Vaststellingsovereenkomst, wie heeft advies?

Discussie in 'De lounge' gestart door Noelle85, 25 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Afgelopen maandag heb ik uit het niets te horen gekregen dat mijn werkgever mijn vaste contract wil beëindigen (2,3 jaar in dienst waarvan 1,5 jaar vast contract), en ook direct al mondeling een voorstel ontvangen. Ik heb dit totaal niet zien aankomen en ben nog steeds een beetje overdonderd. Het zou absoluut niet aan mijn functioneren liggen of aan mij persoonlijk, maar omdat het al een aantal maanden rustiger is qua werkzaamheden.

    Vandaag de vaststellingsovereenkomst ontvangen en ook overleg gehad met een jurist die aangeeft dat het een slecht aanbod is (helaas geen rechtsbijstand). Ook het uwv geeft aan dat zij niets ter voorbereiding voor het ontslag hebben ontvangen en op basis van de huidige werksituatie qua bezetting en personeelsbestand de werkgever hoogst waarschijnlijk geen toestemming gaat krijgen voor mijn ontslag (ik heb tot nu toe ook nog geen enkele onderbouwing gehad, behalve om bedrijfseconomische reden, terwijl er nog wel gewoon voor andere afdelingen personeel wordt aangenomen).

    Ik ben wel zo realistisch dat ik niet ergens wil blijven werken waar ik blijkbaar niet gewenst ben. Maar ik wil nu wel het maximale eruit halen, want mijn vermoeden dat mijn ontslag dus niet mag is wel bevestigd nu. Wat zouden jullie als voorstel neerleggen bij werkgever? Want ik wil ook weer niet te onrealistisch zijn, maar ben totaal niet thuis hierin.
     
  2. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.987
    3.068
    113
    Vrouw
    Hiervoor heb je echt juridische bijstand nodig van een arbeidsjurist die enkel jouw belangen behartigt. Eenmaal akkoord is geen weg meer terug. Je moet het voorstel kunnen toetsen. En vind het al geen goed teken dat het eerste voorstel slecht is, dat betekent dat ze zo goedkoop van je af willen, terwijl ze waarschijnlijk geen akkoord gaan krijgen van het UWV en er vanuit jou dus meer te eisen valt...Het is natte vingerwerk om hier een eis te formuleren zonder alle details te kennen van je arbeidsovereenkomst, voorstel werkgever, loonstrook, eventueel scholing, concurrentie of relatiebeding etc. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-de-transitievergoeding-als-ik-word-ontslagen

    Er kunnen ook zaken meespelen zoals en daar hebben wij geen zicht op. Een VSO is juist persoons/situatiegebonden.
    • ploegentoeslagen;
    • overwerkvergoedingen;
    • bonussen;
    • winstuitkeringen;
    • variabele eindejaarsuitkeringen
    Kan de jurist die nu meekijkt niet blijven adviseren? Wens je sterkte, dit is niet fijn/leuk.
     
    Noelle85 en Sado vinden dit leuk.
  3. Hellen36

    Hellen36 Actief lid

    30 apr 2007
    118
    33
    28
    personeelsadviseur
    Amsterdam
    Wat houdt het voorstel in? Houden ze rekening met de opzegtermijn? Geven ze transitievergoeding mee of meer?
    Ze kunnen alleen afscheid van je nemen als jij meewerkt dus je kunt meer vragen dan ze bieden.

    Ik sluit zelf regelmatig vso's af vanuit hr dus wil wel met je meedenken.
     
    vruchtje24 en Noelle85 vinden dit leuk.
  4. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.737
    5.393
    113
    Normaal gesproken wordt in de vso vastgelegd dat de juridische kosten die je maakt door de werkgever betaald worden. Als dit er niet in staat dan zou dit voor mij meteen hetgene zijn wat ik ze zou laten veranderen.
    Vanuit daar kun je samen met een jurist de zaken uitonderhandelen en zorgen dat de vso voldoet aan hetgeen het uwv eist zodat je je ww veilig hebt gesteld.

    Succes en sterkte. Het is niet leuk maar laat je emoties niet de baas worden.
     
    Finca, Noelle85, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Inmiddels al wat jaren geleden, maar het bedrijf waar ik werkte ging reoganiseren. Simpel weg moesten er gewoon mensen uit.
    Ik heb als één van de eersten zelf een voorstel op tafel gelegd ipv af te wachten.

