Update vanuit de ziekenhuizen?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Mythique, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Misschien zit er een enorme vertraging op ivm evt concurrentie? Dat is het enige wat ik kan bedenken.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  2. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Wie weet. Het zou in ieder geval wel echt top zijn.

Nummer4 vindt dit leuk.
  3. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb geen zorgachtergrond, dus ben benieuwd of dit iets is:

In Nederland verkrijgbaar:

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219705/Veendammer-bedrijf-verkoopt-corona-sneltests

https://www.bipharma.com/nl/nieuws/covid-19-iggplusigm-sneltest-beschikbaar

In China werd getest met eerst het labonderzoek, daarna bloedonderzoek, ct-scan of symptomen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/13/coronavirus-stand-van-zaken-donderdag-13-februari/

Louise11110 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  4. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik las nu inderdaad hier
    https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219705/Veendammer-bedrijf-verkoopt-corona-sneltests
    dat zij ze uit China halen. Dus waarschijnlijk is dat antilichamen al langer waren ontdekt en dat het “oh wat zijn wij knap in Nederland”bericht een beetje mosterd na de maaltijd was :p

MyMiracle, Syane, hummeltje5 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik heb iemand in mijn omgeving die positief is getest met een vinger prik. Dit hebben we dus in Nederland.

Weet ik ook pas sinds gisteravond, dus ik vermoed dat het nieuw is. Ze is gistermiddag getest.

hummeltje5 en Poolvos vinden dit leuk.
  6. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Oj hopelijk niet al te ziek (gezien ze wel getest is?) :$

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
  8. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
  9. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik begrijp wel dat het Nederlandse bedrijf bezig is met het antilichaam extraheren om het vervolgens als ware medicijn/vaccin te gaan gebruiken. Maar dan nog blijft het nieuwsbericht “antilichaam ontdekt”. :D lekker weer

10. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Het lijkt na de nacht mee te vallen gelukkig. Zorgberoep en zelf ook risicogroep, daarom getest denk ik.

hummeltje5 en Poolvos vinden dit leuk.
  11. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Ja wordt weer lekker opgeblazen, kijk ons eens goed werk doen! :roflmao:

Poolvos vindt dit leuk.
  12. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Wat ik van die vingerprik tests heb begrepen is dat ze al wel verkrijgbaar waren maar nog niet goedgekeurd, dus nog niet bewezen effectief. Begreep wel dat er meerdere 'aanbieders' waren en niet alle tests zijn (al) goedgekeurd. In oosterhout nb, worden die tests ook aangeboden voor 15€ excl verzendkosten via beauty nog iets... die komen uit china maar eerpijk gezegd vertrouw ik die niet zo.

Poolvos en hummeltje5 vinden dit leuk.
  13. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Vervelend sat ze positief is getest maar mooi dat het kan.
    Bijzonder dat dat zo snel is ontwikkeld!

LaLune en Mystiek vinden dit leuk.
  14. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    195649A2-E9EE-4DC2-89BE-107E7502D839.jpeg
    van 210 gisteren naar 281 vandaag. Oef. En dan met de achtergrondinfo dat ruim de helfr de ”selectie” voor IC niet haalt... :(

15. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Als je het ziekenhuis in uden hoor, gaat je hart huilen. We zitten nog maar op het 'begin' wanneer zouden wij 'brabant' de echte piek gaan krijgen. Het is voor ons nu twee weken geleden dat we de opdracht kregen niet meer buiten te komen met verkoudheid etc 6 maart zo ver ik net terug kon vinden.

