Geen idee waar dat topic is gebleven. Sry dat ik weer nieuwe aanmaak maar heb een vraag. Ben erg geïnteresseerd in zelf wasmiddel maken want t word mij gewoon te duur. Ik las op internet dat je een zeep moet gebruiken die puur natuur is. Geen kleur en geur stoffen enzo. Dat raspen en mengen met 5liter water en een nacht laten rusten. Maar kan het ook met zwitsal blok zeep? Die raspen en mengen met water? Heb namelijk nog van die zeepblokken liggen
Heb wel een linkje voor je. Heb het zelf nog niet gedaan maar ga het deze week proberen. Recept! Zwitsal wasmiddel zelf maken | Budgi
Ja dat recept idd! Top. Maar daar staat met soda. Neem aan dat je voor bonte was onder soda moet maken? En wat diet zelf gemaakte (zwitsal) wasmiddel met je wasmachine...?
Ik heb idd ergens anders gelezen dat je bont beter zonder soda kan doen ivm dat kleuren wat vaal kunnen worden. Maar misschien kan iemand die het al gemaakt en gebruikt heeft je dat beter vertellen. Het heeft het zelfde effect op je wasmachine als ander vloeibaar wasmiddel. Beste is je wasmachine 1 X in de maand op 90 graden met schoonmaakazijn o.i.d te laten draaien.
Ik gebruik 80 gram Marseille zeepvlokken en 5 liter water. Als alles afgekoeld is doe ik er nog een paar druppels lavendel etherische olie bij. Soda laat ik achterwege. Machine laat ik geregeld op 90 graden lopen met azijn in het wasverzachterbakje.
Ik wilde ook marseille zeep gebruiken maar kon t vanmiddag nergens vinden in het centrum. Vandaar dat ik zwitsal wil gaan gebruiken
Ik heb net 5 liter gemaakt. Met soda voor de witte was en zonder soda voor de bonte was. Ik doe er geen olie doorheen, omdat dl daar nogal heftig op reageert. Ik heb een Zwitsal zeep gebruikt. Uit Frankrijk heb ik een Marseille zeep met olijfolie meegenomen. Die wil ik hierna gaan proberen.
Ah met zwitsal wanneer ga je wasje doen? Ben benieuwd hoe de was dan ruikt en of je misschien vlekken ofzo kan krijgen ervan
Morgen is het klaar. Maar dan heb ik eerst een verjaardag. Ik ga eerst even handdoeken wassen, kleur en wit. Als die vlekken dan geeft het niet. Wordt dus niet eerder dan maandag voordat ik resultaat weet.
Ben heel benieuwd. Wilde het nu ook eigenlijk gaan maken maar wilde er een oude grote soeppan voor gebruiken dus die ga ik ff ergens vandaan toveren
Die grote soeppan had ik alleen nodig om water te laten koken. Verder heb ik alles in 2 emmers gedaan.
Ik heb een witte en een bonte gelijker tijd gemaakt. Je kan natuurlijk eerst eentje maken en daarna de andere.
Je kan ook eerst 2,5 liter maken. Dan rasp je gewoon 40 gram zeep ipv 80 gram. Doe het altijd per 2,5 liter omdat dat in een oude flacon kan. En ik maar een grote pan hoef te gebruiken. Doe er ongeveer een maand tot 1,5 maand mee.
Goedemorgen, Ik ben ook op zoek naar Marseille zeep. Heeft iemand een adresje waar je dat online goedkoop ( incl. Verzendkosten) kan aanschaffen? Vorige week heb ik nog gekeken bij de Ekoplaza en Tuinen. Helaas niet gevonden.
Heb t ook niet gevonden. Vandaar dat ik t maar met Zwitsal zeep ga proberen. Miss Bianca, het was toch 40gr op 5liter?
Ik ken een adresje waar je het geraspt en al kunt kopen. Niet duur, verzendkosten weet ik zo even niet. Weet niet of ik het hier zo neer mag zetten. Je mag me pb-en iig.
Ik vraag mij ook af hoelang deze wasmiddel houdbaar is, zou t op den duur niet vies worden? Denk dat ik ook begin met 2,5 liter en dan in een lege flacon inderdaad