    Mijn voorstel: per direct stoppen met werken, maar nog wel 4 maanden doorbetaald krijgen incl opbouw van vakantiegeld en 13e maand, belasting technisch voordeliger + transitievergoeding.

    Hier gingen ze mee akkoord.
     
    Noelle85 vindt dit leuk.
  6. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Er is wel rekening gehouden met de opzegtermijn, en een transitievergoeding van twee maanden (dus wel meer dan het wettelijke).

    Het voelt gewoon ook heel vervelend omdat ik een paar weken geleden nog heb aangeboden om een dag minder te gaan werken omdat er op dit moment minder werk is, dit gaat per 1 -11 in. Maar als ik dit eerder had geweten, had ik dit nooit aangeboden. Gaat niet alleen ten koste van de hoogte van m'n ww, maar ik heb dus ook al bijvoorbeeld de bso opgezegd voor die dag (en die plek krijg ik echt niet meer zomaar terug). Dus dat vormt ook een extra belemmering in het zoeken naar nieuw werk, want ik ben gelijk een stuk minder flexibel in m'n dagen.

    @Splitijsje de door jouw genoemde vergoedingen en bonussen en dergelijke zijn allemaal niet van toepassing. Het is gewoon heel basis een salaris en vakantiegeld :) en het is zeker niet leuk, heb er al twee nachten niet van geslapen omdat ik het gewoon niet begrijp :(
     
  7. Hellen36

    Hellen36 Actief lid

    30 apr 2007
    118
    33
    28
    personeelsadviseur
    Amsterdam
    Dat van het minder werken en gevolgen daarvan voor ww en dergelijke zou ik zeker inbrengen en aangeven dat je dat gecompenseerd wil zien of zelfs teruggedraaid wil hebben. Dan wel zonder dat je die dag dan ook gaat werken maar vanwege hoogte ww
     
    Noelle85 vindt dit leuk.
  8. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.602
    1.796
    113
    Vrouw
    Echt juridische ondersteuning zoeken. Kosten daarvoor kun je mogelijk ook verhalen.
     
    Noelle85 vindt dit leuk.
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Eens, is bij ons ook heel gebruikelijk dat juridische kosten vergoed worden door de werkgever onderdeel is van de VSO. Zeker afdwingen!
     
    Noelle85 en LisbethSalander vinden dit leuk.
  10. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.938
    1.667
    113
    Vrouw
    Je kunt kort maar krachtig reageren
    Dat je dit aanbod niet accepteert en je juridisch dit verder oppakt.

    Daarna is het aan jou om hulp te vragen om je te helpen het beste eruit te krijgen
     
    Noelle85 vindt dit leuk.
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik zou daarbij wel benoemen dat je er vanuit gaat dat de juridische kosten door de werkgever worden gedragen en of ze dit willen bevestigen.
     
    Noelle85 en Ysabella vinden dit leuk.
  12. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Oke dat is wel heel eensgezind betreft de juridische kosten!

    Het enige waar ik alleen mee zit, is in hoeverre dit de verhoudingen scheef gaat trekken. Want ik moet wel gewoon nog naar het werk, en nu gaat het nog redelijk gemoedelijk (in de zin van, ik speel mooi weer terwijl ik van binnen ondertussen behoorlijk boos aan het worden ben). Of is dat meer mijn angst en weet de werkgever hier goed gebruik van te maken?

    En wat is realistisch om er uit te willen slepen?
     
  13. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ze hebben aan hun kant de verhoudingen toch al helemaal verstoord? Ze hebben out of the blue aangegeven dat je vaste contract wordt beëindigd, jij hebt je zelfs daarvoor nog van je beste kant laten zien om minder uren te gaan werken.
    Dit moet je echt zakelijk aanpakken, het is ook niet gek als je niet meer gezellig doet, je mag best van slag zijn van deze boodschap en dat mogen ze ook zien.
     
    Vero0504, Marlena, Asil en 10 anderen vinden dit leuk.
  14. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat is jouw angst en je werkgever maakt hier gebruik van.

    Een oud-collega van mij kreeg ook kortgeleden van mijn werkgever te horen dat ze kon vertrekken.

    Zij heeft een advocaat ingehuurd, kostte een vast bedrag (ergens tussen de 300 en 400 euro).
     
    Noelle85 vindt dit leuk.
  15. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Het is heel gebruikelijk af te spreken dat je de juridische kosten vergoed krijgt.

