinden.
    Ik ben dan wel niet zwanger, maar heb een dochter van 13 maanden en ik zoek dus administratief werk, maar het lukt gewoon niet!!
    Helaas kan ik je dus ook niet helpen... Sterkte ermee...
     
  5. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    ja jij ook sterke er mee!!
     
  6. Ooievaar

    Ooievaar VIP lid

    22 jun 2005
    5.245
    0
    0
    Amstelveen
    Dank je wel!!!
     
  7. Anna

    Anna Actief lid

    4 nov 2005
    144
    0
    0
    Hoi Lisa,
    Ondanks dat ze je toch niet aan zullen nemen, zou ik wel voldoen aan je sollicitatie-plicht omdat je gewoon wel recht hebt op 6 maanden WW. Zou zonde zijn om dat aan je voorbij te laten gaan toch, daar heb je hard voor gewerkt?! Het lijkt heel zinloos-solliciteren maar die verplichting zie ik dan maar ff als een formaliteit...
    Anna
     
  8. Natas26

    Natas26 Bekend lid

    2 dec 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Hoi Lisa,

    Hier even een positief verhaal.

    Na een reorganisatie is een collega mij vorig jaar ontslagen. Op dat moment was ze geloof ik net 5 wkn zwanger. Zij heeft na een week of 3 tijdelijk werk gevonden waar zij kon blijven tot aan haar zwangerschapsverlof. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk is een baan te vinden maar het is dus niet onmogelijk ;)
     
  9. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Hoi hoi,

    Niet de moed zo snel opgeven hoor. Ik heb ook onlangs iemand in mijn omgeving gehad die gewoon werk heeft gevonden en die was 15 weken zwanger! Die is voor een jaar aangenomen.

    Wat goed is om te weten dat de werkgever niet jouw bevallingsverlof betaald maar het UWV. Daar is de werkgever namelijk voor verzekerd. Anders zouden vrouwen minder aantrekkelijk zijn voor werkgevers om aan te nemen ;)

    En waarom zou je niet voor langere tijd werk kunnen zoeken, wil je dat niet....? Je hoeft toch niet te melden dat je zwanger bent, zou ik niet doen in ieder geval, het is nu nog zo pril. Bovendien ga je toch pas over ca. 6 maanden met bevallingsverlof?

    Ik weet niet wat voor werk je zoekt overigens.

    Groetjes Nikki.

    Trouwens, Anna heeft gelijk. Als je WW hebt ben je, ondanks je zwangerschap, verplicht te solliciteren.
     
  10. lisa84

    lisa84 Actief lid

    20 dec 2005
    319
    0
    0
    moeder, vrouw, werknemer
    Almere
    ja ik ga ook gewoon elkeweek solliciteren hoor, maar ik het lijkt zo zinloos, (ik doe dat wel voor me ww natuurlijk) als ik me baby heb wil ik ook een tijdje niet werken, ik heb namelijk geen geld om een oppas te regelen, als ik dan 3x per week ga werken, en me kind 3 dagen naar de opvang dan betaal ik eigelijk alleen maar de kosten van de opvang..
    en het is leuk om met je kind te zijn.

    ik heb ook geen idee wat voor werk ik zoek..

    ik ga ze ook niet vertellen dat ik zwanger ben tijdens me gesprek, of in me proef tijd.. maar je merkt het echt aan me, ik ben zo moe! en misselijk! echt elkedag heledag lang..

    ik zal wel bij een supermakrt kijken als cassiere..

    (thanks voor jullie reactiess)
     
  11. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Tis ook niet makkelijk. Helemaal mee eens.

    Maar vergeet niet dat er voorzieningen zijn voor kinderopvang. Het is allemaal ingewikkeld, geef ik meteen toe. Maar vanuit mijn werk weet ik dat de overheid werken altijd stimuleert. Met een laag inkomen kun je vaak best veel terugkrijgen van de belasting waardoor werken de moeite waard is. Ben je alleen, woon je samen? Het gaat in iedergeval om het inkomen van jou en je eventuele partner.

    Ikzelf ga overigens ook minder werken hoor, wil natuurlijk ook graag tijd met mijn kindje doorbrengen.

    Succes ermee!

    Groetjes Nikki
     
  12. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Anna,

    Met alle respect, maar dit vind ik geen gezonde instelling. Als je kan en wil werken moet je dat gewoon doen. Tijdelijk werk is een optie, de markt trekt aan dus er zijn altijd opties als je maar hard genoeg je best doet!
    Het is mijn persoonlijke mening, maar genoegen nemen met een uitkering vind ik niet oke.

    Jansen
     
  13. Anna

    Anna Actief lid

    4 nov 2005
    144
    0
    0
    Jansen,
    Ik denk dat je mijn stukje verkeerd hebt gelezen/begrepen want niets van waar jij op reageert is wat ik bedoel... Ik ging even uit van het verhaal van Lisa. Zij vroeg zich af of ze misschien maar niet moest solliciteren omdat de WW toch maar 6 maanden was, tenminste dat begreep ik uit haar verhaal. Ik gaf haar terug dat dat zonde zou zijn... ze heeft hard gewerkt voor dit recht. Daarnaast zijn de eisen van het solliciteren soms lastig in combinatie met de realiteit, vandaar dat je de verplichting om te solliciteren soms meer als een formaliteit moet zien waarmee je creatief omspringt om zo daarnaast je eigen serieuse sollicitaties te doen. Ik spreek uit ervaring... de arbeidsmarkt is voor sommige beroepsgroepen en hellaas zeker wanneer je zwanger bent, heel moeilijk...
    Anna
     
  14. Jansen

    Jansen Bekend lid

    6 nov 2005
    588
    0
    0
    Hoi Anna,

    Ik vind de beredenering dat je recht hebt op die 6 maanden ww omdat je er hard voor hebt gewerkt niet helemaal correct. Maar nogmaals, dat is mijn mening.

    Je werkt toch niet voor een ww, je werkt om te kunnen leven en om leuke dingen te kunnen doen. Als je mazzel hebt doe je dat werk, zoals ik, nog met veel plezier en bezieling ook.

    Jansen
     
  15. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Kan het toch niet laten, hoewel het (bijna) niets meer met zwangerschap heeft te maken, maar goed.

    Ik heb zelf een tijd op de WW afdeling van het UWV gewerkt en de WET kijkt er alsvolgt tegenaan (wellicht wel handig voor zwangere vrouwen die in de WW zitten): ;)
    WW recht wordt beoordeeld aan de hand van ingehouden premies op je loon. Als je die lang genoeg hebt afgedragen kan er recht op WW ontstaan. Dan mag het ook nog eens niet je eigen schuld zijn dat je zonder werk bent komen te zitten, anders geen recht. Aangezien Lisa (toch?) WW ontvangt, veronderstel ik dat ze (o.a.) aan die voorwaarden voldoet.
    Vervolgens moet je het recht behouden en dat doe je door je best te doen om werk te vinden en mag je geen passend werk weigeren. Als je dat kan aantonen, voldoe je aan de (belangrijkste) voorwaarden.

    Ik denk dat het voor Lisa geen pretje is om in die situatie te zitten, maar de regelgeving verwacht simpelweg dat je je best blijft doen.

    Geen waardeoordeel dus, maar gewoon zoals de regelgeving bedoelt is.

    Groetjes Nikki
     
  16. Anna

    Anna Actief lid

    4 nov 2005
    144
    0
    0
    We mogen blij zijn dat er een vangnet is zoals de WW. Hellaas zijn er genoeg situaties dat mensen hun baan verliezen zonder hun eigen schuld en dus ook hun inkomsten verliezen. Voor sommige mensen is dat een big deal... Ik moedig absoluut niet aan om te profiteren van de WW maar als je gewerkt hebt, bouw je ook rechten op voor de WW... iemand zou zich niet hoeven te schamen om er gebruik van te maken... alsof het een schande is! Misschien reageer ik ietswat fel maar ik ben jaren werkzaam geweest als arbeidsreintegratie-adviseur en heb veel situaties gezien dat mensen op een oneerlijke manier ontslagen zijn... gelukkig is er dan nog WW. Als je zelf ontslag neemt hebt je er namelijk geen recht op! Ik vind het een goede zaak dat mensen met een WW moeten solliciteren, maar de arbeidsmarkt is gewoon erg lastig op het moment, zeker wanneer je zwanger bent (Ik ben daarom ook verheugd hier en daar op dit forum te lezen dat mensen WEL werk hebben gevonden ondanks hun zwangerschap!)... dan vind ik het dus fijn dat er voor die mensen, zolang ze nog geen werk hebben wel inkomsten zijn!

    Anna
     
  17. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Hai,

    Ik ben zelf ook echt een werkpaard en moet zeggen dat ik altijd
    (niet zwanger) wel weer aan een baan ben gekomen!
    En dat nog wel in Groningen in de adm. (geloof me, dit is niet makkelijk)

    Wil niet zeggen dat jou dat ook in één keer lukt maar ik ben het er zeker mee eens dat je idd niet werkt voor je WW (heb deze zelf 6 weekjes gehad)

    Sinds vier maanden weer een (met vooruitzicht op) vaste baan en ja hoor! Een jaarcontract gekregen...ondanks dat sommige weten van onze vruchtbaarheidsproblemen (galgje).

    Ik wil hiermee alleen aangeven dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn en dat je hoop en vertrouwen in jezelf moet hebben!

    Liefs en succes,
    Elmo
     
  18. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Ik ben het met Anna eens.
     
  19. Anna

    Anna Actief lid

    4 nov 2005
    144
    0
    0
    Voor de duidelijkheid, want ik lees het nu twee keer... Ik heb nooit beweert dat iemand werkt voor zijn WW!!! Lees anders het stukje van Nikki nog eens, zij heeft het mooi weer gegeven!
     
  20. Nikki5

    Nikki5 Lid

    19 dec 2005
    57
    0
    0
    Ben het alweer met Anna eens! ;)
     

Deel Deze Pagina