Poolvos en Syane vinden dit leuk.
  16. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik ben het niet helemaal met de bewoording selectie eens. Veel ouderen, mensen met een uitgebreide voorgeschiedenis hebben een niet reanimeren/beademing beleid. Dit omdat behandeling zinloos is. Die worden niet op de ic opgenomen. Waarom, eenmaal aan de beademing wordt het een lang traject, 3-4 wkn beademing, vooral in het begin buikligging en hoge drukken nodig voldoende ventilatie te krijgen. Het gebeurt vaak dat, na een week of 2 de patiënt qua longen opknapt, maar dan gebeurt er iets in het hart, waarschijnlijk ook door het virus. Ze kunnen binnen een half uur acuut hartfalen ontwikkelen met alle gevolgen nadien. Daarom overlijd een groot percentage op de ic. Tot nu toe is nog niemand geweigerd die een kans heeft. De druk is hoog in Brabant, maar boven de rivieren is nog voldoende capaciteit, al weten wij ook niet wat ons te wachten staat.

merah en LaLune vinden dit leuk.
  17. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

Van het ziekenhuis in den bosch

Ysabella, Trirani, LaLune en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Zijn er ook mensen die opknappen na opname op de IC? Of weten we dat pas over een week/twee weken?

19. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Daarover heb ik nog niks gehoord. De tijd is nog te kort. Maar als iemand 4 wkn aan de beademing ligt is dat een lange revalidatie daarna. Je levert je spiermassa in.

20. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #200 Poolvos, 20 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2020
    Heb je mijn bericht van gisteren, waarin ik dit uiteen zette, gelezen voor je dit schreef? Want natuurlijk ligt het genuanceerder. Maar het is wél een vorm van selectie. Wat is trouwens tussen aanhalingstekens had geplaatst, bij gebrek aan betere verwoording.

Twee van de drie artsen die ik sprak hebben letterlijk benoemd dat ze keuzes maken die heel anders zijn dan anders, patiënten die normaal een kans krijgen maar die dat nu niet krijgen. We hebben het niet alleen over patiënten die normaal ook een geen reanimeren/IC-minus beleid hebben - mensen die sowieso 3 weken beademing niet gaan halen (met voldoende kwaliteit van leven).

Internisten op de ”gewone” afdelingen die hier ruzie om maken met de intensivist omdat ”het toch niet normaal is” dat ze de patiënt niet over nemen. Ook niet de normale gang van zaken...

Tuurlijk is er áltijd een overweging voor je een patiënt meeneemt naar de IC. Dat hebben we niet opeens nu bedacht. Maar feit blijft dat de IC eisen nu strenger zijn. Zo mogelijk zelfs flink strenger dan normaal. Want we houden rekening met enerzijds die kans op multiorgaanfalen die veel coronapatienten laten zien (voor dat verhaaltje over het hartfalen überhaupt aan de orde komt) - maar ook met het feit dat er naar verwachting nog veel patiënten komen en er ruimte moet zijn om alle “kanshebbende” patiënten dus 2-3 weken te hebben liggen. Want de meeste zijn niet snel weer weg.

Los van dit algemene verhaaltje heb ik specifieke voorbeelden, mocht je hierin thuis zijn. Het allerbeste voorbeeld is nog wel dat ze zeggen dat “de 2 patiënten die nu al bijna 2 weken liggen, zouden als ze nu pas waren gekomen obv voorgeschiedenis niet eens meer worden opgenomen”. Lijkt me vrij duidelijk dan. Verder oa:
    vitale man, begin 70. Vg: hypertensie, echo cor half jaar terug met ejectiefractie van minstens 40%. Niet abnormaal voor leeftijd en daarna nog gemedicineerd, dus mogelijk verbetering.
    Was dit een man met een zelfde beeld met dbz pneumonie bij influensa, werd hij normaal wel opgenomen. Komt deze man met covid over een half jaar, terwijl we hopelijk weer terug naar de normale belasting zijn, óók. Maar nu niet.
    Dus omdat zijn kansen vele malen kleiner zijn (en al helemaal tov de grote groep gezonde jonge mensen zonder vg). Maar niet omdat er géén kans is, hij zou onder andere omstandigheden de selectie doorkomen. Dus ik heb er eigenlijk ook geen beter woord dan selectie voor, sorry.

Deel Deze Pagina