    Je schrijft dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt, het is bij sommige rechtsbijstandverzekeringen mogelijk om voor een bepaalde zaak juridisch advies in te kopen, dus dan sluit je niet een verzekering af, maar koop je specifiek bijstand in voor dat dossier.

    Wat dingen die je af zou kunnen spreken:
    Langer in dienst blijven vrijgesteld van werk, dan heb je meer tijd om wat anders te zoeken voordat je ww moet aanvragen.
    Let hierbij op je vakantiedagen, soms staat er dan dat je vakantiedagen als opgenomen worden aangemerkt en als je nog een flink saldo hebt zou ik daar niet mee akkoord gaan.
    Het minder gaan werken is wel een ding, je kunt eisen dat dit wordt teruggedraaid, qua hoogte van een evt ww uitkering is dit gunstig. Maar waar je ook op moet letten mocht je ww nodig hebben, je mag bij een nieuwe baan maximaal 5 uur minder werken als bij je vorige baan. Daar zijn wel uitzonderingen op en is wel op te lossen, maar liever zou je niet in die situatie komen. En het gunstigst is natuurlijk dat je tijdens de vrijgesteld van werk periode al een andere baan vindt.
    Ook daar zit dan weer een aandachtspunt, let op wat ze er in zetten over het vinden van een nieuwe baan voor de beëindigingsdatum. Soms staat er dan in dat de resterende vergoeding komt te vervallen. Alleen maar langer doorbetaald krijgen terwijl je afziet van een transitievergoeding is dan ook niet gunstig.
    Andere dingen die je kunt afspreken zijn een opleidingsbudget of iets van loopbaanbegeleiding.
     
    Noelle85, Ysabella en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  16. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Zoiets is echt ontzettend vervelend, nog vervelender dan eruit moeten bij een echte reorganisatie. Ik heb beide meegemaakt. Eerst een reorganisatie en bij de volgende werkgever via een vaststellingsovereenkomst. Net voor mijn zwangerschapsverlof had mijn afdeling een nieuwe manager gekregen en op de laatste werkdag van mijn eerste week na mijn verlof kreeg ik te horen dat ik niet terug hoefde te komen. Hij had bedacht dat ik overbodig was binnen de afdeling. Dat kwam ook als donderslag bij heldere hemel.

    Je zegt dat het UWV aangeeft dat het bedrijf van hen geen toestemming zou krijgen voor het ontslag, maar dat is dus ook de reden dat je een vaststellingsovereenkomst krijgt. Als er legitieme bedrijfseconomische redenen waren, kreeg het bedrijf wel toestemming van de UWV en zouden ze geen vaststellingsovereenkomstnodig hebben. Maar als ze jou dan op deze manier kwijt willen, dan moeten ze er ook maar goed voor dokken natuurlijk. Dat was toen ook onze inzet. Ook ik kreeg echt geen fatsoenlijk aanbod, maar we hebben een advocaat in de arm genomen en er heel wat meer uitgehaald. Wij hebben ook geen rechtsbijstandverzekering, maar het bedrijf heeft ook de kosten van mijn advocaat moeten betalen. Dat was onderdeel van de deal en moet je gewoon meenemen zoals ook anderen al aangaven. En let inderdaad goed op dat de vaststellingsovereenkomst voldoet aan de eisen van het UWV (dat is iets anders dan dat de UWV toestemming geeft voor het ontslag) zodat je recht blijft houden op een uitkering

    Heel veel sterkte en succes ermee.
     
    Ysabella en Noelle85 vinden dit leuk.
  17. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.831
    1.304
    113
    Als er blijkbaar nog wel personeel wordt aangenomen, kun je dan niet naar een andere afdeling?
     
    Noelle85 vindt dit leuk.
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Zou jij dat nog willen dan, als ze zo met je omgaan? :(
     
    Noelle85 en Sado vinden dit leuk.
  19. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Dat is dus ook een van de redenen waarom ze geen toestemming zullen krijgen van het uwv, er is namelijk alleen kort gezegd dat ze dit overwogen hebben maar dan zou ik wel elke zaterdag moeten werken en ze weten dat ik dit niet wil (werk nu tijdens kantooruren). Los van het feit dat er ook geen omscholing is aangeboden en ik volgens het afspiegelingsbeginsel niet de eerste ben die er uit zou moeten. En tevens ben ik ook de enige die ontslagen wordt, dus hun argument bedrijfseconomische omstandigheden houdt ook geen stand.

