Hallo allemaal, Ik ben nog maar pril zwanger van de eerste en best onzeker. Mijn vraag is hoe voorzichtig jullie zijn met dingen die je niet mag eten. Voor mijn gevoel is de lijst eindeloos!! Drop, kruiden, salade in een restaurant... Pfff is dat niet overdreven? Wat zijn jullie ervaringen? Enerzijds wil ik mijn kindje natuurlijk overal tegen beschermen, anderzijds wil ik ook niet lopen stressen over het eten. Hoe doen jullie dat? En wat doe je als je nog niet wil zeggen dat je zwanger bent, maar bij vrienden of familie 'verboden' voedsel voorgezet krijgt (wat je normaal wel zou eten)?? Alvast bedankt namens dit groentje op zwangerschapsgebied X Lara
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je mag echt best veel eten hoor.. Zorg alleen dat je geen rauw vlees eet (tartaar, filet american etc), geen vacuüm verpakte vis. Was je groenten goed en geen alcohol.. En max. twee kopjes cafeïne p/dag (koffie/zwarte thee) Drop mag best hoor, je moet alleen mijn inziens geen zakken leeg eten.. Kruiden kunnen ook gewoon.. Kijk anders even op de website van het voedingscentrum? Daar staat duidelijk op wat wel/niet mag. Ik ben namelijk vast iets vergeten
Bedankt voor jullie reacties. Ik lees overal nogal wisselende berichten dus was een beetje confused Ik denk dat iedereen er ook op zijn eigen manier mee omgaat, dus daarom vind ik het fijn wat reacties te krijgen
Ik zou vooral niet de site van het voedingcentrum lezen want daar wordt je echt dood ongelukkig van! Klopt geen zier van veel dingen die daar verboden worden. Vermijd jn ieder geval rauw vlees, rauwmelkse kaasjes (bijna alles in de supermarkt mag, waar au lait cru op staat mag niet), neem alleen verse vis en beperk je koffie gebruik tot max 3 kopjes. Thee mag meer aangezien daar veel minder cafeïne in zit. En vraag bij twijfel je verloskundige, ga zelf niet googelen want dan mag je helemaal niets! Het gaat uiteindelijk allemaal om maat houden. Teveel vsn iets is nooit goed!
Ik heb me tijdens de vorige zwangerschap en deze echt niet druk gemaakt om wat ik eet, idd rauw vlees niet en vacuumverpakte vis ook niet maar op een verjaardag waar ze van die wrapjes met roomkaas en zalm hebben neem ik er echt wel 1! Ik drink geen alcohol en amper koffie. In de meeste gevallen zoals bv drop en kaneel gaat het om de hoeveelheid die je eet. In drop en kaneel zit een middeltje waarvan je bloeddruk omhoog gaat wat natuurlijk niet goed is tijdens de zwangerschap maar als er kaneel in je stukje appelgebak zit of door de maaltijd ofzo kan dat echt geen kwaad omdat het dan maar een erg lage concentratie is. Zou me niet te druk maken om wat je eet, als je zorgt dat vlees goed gaar is en niks over de datum, bepaalde groenten en fruit goed wassen kan er niet zoveel mis gaan!
Ik sluit me helemaal aan bij Beertje. Geen rood vlees, geen vis uit een pakje, geen alcohol Verder alles met mate, koffie, kruiden, drop...
Ik sluit me daar ook bij aan... Geen alcohol, geen rood vlees.. Qua vis ben ik niet echt op de hoogte, omdat ik dat nooit eet.. Wat betreft drop.. Tsja een hele zak drop opeten lijkt me niet goed. Maar dat is ook niet goed voor je al zou je niet zwanger zijn.. Alles met mate dus inderdaad
Ik heb mezelf de eerste paar dagen ook helemaal gek gemaakt door internet af te speuren naar wat wel en niet zou mogen. Nou op een gegeven moment heb je echt het gevoel dat je helemaal niks mag behalve een bruine boterham met kaas met een glas water erbij Heb dat toen maar een beetje losgelaten, en doe het nu op gevoel. Geen alcohol, geen rood vlees, niet te veel paté en leverworst, en geen vacuum verpakte vis. Dat zijn de belangrijkste dingen denk ik. Verder alles met mate en dan zit je meestal wel goed naar mijn gevoel
Bedankt voor jullie reacties! Dat helpt me om wat relaxter ermee om te gaan zonder schuldgevoel. Als je inderdaad op internet gaat lezen krijg je het idee dat je als een non moet leven, haha.
Ik zou me vooral focussen op wat je allemaal wél mag, dan zijn die 8 maanden die je nog resten prima uit te houden. En als je twijfelt; gewoon even googlen. In het begin deed ik dat continue omdat ik heel veel dingen gewoon niet wist (ik ben ook een amateur-zwangere ), nu heb ik het wel een beetje in mijn hoofd en hou ik er onbewust wel rekening mee. Overigens eet ik gewoon drop en kaneel en drink ik koffie, maar doe dit met mate. Gebruik je gezonde verstand en voel je niet schuldig als je per ongeluk een keer een stukje rauwe ham of iet dergelijks in je mond stopt. De stress die je daarmee opbouwt is volgens mij schadelijker dan het risico dat je loopt dat het eventueel mis zou kunnen gaan. Oh en zoals eerder vermeldt; neem dat voedingscentrum met een korreltje zout. Stelletje overenthousiaste voedingsgekkies daar.. Gebruik maar gewoon je hersens, kom je je zwangerschap een stuk fijner door Prettige zwangerschap gewenst!
hier vind je ook wel interessante informatie : Veelgestelde vragen | UZ Leuven Ik weet wel rauwe groenten, maar voornamelijk door mezelf gewassen... de meeste groenten uit de supermarkt zijn veilig... In mijn moestuin zal ik nu voornamelijk groenten zetten die verwarmd/geschild worden... zoals spinazie, wortels, ... maar geen salade, aangezien we hier op het platteland nogal wat katten zien rondlopen... Proficiat, succes en je niet teveel in laten opjutten !
Ik zou ook niet te veel kijken naar het voedingscentrum. Daar staan bv al zoveel kruiden die verboden zijn dat wij niet eens onze gehaktkruiden konden gebruiken omdat er al 3 soorten kruiden daarin verboden waren. Ik heb geen rauw/rood vlees gegeten, geen verpakte vis gegeten en geen alcohol. Rauw melkse kazen zijn er bijna niet in de supermarkt dus daar kan je weinig aan fout doen. Mijn moeder zegt: ik heb zoveel dingen gegeten die nu verboden zijn, dat het eigenlijk een wonder is dat ik 2 gezonde kinderen op de wereld heb kunnen zetten. Succes en voor je het weet mag je alles gewoon weer eten.
Je mag zeker wel wat eten en drinken,je moet het beetje met korreltje zout nemen want 12 jaar geleden toen ik van mijn 1e kind zwanger was mocht ik veel meer eten volgens de wijzer dan wat ze nu zeggen ,zalm gewoon bij visboer kopen ,brie moet je mee opletten en rauw vlees niet eten geen alcohol niet roken genoeg vezels en fruit en groenten eten .
Dit dus, maar brie mag gewoon hoor zolang als er geen "au lait cru" opstaat. De meeste brie in de supermarkt is lang houdbaar gemaakt en dus van gepasteuriseerde melk en kan gewoon gegeten worden. Ik heb Hyperemensis Gravidarum en het enige wat ik goed naar binnen krijg, is....brie. Ben dus ook brieverslaafd deze zwangerschap. Fruit en groenten gewoon goed wassen. Verder lust ik geen rood vlees, dus dat scheelt alweer. Drink momenteel geen alcohol en heb nooit gerookt. Wel mis ik de sushi, maar dat staat op de planning voor na de bevalling.
Ik let wel op wat ik eet, maar heb niet standaard het lijstje van het voedingscentrum in de keuken liggen.. Als je je aan die lijstjes gaat houden word je inderdaad doodongelukkig en mag/kan je eigenlijk alleen maar boterhammen met kaas eten en hele dagen melk en water drinken. sommigen zeggen dat je geen salami mag, maar af en toe een boterham met salami zal echt geen kwaad kunnen. Ook betreft rauwe vleeswaren (zoals rauwe ham en rookvlees) zijn discussies over, de een zegt dat het niet mag, de ander zegt van wel omdat het bewerkt is (het zijn gerookte vleeswaren namelijk) ik heb af en toe wel eens een boterham met kaas en rauwe ham.. en tot nu toe doet mijn kleintje het gewoon goed. Het enigste waar ik mee oplet is: alcohol, rauw vlees (biefstuk, rosbief, carpaccio, filet american) vacuüm verpakte vissen (vooral zalmfilet) ik drink maar 1 kopje koffie per dag en rauwe kazen (zoals brie en feta altijd even kijken of er au lait cru op staat dan mag je het niet als het au lait pastureuse op staat mag je het wel)
Salami uit de supermarkt mag gewoon, alleen vers van bij de slager moet je ermee uitkijken, deze is vaak veel minder bewerkt en kan dus rauw zijn.
Ik heb deze zwangerschap ook twee keer gewoon een biefstukje medium gegeten - bedacht me achteraf pas dat dat niet zo slim was. Maar zo zei de vk ook tegen mij: de kans dat er dan iets gebeurt is klein, maar als je dan wel toxodinges oploopt, vandaar dat we gewoon zeggen - niet doen. Dus inderdaad - beetje opletten, geen rauwe dingen, groente (en handen, messen, snijplankjes) goed wassen, en het vooral lekker houden voor jezelf. In een restaurant is het soms wel moeilijk, maar ik vraag meestal gewoon of het gepasteuriseerde kaas is, of of ze het vlees goed willen doorbakken e.d. Ook toen niemand nog wist dat ik zwanger was overigens (ok, toen koos ik niet voor de kaasgerechten!). En bij familie - vaak kun je ongemerkt een beetje van wat je dan toch echt niet mag bij manlief op zn bordje droppen. Toen mijn schoonmoeder chocolademousse (gemaakt met rauwe eieren!) op tafel zette was mijn excuus - oh, ik heb toch echt te veel gegeten. Zo jammer, want mousse is echt mijn favouriet Vier weken later begreep ze het wel!
Sluit me bij de rest aan! Geen rauw of halfrauw vlees, geen vacuum verpakte vis zoals gerookte zalm, en bij dingen met melk (zoals kazen) altijd even kijken of er staat 'met gepasteuriseerde melk' maar meestal is dit wel zo, zeker bij harde kazen. Als de kaas warm is zoals in gerecht is het trouwens volledig onschadelijk. Waar je ook wel moet op letten zijn eieren. Enkel hard gekookte eieren, dus ook niks dat met rauwe eieren gemaakt is zoals chocomousse. Gerechten met rauwe eieren die dan in de oven bakken zijn uiteraard ook goed Rauwe groenten en fruit moeten altijd goed gewassen zijn. Om die reden skip ikzelf toch maar de groenten bij een belegd broodje of de slaatjes op restaurant. Hm ik begrijp niet onmiddellijk waarom dat niet zou mogen?