Update vanuit de ziekenhuizen?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Mythique, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Zoals ik al zei, natuurlijk zijn hier ook domme mensen (dat kan trouwens al 1,5 week niet meer - de grenzen zijn dicht). Het gaat me ook niet zozeer om individuele acties van individuele mensen, maar om het beleid.
     
  2. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Dat kan nog prima dus en ik vind nogal wat van jou mening. Het is een hoop commentaar op iets wat we proberen en wat niet zo maar bedacht is in 2 tellen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Kunnen we dit topic misschien weer gebruiken voor updates vanuit de ziekenhuizen/vragen omtrent de zorg/plek om je hart te luchten als personeel - en andere direct daaraan verwante zaken?

    Ik stel voor dat jullie een nieuw topic maken voor de “België/Nederland is idioter” en de “dikke mensen hebben geen recht op IC zorg/wij hebben onze eigen triage ideeën” discussie.

    Ik praat voor mezelf als ik zeg dat ik me er mateloos aan begin te storen.
     
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.879
    16.218
    113
    Je bent niet de enige.
     
    Bellybell en Narcisje vinden dit leuk.
  5. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Heftige week gehad, enkele dagen op de triage gestaan, samen met natuurlijk een arts (alle artsen hier hebben intern een opleiding gedaan om deze triage te kunnen doen. Op de poli komen enkel spoedpatiënten, zag straks de vraag of nu alle andere zorg geweerd word maar dat is niet zo, van de week kwam er ook een patiënt binnen met verdenking cva, je kunt die patiënten niet weren. Maar tjongejonge zeg nooit zoveel ambulances bij elkaar gezien :( gelukkig kan ik het redelijk van me afzetten, wij worden elke dag meerdere keren toegesproken en daar word elke ronde weer gezegd wie het aanspreekpunt is als het je even te veel word en daar word dan ook echt op gehamerd om kritisch naar jezelf en je naasten te kijken en dit dan te signaleren voor elkaar.

    Toch is de vraag wilt u gereanimeerd of beademd worden indien noodzakelijk nog steeds heel vervelende vraag om te horen, toch word het aan iedereen gevraagd en eigenlijk word het in de ambu al besproken.

    Overigens nu blij dat ik een beetje kan bijtanken, het weinig slapen en constant in de vijfde versnelling staan is een aanslag op je lichaam!
     
    MyMiracle, Cin85, Louise11110 en 15 anderen vinden dit leuk.
  6. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Je hoeft je echt niet zo persoonlijk aangevallen te voelen hoor, ik heb mijn bedenkingen bij het beleid, maar daar ging het me in de eerste plaats niet over.

    Ik vind de manier waarop hier gesproken wordt over triage gewoon bijzonder koel, voor erg gevoelige materie.

    Mijn stiefmoeder is eind december op de IC terechtgekomen met een dubbele (bacteriële) longontsteking als complicatie bij griep. Ze heeft 3 weken in een kunstmatige coma aan de beademing gelegen, waarvan 2 weken kritiek aan de ecmo. Ze is met spoed geopereerd door sepsis en haar buik heeft een week open gelegen omdat haar organen te gezwollen waren. Ze is 65, haar leven hing aan een zijden draadje, maar ze is nog bij ons en ze is er nu weer bovenop.

    Ik snap enerzijds wel dat er veel patiënten in deze crisis niet het geluk zullen hebben om een dergelijke uitgebreide behandeling te krijgen, er zijn bvb simpelweg niet voldoende ecmo-machines om alle ic patiënten een dergelijke behandeling te geven (al las ik dat ecmo voor corona patiënten vaak niet noodzakelijk is), maar het is echt niet zo zwart-wit als een simpele kosten-baten analyse.

    Het gaat om mensen en mensenlevens, en ik vind dat er - ook in tijden van crisis - met respect over zo'n zaken moet gesproken worden. Woorden als 'lifestyle zieken' horen daar imo niet in thuis.
     
    Zonnestralen, hummeltje5, Zara75 en 8 anderen vinden dit leuk.
  7. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ook niet te vergeten het is een aanslag op je gezin. Voor alle kinderen is het thuis werken voor school ellende natuurlijk. Bij ons komt elke dag standaard de vraag of ik moet werken, zo ja komt er een treurig gezichtje achteraan. Voor hun doet het echt heel veel op psychisch vlak. De jongste heeft inmiddels als naam karate kid, die zijn we constant aan het corrigeren. Daarnaast is broek en bedplassen een nieuwe hobby, terwijl dat toch al een jaartje van de baan was. Ondanks dat blijven we positief, zie het maar als een achtbaan we zitten er nu in en uitstappen gaat nu niet. Op het einde is er weer tijd voor rust!
     
  8. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Heel veel sterkte, met recht een achtbaan. Voor jezelf en je gezin. Hopelijk komt die achtbaan zo snel mogelijk tot stilstand
     
  9. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    #509 Bubbel, 28 mrt 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 mrt 2020
    Hier is het ook streng. Horeca is (mede) dicht moeten gaan omdat er dat weekend teveel mensen vanuit België in Nederland kwamen. Winkels hebben een streng deurbeleid, waarbij er maar een x aantal mensen naar binnen mogen per m2. Er wordt strenger gecontroleerd op samenzijn.
    Maar.. Nederland is ook reëel. Als het alleen om mensenlevens in cijfers zou gaan, hadden we allang een lockdown gehad. Maar het draait ook om de economie. En dat gaat niet alleen om grote bedrijven. Juist niet, want van de grotere winkelketens zijn er al veel dicht. Het gaat gewoon op heel veel gezinnen zoveel invloed hebben als de maatschappij volledig stil gelegd wordt.
    Daarnaast moet er gewoon afgewogen worden hoeveel impact een maatregel heeft op de samenleving en hoeveel dat oplevert voor het afremmen van Corona. De sluiting van basisscholen bv. De verwachting is dat jonge kinderen niet veel bijdragen aan de verspreiding van corona. Dat doen ze wel, maar in verhouding niet zo veel. Het sluiten van de basisscholen heeft wel veel gevolgen voor de samenleving. Jammer genoeg was de druk vanuit de ouders en leerkrachten op de overheid te groot. En we leven in een democratie, dus het sluiten van de basisscholen was onvermijdelijk.
    Het blijft een afweging tussen hoe trekt de gezondheidszorg het en hoe zorgen we ervoor dat de maatschappij zo min mogelijk ontwricht raakt.
    En.. een opname op de IC is niet niks. Patiënten moeten nog maanden revalideren voordat ze de oude zijn. Patiënten met een goede conditie, degenen die nog jong zijn en degenen zonder ziektes zullen die revalidatie wel aankunnen. Ben je wat ouder, heb je copd enz, dan wordt dat heel lastig. Echt heel lastig. Triage is dus een prima middel om er zoveel mogelijk voor te zorgen dat er niet teveel patiënten als een kasplantje van de IC komen. Bijkomend voordeel is dat triage dan ook zorgt voor meer plek op de IC.

    Helaas is het leven niet altijd maakbaar. We willen allemaal gezond 120 worden, maar dat is onmogelijk.

    Ik zie nu trouwens dat dit het update vanuit ziekenhuizen topic is. Dit hoort natuurlijk thuis in het corona nieuws topic. Mijn excuses.
     
    Whoopy, Louise11110, GossipGirlxoxo en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En dat snap ik best. Het is niet niks om te horen dat uit voorlopig onderzoek blijkt dat je opeens een verhoogd risico hebt op een slechte afloop (bij infectie) vanwege je gewicht.
     
    Syane vindt dit leuk.
  11. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.537
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar dat ergens toch ook geen echt nieuws. Mensen met serieus overgewicht hebben als snel meer risico in heel veel dingen. :(
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Ik wilde eigenlijk in dit topic niet meer reageren, maar wil alleen hierop nog wel even een reactie geven.
    Dat ik extra risico loop vanwege mijn gewicht wist ik al wel (al is het zeker schrikken als je het dan zo zwart op wit ziet). Persoonlijk ben ik alleen veel meer geschrokken van sommige reacties hier, dan van dat extra risico. Ben oprecht verdrietig over hoe makkelijk sommige mensen over andere mensenlevens denken. Ter vergelijking, ik rook niet, maar het zou nooit in mij opkomen om te zeggen (of überhaupt te denken) dat mensen die roken misschien maar niet geholpen moeten worden.
     
    baby90, Marleen31, rijo en 15 anderen vinden dit leuk.
  13. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Ik heb al enkele keren geprobeerd de noodrem te activeren maar hij luistert niet ;)
     
    Huismuisie en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  14. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    Kunnen we de discussies nu stoppen? Ik heb dit topic bedoeld voor en door mensen die nu in de front linie aan het werk zijn. Om awareness te creëren en om te ventileren. Jullie maken er inmiddels meer een moddergevecht van... open daar je eigen topic maar voor!
     
    baby90, hummeltje5, Madeliefje06 en 9 anderen vinden dit leuk.
  15. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Dikke virtuele knuffel.

    Over dat niet reanimeren/beademings beleid word die anders niet gevoerd in jullie ziekenhuis? In onze zieken huis vragen ze het eigenlijk standaart ook aan mij ondanks mijn leeftijd.
     
    Piep2016 vindt dit leuk.
  16. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Dat is bijna het eerste wat ze vragen op de seh bij ons....sommige artsen vragen dat wat geroutineerd. Dat komt weleens bot over....dan kijken patiënten meteen zwaar verschrikt op en denken dat ze dood gaan. Dan sta ik er direct kalmerend achter te wuiven XD
     
    Diazz, spruitje80 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Jawel is normaal ook het beleid maar bij zo’n triage moment die misschien nog gaan vijf a tien minuten duurt vind ik het zo ‘raar’ overkomen. Zo kort door de bocht zeg maar.
     
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik weet dat dit niet jouw idee is maar dat is toch te belachelijk voor woorden. Ik heb een bmi van 17.9 en tot een paar maanden geleden een dichtgeslipte ader en te hoog cholesterol. Ook rookte ik. En dat cholesterol en die aderen zullen deels aanleg zijn maar waren grotendeels door verkeerd eten. Ik snoep de hele dag en kan vet eten wat ik wil maar kom geen gram aan. Dan zou het belachelijk zijn dat iemand met een hoog BMI door bijv. Schildklierklachten die verder super gezond leeft en beweegt word afgewezen en ik door mijn lage bmi maar ongezonde leefstijl wel word toegelaten. Koekoek. Daar valt toch niet op te triageren?
     
    baby90, Mammielove, hummeltje5 en 8 anderen vinden dit leuk.
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nou ik mag toch hopen dat ze de factor bmi daar niet in opnemen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Daar geloof ik echt helemaal niets van. Misschien wel dat ze kijken naar de combinatie overgewicht en onderliggende ziektes maar niet naar alleen dat overgewicht.
     

Deel Deze Pagina