    Ik heb wel een tegenvoorstel gedaan, met daarin als zij hier niet in mee gaan ik er vanuit ga dat werkgever de juridische kosten op zich neemt zodat ik iemand mijn belangen kan behartigen.

    Net als reactie dat ze niet meegaan in mijn eis om vrijgesteld te worden van werk volgens mijn huidige contracturen tot datum uit dienst. Maar als ik een paar weken geleden had geweten dat ik nog geen maand later ontslagen zou worden, had ik nooit gevraagd om een dag minder te gaan werken (om hun ook nog eens tegemoet te komen omdat ze hadden gevraagd aan personeel om mee te denken). En uiteraard geen reactie op mijn eis betreft de juridische kosten.
     
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik lees veel commentaren over dat ze ruim moeten betalen om je uit dienst te krijgen. Je hebt recht op 2 componenten: een transitievergoeding en een eventuele additionele vergoeding. De transitievergoeding gaat op basis van een formule en staat daarmee redelijk vast.
    1. U krijgt 1/3 maandsalaris per heel dienstjaar vanaf uw eerste werkdag;
    2. De transitievergoeding over het resterende deel van de arbeidsovereenkomst wordt berekend volgens de formule: (bruto salaris ontvangen over resterende deel arbeidsovereenkomst / bruto maandsalaris) x (1/3 bruto maandsalaris /12 )
      Deze formule wordt ook gebruikt voor het berekenen van de transitievergoeding als de arbeidsovereenkomst korter dan een jaar heeft geduurd.

    Een additionele vergoeding is meestal een maand of 2 bruto salaris, tenzij het heel onredelijk is. En dan kun je nog afspreken dat ze je een tijdje doorbetalen terwijl jij op zoek gaat naar een andere baan.

    Of je minder bent gaan werken hoeft niet per se veel invloed te hebben, de hoogte van je WW wordt bepaald adhv de laatste 12 maanden, dus niet je laatste loon.

    "Uw loon van de periode van 12 maanden voordat u werkloos werd, bepaalt de hoogte van uw WW-uitkering. Dat heet het WW-maandloon. In de eerste 2 maanden is uw uitkering 75% van dat WW-maandloon. De volgende maanden ontvangt u 70%."

    Maar ik ga er van een HR perspectief even van uit dat ze jou dit aanbieden omdat jij nog niet zo lang in dienst bent en dat daarmee je VSO redelijk goedkoop is. Voor de vuist weg is een realistisch en goed VSO: transitievergoeding op basis van je salaris voordat je inder ging werken, 2 maanden salaris (op basis van je oude salaris) als vergoeding en een maand betaald vrijgesteld van werk.

    Je kunt 2 dingen doen: hem accepteren of hem niet accepteren. Ze kunnen je niet ontslaan dus dan is er een gerede kans dat ze een VSO aan iemand anders aan gaan bieden waar het iets duurder is. En dan kun je gewoon blijven werken. De vraag is, wil je dat? Let op: het feit dat zij je een VSO aanbieden betekent juridisch niet dat de arbeidsrelatie verstoord is, daar is wel iets meer voor nodig. Dus jij moet je gewoon als een goed werknemen blijven gedragen, naar je werk gaan en alle aanwijzingen opvolgen. Zorg er voor dat jou niets verwijtbaar is! En alles via mail doen vanaf nu.

    Je hebt verschillende mogelijkheden en dat is afhankelijk van hoe je er zelf in staat en wat je aankunt:
    - Het voorstel afwijzen, doen of je neus bloedt, en gewoon blijven werken.
    -Het voorstel afwijzen, aangeven dat je wel wilt praten over beeindiging maar aangeven dat het voorstel niet goed is en dat je op papier wilt hebben dat zij de juridische kosten op zich nemen voordat je verder praat. Je jurist gat vervolgens aangeven wat je het beste wel of niet kunt doen.
    - Je ziek melden en na 6 weken vanuit wet Poortwachter aangeven dat je je geestelijk niet meer in staat voelt te werken, en dat kun je een hele tijd rekken. Niet fijn, de werkgever zal je streng beoordelen en je blijft er dan ook steeds an herinnerd worden. Maar het kan een goed uitgangspunt zijn voor onderhandeling
    - De VSO accepteren zoals hij er nu ligt, er een streep onder zetten en doorgaan met je leven.
     
    Marlena, zwaaistaart, Zara75 en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina