Update vanuit de ziekenhuizen?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Mythique, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RM1996

    RM1996 Fanatiek lid

    15 feb 2019
    2.035
    2.386
    113
    Vrouw
    Ik werk in het Laurentius in Roermond limburg. Daar zijn ze op de SEH en IC begonnen met 12-uurs diensten. Wordt de verkoever/uitslaapkamerOK ingericht als extra IC ivm de drukte. Er is een corona afdeling georganiseerd, hier komen de positief getesten mensen vanuit de acute opname of rechtstreeks vd SEH. Alle andere afdelingen draaien ook nog gewoon door. Verschillende mails gekregen met de vraag wanneer iemand extra kan helpen niet of je extra wilt helpen. :oops:
    Ik heb zelf nog verlof tot laatst april als het doorgaat want mogelijk is dat de vakanties van april/mei worden ingetrokken.. heb 2 weken gespaarde uren en 1 week vak aansluitend aan het verlof. Het is afwachten, voor nu dus behoorlijk druk in het ziekenhuis
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik zou gewoon naar het bos gaan.
     
  3. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik snap het wel, maar je moet ook niet vergeten dat frisse lucht en lichaamsbeweging juist goed zijn om je weerstand een oppepper te geven. Binnen in bed gaan liggen maakt je ook minder weerbaar.
     
    GossipGirlxoxo en Poolvos vinden dit leuk.
  4. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Fijn dat hier ziekenhuis medewerkers reageren. Ik heb een vraag. Ik overweeg me op te geven als vrijwilliger in het ziekenhuis omdat ik overal hoor dat ze op hun tenen lopen, maar ik vraag me wel af zitten jullie daar wel op te wachten? Kunnen jullie vrijwilligers gebruiken die geen medische of verpleegkundige kennis en ervaring hebben?
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    uiteraard. En ik schrijf ook overal steeds weer dat ik dus de situatie beschrijf vanuit het IC-perspectief. Niet vanuit ”hele samenleving” en zelfs niet eens vanuit ”hele ziekenhuis”.
    Ik ben niet degene die dat steeds uit het verband trekt en interpreteert als “we gaan allemaal dood”. Maar ik krijg wel steeds dat soort verwijten (zelfs in PB). En daarom was ik dus huiverig om ook in dit topic te reageren. Ik heb zelfs specifiek gevraagd dit soort kritiek achterwege te laten.
    Dit IS de situatie op IC. Ik kan het niet mooier maken.

    Daarnaast kan iedereen zijn eigen conclusies trekken over de gepubliceerde cijfers. Dat kleur ik voor niemand in. Maar de continue “wel of niet veel” discussie begin ik wel moe te worden.
    Ik persoonlijk vind 10% IC opname veel. Is dat hoog ingeschat omdat 90% geen diagnose heeft en uiteindelijk in werkelijkheid dus ”maar” 1% IC opname, vind ik dat ook nog veel.
    Dat staat zelfs nog los van dat dit over Corona gaat, ik vind dat in het geval van een zwaar influensajaar ook. En daar hebben de meeste mensen dus wél immuniteit en worden niet ziek. Dus op populatieniveau is het percentage dan zelfs nog vele malen lager.
    Laat eenieder lekker voor zichzelf beslissen wat ze ervan vinden. Ik huiver. Een ander haalt z’n schouders op. Prima.
    Mijn IC collegas huiveren met mij mee. Natuurlijk zien zij alleen het meest schrijnende. Maar jij of je ouders zult/zullen er maar bij horen..
     
    wolkje1994, gitta, GossipGirlxoxo en 15 anderen vinden dit leuk.
  6. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ja; dat schreef ik hierboven ook al - in een beetje andere context.
     
  7. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.400
    6.938
    113
    Vrouw
    Bij ons zijn vrijwilligers voorlopig afgemeld.. Ook mensen die mee lopen vanuit de open dag e.d. zijn afgemeld.. Ik denk dat dat overal zo'n beetje hetzelfde geregeld zal zijn maar ik weet het niet zeker.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  8. linnim

    linnim Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    2.012
    360
    83
    in nederland
    Ik denk dat alle hulp welkom is.
    Waszakken verwisselen, materiaal aanvullen, brood smeren ed
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.345
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bij ons ook. Nu zijn dat bij ons ook veel ouderen. Wel begreep ik dat je je bij nu91 kunt melden als niet werkende verpleegkundige.

    Zelf sta ik als helpende in onze coronapool, maar er is nog geen vraag nu.
     
    Nellie4 vindt dit leuk.
  10. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.260
    1.090
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Voor wat het waard is Poolvos:

    Ik waardeer wat je deelt juist enorm! Ik hoop dat je dit ook wil blijven doen. Zowel in dit topic als het Corona nieuwstopic. Kennis, ook als het beangstigend is, geeft mij het gevoel een beter beeld te krijgen. Dit geldt zowel bij jouw ervaringskennis als de theorieën die WHO en RIVM met het publiek delen.

    Dank voor jouw bijdrages! En ook dank aan de andere dames die hun kennis delen in dit topic!
     
    gitta, English, GossipGirlxoxo en 13 anderen vinden dit leuk.
  11. LaLune

    LaLune Actief lid

    27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Heel veel sterkte allemaal!
     
    RM1996 vindt dit leuk.
  12. LaLune

    LaLune Actief lid

    27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Ik las dat zowel anti-malaria als HIV-remmers worden ingezet op de IC. Geldt dat voor elk ziekenhuis? Het resultaat laat natuurlijk op zich wachten, maar ik ben wel nieuwschierig.

    In China werd met de inzet van hoge dosis vitamine C via het infuus een sneller herstel van patiënten op de IC behaald.

    Wordt in Nederland de methode van hoge dosis vitamine C ingezet op de IC?
     
    GossipGirlxoxo en Trirani vinden dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Krijgen de mensen die niet behandeld kunnen worden meer wel sedatie? Want de laatste loodjes zijn nou niet echt denderend wat ik begreep. Zeker als straks meer van die groepsverplegingen komen krijg ik t persoonlijk niet weggeslikt als die in de laatste fase in gevecht om zuurstof zitten terwijl er geen familie/naaste bij mag wezen. Laat me dan maar wegzakken in de morfine / koolstofmonoxide of whatever er voor handen is.
     
  14. LaLune

    LaLune Actief lid

    27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Kan de huisarts niet eerder op saturatie meten als indicatie?

    Van een aantal ervaringsverhalen van jongeren (< 55 jaar) die uiteindelijk (wellicht te laat) opgenomen worden, was het een hele strijd om überhaupt opgenomen en/of getest te worden.
     
    hummeltje5, baby90, Mar76 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik kan niet voor alle ziekenhuizen spreken, maar rivm heeft het opgenomen in hun richtlijn en in de ziekenhuizen vd collegas waarmee ik contact had doen het wel.
    zie tabel:
    https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/medicamenteuze-behandelopties

    Collegas zeggen: het is te vroeg om effecten te waarderen. Gevoelsmarig doet het nog niks. Wel patienten die er mogelijk leverproblemen van krijgen (maar dat is ook een te kleine groep om nu zeker te weten dat het de medicatie is en niet het virus zelf)

    Over die vitamineC heb ik eigenlijk al lang niks gelezen (behalve dat zelf sinaasappels eten niet beschermend is; maar dat is dan ook wat anders dan die grote hoeveelheden intraveneus die in China werden getest)
     
    GossipGirlxoxo en Trirani vinden dit leuk.
  16. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Uiteraard!
    En daarom zo belangrijk die curve af te vlakken; zodat mensen niet buiten de muren vh ziekenhuis/de zorg sterven.
     
    hummeltje5, Mar76 en Vero0504 vinden dit leuk.
  17. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of die saturatie niet nog gewoon prima was toen de huisarts de patient zag en Amoxicilline voorschreef alsware een gewone longontsteking. Daarbij mogen we niet vergeten dat dit om de eerste gevallen gaat, waarbij de huisartsen ze zagen toen we allemaal nog in grote getalen in ontkenning waren (we = inclusief overheid). Je kon toch niet besmet zijn als je niet in Italië (ofzo) was geweest? Carnaval was toch geen probleem? En testen: nee, alleen de mensen met de juiste risicoprofielen.
     
    LMSB, Mar76 en Trirani vinden dit leuk.
  18. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.287
    4.154
    113
    Sorry misschien obvious question maar hoe vlakken we de curve af?
     
  19. LaLune

    LaLune Actief lid

    27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Thanks!
    Vitamine C staat niet tussen de behandelopties, maar wordt misschien niet als medicijn gezien.
    Vitamine C heeft als voordeel dat er weinig bijwerkingen zijn.
     
  20. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Houden aan de quarantaine (ziek = thuisblijven) en andere regels/adviezen die vanuit de overheid komen. Niet iedereen tegelijk besmetten.
    Washington post had mooie modellen gemaakt die mijns inziens goed weergeven hoe t werkt.
    https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/
     
    Mar76, Luckyme96, bulakgirl en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina