Hallo allemaal, Zoals ik al eerder mijn verhaal heb gedaan over mijn zoon Milan, die 6 weekjes te vroeg is geboren. Heb ik nu toch weer een aantal vraagjes. Vorige week zijn we in het ziekenhuis geweest bij de Neo verpleegkundige, Milan woog toen ruim 3800 gram en 48cm. Ze vond hem wel erg hard gegroeid, en hij krijgt nog steeds 100ml per keer, hij komt ong. om de 3 a 4 uur. Moesten we daarna ook nog bloedprikken bij hem, bleek zijn hb een gehalte van 5 te hebben. Dus meer ijzer! Kreeg ik ook nog een sms van vrienden dat hun dochtertje van 7 1/2 maanden zijn verloren aan een syndroom (het was dus echt een rare week ). Toen moesten we vorige week Woensdag ook naar de KA ook daar werd hij weer gemeten en gewogen. Zijn gewicht was toen 3910gr (dus 110 gram aangekomen in 2 dagen tijd) en zijn hoofdomtrek 39cm. Ze zei dat zijn hoofd erg hard gegroeid is en wil over 3 weken een echo maken van zijn hoofdje, alhoewel ik ondertussen gerust gesteld ben, merk ik toch wel dat ik er erg mee zit. Ik vergelijk zelfs babyhoofdjes met die van Milan. Is het normaal dat hij zo'n groeispurt maakt nu al? Ook is hij sinds vanmorgen schor..... ik hoop dat het door het harde huilen komt. Hij heeft geen koorts, zijn temp was 37,1. Merken jullie dat ook aan jullie kindjes dat ze schor worden van hard huilen? Of ben ik nu een overbezorgde moeder..ppffff.... soms word ik erg moe van mezelf. Verder doet hij het prima! Hij is lekker wakker al (lacht nog steeds niet) maar dat zal wel komen. Drinkt goed zijn flessen leeg, en huilt echt alleen als hem iets dwars zit. Is die 100ml wel genoeg? Volgens de KA mag hij er nog wel even op blijven, maar hij komt ook nog steeds de nachten en dat wil ik eigenlijk gaan afbouwen... Hoe doen jullie dat? Liefs mama van Milan
Aan de ene kant natuurlijk mooi dat hij zo goed groeit, maar kan me ook voorstellen dat je je zorgen maakt. Hoop dat je snel gerustgesteld wordt!
Oh meid, je berichtje brengt me zo weer terug in de tijd dat mijn dochter net thuis was. Al die onzekere gevoelens, ik kan me ze zo goed voorstellen. Ik durf je niet precies te vertellen of zo'n groeispurt wel of niet normaal is, ik weet alleen dat mijn dochter in het begin ook wel heel veel aankwam in korte tijd. Als ik het lijstje er eens bij pak, dan zie ik dat toen ze ongeveer 6 weken oud was, ze 3660 gram woog. Zes dagen later woog ze 3900 gram. Nog eens een kleine week later 4205 gram. Over het schorre. Ik kan me niet herinneren dat mijn dochter schor werd door het huilen. Daar kan ik je niet mee helpen. Wat betreft het nog niet lachen, dat heeft bij mijn dochter ook wel geduurd tot ze een maand of 3 was hoor, dus dat komt vast goed.
Hadden jullie kindjes ook een te laag HB? Ik ben echt anti bloedtransfusie! Maakten ze al snel de bocht naar boven weer? liefs
@Chantallie: ze had wel een iets te laag Hb, moest ook een paar keer terug om opnieuw te laten prikken, maar ze is er uiteindelijk zelf bovenop gekomen.
Groeispurten is eigenlijk heel normaal voor een prematuurtje. Wij schrokken er soms ook van hoe snel ze groeiden. Ook hadden mijn jongens een te laag HB, in de couveuse hebben ze beide geloof ik 2 een bloedtransfusie gehad. En daar nog een hele tijd een drankje om het om hoog te krijgen. Waarom ben je tegen een bloedtransfusie dan?
Mijn dochter was twee maanden te vroeg en vervolgens ernstig ziek geworden. Ze had een te laag HB door het vele prikken (omdat prematuren nog niet zelf voldoende "nieuw bloed" aanmaken) Daarnaast heb ik ook eens in de stress gezeten toen (paar maanden later) de KA een tegroot hoofd constateerde. Bleek verkeerd opgemeten te zijn! Ik wil je niet vals geruststellen maar realiseer je dat deze kinderen enorm onder de loep liggen van de medici en jij als moeder extra alert/gestresst bent door alles wat je hebt meegemaakt met hem. heel veel sterkte en laat je niet gek maken!
Ik heb wel ervaring met een te groot hoofdje, als je de echo hebt gehad en er blijkt teveel vocht in zijn hoofdje te zitten mag je me altijd pb-en! Mijn zoontje heeft meerdere bloedtransfusies gehad en hij werd er altijd heel veel beter van. Waarom ben je er op tegen?
HIer ook 2 bloedtransfusies en mijn dochters zijn enorm door opgeknapt,. Overigens groeide mijn ene dochter ook heel snel en daardoor kreeg ze te laag hb en moest ze een transfusie en daarna een ijzerdrankje. Groeispurt: mijn dochter hebben ze vaak 2x gemeten omdat ze dagelijks wel zeker 50gram aankwam, en soms zelfs 100gram per dag. Dat is meestal alleen maar goed bij prematuren en het betekent dat ze goed aan het inhalen zijn. Over te groot hoofdje kan ik je niet helpen, ik zou wel vertrouwen in wat de arts zegt.
Mijn dochtertje kwam ruim 1,5 kilo per 4 weken aan in het begin, echt een steile lijn omhoog, ze hebben duidelijk wat in te halen, zou me er niet te veel zorgen om maken!