Wie heeft hier ervaring mee? Ik ben nu bijna 25 weken zwanger (van een tweeling) en al vanaf 19 weken veel last van harde buiken. Sommige dagen komen ze continue, bij iedere kleine beweging die ik maak en zelf als ik rustig lig. In het ziekenhuis zeggen ze hierover niet zoveel, het kan erbij horen helaas en aan de bel trekken als de harde buiken pijnlijk worden. Twee weken geleden hebben ze wel even gekeken naar de baarmoedermond, die was mooi gesloten en 5 cm. Vandaag was dat nog 3,5 cm. Niks om mij zorgen te maken volgens de verloskundige, maar 1,5 cm korter in twee weken geeft mij geen goed gevoel! Ik ben erg bang dat die twee te vroeg zullen komen. Is er iemand die ook zoveel harde buiken heeft en hoe ga je daar mee om? Ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen!
Ik ben 23 weken zwanger ( van een eenling ) en heb ook veel harde buiken. Vrijdag bij de verloskundige geweest maar de baarmoedermond was gelukkig helemaal gesloten. Het weekend toch wat buikpijn gehad en maandag voor een echo naar het ziekenhuis maar dat was gelukkig allemaal goed. Ik probeer nu echt zo rustig mogelijk te doen. Ik deed al rustig aan ivm bekken klachten maar nu dus nog meer. Lastig met een peuter van 3 in huis maar ik doe mijn best. Heb je je urine al laten controleren? Van blaasontsteking kun je ook harde buiken krijgen. Als je je veel zorgen maakt zou ik toch nog eens contact opnemen met je verloskunidge. Als ze aangeven dat het niet veel kwaad kan dan zal dat ook wel zo zijn maar je veel zorgen maken om je zwangerschap is ook niet goed voor jou en je kindjes. Misschien kunnen ze je toch nog wat meer gerust stellen.
Hier ook heel veel harde buiken (wel een eenling) ook al vanaf 18 weken. Heb ze zodra ik op sta, een stukje loop ,me omdraai in bed, dus heel vaak. Baarmoedermond is nu nog 3 cm, althans dat was het vorige week, weet niet wat het nu is. Vorige week ook al met harde buiken om de 5 minuten in het ziekenhuis gelegen, aangezien ik vorige keer ook met 32 weken ben bevallen zijn ze erg voorzichtig. HEt scheelt dat ze je bij een tweeling extra in de gaten houden en als het echt te kort word je baarmoedermond zul je bedrust krijgen. Sterkte en ik hoop dat het afzakt allemaal!
hier ook heel veel harde buiken bij 18 weken. Ben toen halve dagen gaan werken, maar de bedrijfsarts raden toch aan om te stoppen. Werk in de huishouding dus je doet dan al snel teveel, nu zit ik al paar weken thuis en lig echt alleen maar op bed maar heb ze nog steeds heel veel. Bij mij was 4 weken mn baarmoedermond ook nog mooi gesloten, heb morgen weer een echo. Ben benieuwd of ze er dan weer naar kijken. Maak me er ook nogal zorgen om, aangezien ik veel stress heb. Zit niet in een ideale situatie. Maar de kleine moet toch echt tot maart blijven zitten!!
ik had ook al rond de 20 weken veel harde buiken, vooral als ik druk deed maar ook als ik rustig op de bank of op bed lag.. nu ik niet meer werk is het wel minder geworden maar heb het nog steeds redelijk vaak! bij mij is er nooit ergens naar gekeken, krijg het gevoel dat ik niet serieus genomen word.. gisteren moest ik even haasten voor een trein en toen kreeg ik dus wel een echt pijnlijke harde buik, maar heb geeneens zin meer om de vk te bellen aangezien ze toch nooit iets doen.. hoeveel harde buiken hadden jullie toen jullie werden nagekeken?
Ik weet niet hoeveel harde buiken ik precies had, wel veel. Maar al zou ik gewoon bellen met de mededeling dat ik me zorgen maak dan mag ik al langs komen, heb echt een super vk! Bij harde buiken die pijnlijk zijn moet je wel aan de bel trekken hoor! Zijn er bij je in de buurt geen andere vk's waar je eventueel terecht zou kunnen? Ook straks voor de bevalling lijkt het me wel erg fijn als je je serieus genomen voelt door je vk.
@mamajuli2008 ik heb eigenlijk nooit dezefde vk, dus weet ook nooit echt wie ik te zien/ spreken krijg. dit ivm personeelstekort door zwangerschappen onder de vk's zelf. dus weet ook niet wie ik bij de bevalling krijg?! wel een gek idee. er zijn vk's bij die me naar mijn idee serieus nemen maar die krijg ik dus nooit aan de lijn als ik bel! ik ben een beetje huiverig om nu nog over te stappen. ik ga morgen denk ik nog 1 maal bellen met een wat dringender verzoek om het eens na te kijken, en kijken wat ze dan zeggen. mochten ze dan weer doen alsof het niks is zonder te kijken dan zal ik toch eens verder gaan kijken naar een evt andere vk. in ieder geval bedankt voor je reactie!
Ik was vorig jaar rond deze tijd ook zwanger van onze tweeling. Met 24 weken ben ik opgenomen ivm bmm die volledig verstreken was, daarna opnieuw opgenomen met 28 weken, toen had ik al 1 cm ontsluiting, toch ben ik pas bevallen bij 36+2, omdat ik toen ingeleid ben. Dus 3,5 is echt super goed hoor, pas rond de 2,5 wordt het minder geloof ik, maar is ook nog niet vreselijk zorgelijk. Bovendien kun je bij een tweede zwangerschap eerder verstrijken, ik weet niet of dit het geval is bij jou. Harde buiken had ik ook enorm veel, ik nam dan een warme douche en kroop mn bed in... ik deed echt enorm rustig aan, lag alleen maar een beetje op de bank tot dat ik in een veilige zone was (34 weken). Er bestaan bepaalde technieken om te ademenen tijdens harde buiken, dit is afgelopen week nog in het tweeling topic vermeld (waar ik schrijf), misschien kun je je zorgen eens voorleggen aan die meiden daar, en zitten nog wat zwangere tussen en verder al veel bevallen vrouwen. Maar de harde buiken zijn opzich wel bekend bij een meerling zwangereschap rond deze termijn. Mocht je nog vragen hebben pb me dan maar... Rustig aan en niet te veel stress..
wat een reacties al zo snel! blijkbaar ben ik niet de enige. een aantal van jullie loopt al erg lang rond met veel harde buiken, dat is bemoedigend, blijkbaar kan het erbij horen zonder. het is wel heel vervelend he, ik werk intussen ook halve dagen maar zelf dat is eigenlijk teveel. ik zie er best tegenop om nog drie maanden niks te doen, maar als ik zpu weten dat dat helpt, dan met alle liefde, het is voor een goed doel! ik vind vooral de onzekerheid en de zorgen erg lastig. soms heb ik het gevoel dat het ieder moment fout kan gaan. je moet altijd je vk bellen als je je zorgen maakt, beter één keer teveel dan één keer te weinig, dan vinden ze je maar een zeikerd, wat maakt dat uit! al moet ik zeggen, ik vind het ook lastig om weer te bellen... wordt bij jullie ook de lengte van de bmm nagekeken? en wordt die korter?
dag mm7, bedankt voor je bericht, we typten blijkbaar gelijk... ik ga eens kijken bij je tweeling topic, fijn om te lezen, ik bericht je, dank!
Boem, ik denk dat jij echt per direct moet stoppen met werken hoor. Heeft je gyn daar niks over verteld? Meestal is het bij een tweeling zwangerschap werken tot 24-26 weken mits het goed gaat. Sowieso afbouwen bij 20 weken. Mijn arbo was daar zelf al van op de hoogte toen ik nog maar 10 weken zwanger was, en zij herkende dit dan ook van andere tweeling zwangerschappen. Hoe lang ga je nog door werken? Ik zou overleggen met je gyn, en je werk hoor, in het tweeling topic zijn ze allemaal rond die termijn gestopt. Klinkt misschien serieus, maar het is wel het beste, en vaak nemen de harde buiken ook af door die rust.