Update: Nog altijd met mijn handen in het haar om mijn zoon

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Warboel, 17 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Klinkt als een wisselend gesprek.
    Ik herken wat ze zeggen. Onze zoon kreeg geen zon werk omdat hij zich niet concentreerde en niks deed. Nee niet zo moeilijk hij verveelde zich stierlijk.

    Het eerst bewijzen en dan mag je moeilijk werk is niet eerlijk. Onze zoon is ook druk maar bij hem komt het door enthousiasme.

    Hopelijk helpt de iq test om inzicht te geven wat zijn capaciteiten zijn.

    Adhd is iets wat ze sneller roepen bij kinderen die voorlopen maar denk je dat zelf ook?
     
  2. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik heb thuis een drukker knulletje. True! Maar dan vooral in zijn spel. Laten we zeggen dat hij ook prima rustig kan zijn. Hij slaapt goed, is vrolijk en totaal niet onrustig.

    Dus als ik daar op afga dan zeg ik nee.

    Ik vond het inderdaad ook oneerlijk. Eerst verdienen, dan pas uitdagen. Maar zo kom je juist in een neerwaartse spiraal terecht. Als hij daar al niet jaren in zit o_O.​
     
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.483
    113
    Nou, daar is mijn kind zowat aan onderdoor gegaan. En het erge is, zelf verleg je ook steeds ongemerkt je grenzen, want ze beloven weer verbetering, passen soms iets aan, waardoor het weer even beter gaat en waardoor je hoop krijgt.
    Daarnaast word je ook moe van het strijden, overal achteraan zitten, het slakkentempo waarin veel scholen handelen, het gebrek aan kennis en inzicht en ook niet open staan voor verandering. Ik kan er inmiddels een boek over schrijven.

    Wie gaat jouw kind testen op adhd, intelligentie enz.? Ik zou zelf vooral een tester uitzoeken, gewoon eerst op zoek gaan, dan een verwijsbrief bij de huisarts halen en dan testen bij de tester/onderzoeker naar keuze.
    En geen toestemming geven om deze gegevens zonder overleg naar school te sturen. Hou zelf de regie in handen.
     
    Neuzeke en Warboel vinden dit leuk.
  4. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Helemaal waar! Niet te vergeten dat ik soms aan mezelf én zelfs aan mijn kind ging twijfelen. Hier ben ik overigens ook mee gestopt. Natuurlijk houd ik soms wel een slag om de arm met wat hij zegt, maar ik neem alles serieus. Zeker de dingen die hij voelt.

    We zoeken inderdaad zelf een bureau. Daar zijn we ook heel stellig in geweest. Ook gaan er inderdaad geen gegevens naar school zonder toestemming. We houden ze zélf op de hoogte.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.979
    8.783
    113
    Het druk zijn of doen past ook bij hb. Er zijn veel vergissingen dat betreft.
    Onze zoon is druk wanneer hij blij is, enthousiast is, nieuwe dingen leert.

    Vandaag een werk/ lees boekje gekregen met spelletjes en lezen op verschillende plekken, super leuk. Ben benieuwd wanneer hij hem uit heeft, hij is vol enthousiasme begonnen. :roflmao:
     
    Warboel en Fristi2012 vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    En als aanvulling:

    Om ADHD te hebben hoef je niet de hele tijd fysiek druk te zijn;)
     
  7. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ook helemaal waar! Maar ik denk wel dat een typisch ADHD-kind wel bepaalde signalen thuis afgeeft. Zo niet wel in een andere omgeving. Ik moet bijv. eerlijk zeggen dat we aan onze dochter altijd een grotere kluif hebben. Denk dan aan vakanties in het buitenland etc.

    Dean gaat daar altijd heel relaxt mee om. Slaapt als eerste, lijkt overal thuis te zijn etc. Dochter wil de eerste dagen naar huis, wil niet slapen, is uit haar doen. Overduidelijk.

    Maar goed. Ik sta er momenteel open in. ADHD, HB of helemaal niks. Het boeit me ook niet. Als ze er maar achterkomen waarom hij nu niet op zijn plek zit en wat ze er aan kunnen doen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Ik vind dat de adhd troefkaart wel snel getrokken word.

    Ik zou vroeger add hebben Klopt geen drol van ben later nog eens getest en heb het helemaal niet. Maar ik verveelde mijn eigen te pletter en ging dan in gedachte gewoon hele anderen dingen zitten doen.


    Ik ben benieuwd naar de test uitslagen straks. Blijf goed op jullie strepen staan.
     
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als een persoon zich niet op zijn gemak voelt op de locatie of bij de persoon die een IQ test afneemt heeft een negatieve invloed op de test. En dit kan heel veel verschil uit maken. Dus mijn tip is om hierop te letten.

    Onze jongste heeft ass en IQ van 135. Vorig jaar, groep 2, wisten we dit nog niet. Leerkracht gaf aan dat ze dacht dat hij pienter was,maar sociaal achter liep en hem cognitief niet ging uitdagen zolang hij sociaal niet op niveau zat. Ook had hij probleem gedrag op school. Woede aanvallen met heel hard en heel lang schreeuwen. Halverwege dat schooljaar kwamen we er dus achter waarom hij doet zoals hij doet.
    Nu groep 3. Direct aangegeven,ga hem uitdagen. Helaas zegt hij gerust "ik kan nog niet lezen". Dus las hij op gemiddeld niveau op school. Filmpje gemaakt, hij las boekjes thuis voor m/e groep 4. Dus toen ging ze hem verder uitdagen en hoger plaatsen met lezen. Ondertussen leest hij nu vrijwel zelfstandig een boek voor 9+, zonder AVI aanduiding.
    En toch.... Op school wil hij gerust ( en thuis maar wij zeggen er wat van) nog zeggen, "ja maar die letter ken ik nog niet, want die hebben we nog niet geleerd"

    Ik had nooit verwacht dat hij zo slim zou zijn, alles was gemiddeld of onder gemiddeld. Juist als de uitdaging mist kan het zo zijn dat een kind juist gaat onderpresteren. Het is saai, niet leuk, dus waarom moeite doen?

    Dus juist die wisselende cijfers kunnen aangeven dat hij meer kan dan hij laat zien.


    En blijf luisteren naar jezelf en je kind. Dat is echt het belangrijkste, wat school ook zegt.
     
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Dat heb ik (helaas) al vaker meegemaakt met de zoektocht die we met Q hebben doorgemaakt. Hele ervaren docenten die niks herkennen van HB en het allemaal maar onzin vinden, het kind scoort geen 10en en A+ dus extra uitdaging is niet nodig. Jonge docenten of een stagiaire die kijkt welk antwoord gegeven wordt en vraagt waarom ze dat antwoord geeft, er daardoor achter komt dat heel anders wordt gedacht dan waar het antwoord model van uit gaat en het antwoord dus ‘fout’ is. De oudere docenten die wij hebben meegemaakt prikken hier vaak niet doorheen jammer genoeg.

    Daarnaast, succes met je zoektocht! Ben benieuwd hoe het verder gaat.
     
  11. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Deze ervaring heb ik ook met mijn zoon met ass.

    Bij hem scheelde het bijna 40 punten, van een IQ van onder de 60 in eerdere testen naar een normaal IQ in de laatste test.
     
  12. Warboel

    Warboel Fanatiek lid

    8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Allemaal bedankt voor de tips en natuurlijk ook voor de eigen ervaringen.

    Eerste stap is het zoeken van een fijne zorgaanbieder.
     

Deel Deze Pagina