Update vanuit de ziekenhuizen?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Mythique, 17 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Tot nu toe zijn de meeste overleden mensen op leeftijd en met zogenaamd ‘onderliggend lijden’. Ik kan me voorstellen dat iemand van 86 met een bestaande aandoening palliatief behandeld wordt i.p.v. op een IC te leggen. Maar ik ben niet medisch onderlegd... @Poolvos?

2. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Absoluut! Zoals eerder werd gezegd(door jou @nelta?) zijn we in Nederland vrij adequaat met bespreken van geen-ic-beleid bij ouderen/multizieken waarvan we denken dat ze IC simpelweg niet overleven/ afkomen met genoeg kwaliteit van leven daarna.

Maar ik denk dat er nu misschien ook nog een beetje vertraging van die “ontslag” cijfers is.

Louise11110 vindt dit leuk.
  3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ja klopt inderdaad. Wij moeten het bij elke opname en binnenkort bij elke invasieve behandeling gaan bespreken. Het staat inmiddels bij best veel patienten geregistreerd bij ons.
    Ik begreep dat jonge mensen wel een goede prognose hebben op de IC, maar wel 2-3 weken een plek daar nodig hebben.

Poolvos vindt dit leuk.
  4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    maar dat zegt ook wel wat over de conditie van deze patienten. Dit waren dus blijkbaar echt kwetsbare mensen.

5. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Na de eerste 24 doden lag de gemiddelde leeftijd op 79 jaar en er werd ook elke keer gezegd ‘onderliggend lijden’ dus dat waren inderdaad allemaal kwetsbare mensen. De minder kwetsbaren liggen gewoon vier weken op die IC en kunnen daarna dus alsnog overlijden. De cijfers zeggen op dit moment dus ook eigenlijk nog niet zoveel...

GossipGirlxoxo en amdaa vinden dit leuk.
  6. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Bij ons in het ziekenhuis zijn de maatregelen enorm aangescherpt. Alleen de hoofdingangen zijn open. Je wordt in een tent opgevangen en uitgevraagd en temperatuur wordt gemeten. Bij klachten kom je niet binnen.
    Inmiddels is de corona afdeling klaar en ligt er een ic noodplan

Syane vindt dit leuk.
  7. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.708
    113
    Ja natuurlijk, wat willen ze dan doen, hou die baby gewoon nog een maandje langer op mevrouwen?

8. Melief

Melief Niet meer actief

Ik ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt als je kind opgenomen wordt met Corona? Normaal moet (en wil) je natuurlijk bij je kind blijven als het opgenomen is.
    Hersenspinsel aangezien mijn zoontje koorts heeft en verkouden en benauwd is...

9. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Onze zoon heeft twee jaar geleden voor het hMPV virus in isolatie aan de zuurstof gelegen. Dit was natuurlijk veel minder ernstig dan het corona virus maar ik mocht er als moeder gewoon bij. Ben idd ook wel benieuwd naar hoe het met dit virus is.

10. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    In het ziekenhuis inmiddels 15 bevestigde corona patiënten waarvan 8 op de ic

11. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Ja het hopeloze gevoel van dweilen met de kraan open. Je doet je stinkende best en ze glijden onder je handen weg anderen knappen toch weer op en vervolgens komt het net zo hard weer binnen. Patroon en kenmerken die zich herhalen en je denkt bij jezelf, ik doe mn best maar de vorige 4 lagen er hetzelfde bij en we weten hoe dat afliep. (goed, slecht, fifty fifty). Het is niet makkelijk, niemand die dat ooit kan zeggen. Je leert er mee omgaan in normale omstandigheden maar dit zijn noet bepaald normale omstandigheden. Ik kijk ook niet raar op als t zorgpersoneel ondersteuning nodig gaat hebben als alles onder controle is.

Bedenk dan maar dat toen we met onze dochter op de kinderafdeling zaten met een saturatie die niet boven de 89 kwam de warmte van het verplegend personeel voor ons nog een beetje kerst maakte. Ze hadden geen tijd hoor, was knetterdruk. Maar gewoon de manier/houding/begroeting kleine dingen die je niet eens realiseert die een behoorlijke bijdrage zijn.

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Wat ik zag is dat 1 ouder zonder griepverschijnselen erbij mag blijven, maar dan zit je zelf net zo goed in isolatie. Zal iets strenger zijn dan je vorige ervaring. Dochter had RS te pakken en later nog een fikse verkoudheid die doorsloeg, toen konden we afwisselen dat zal nu niet het geval zijn.

Aan de andere kant, probeer mn dochter (3) maar alleen opgesloten te houden, tis net houdini. Dan zul je dr echt fysiek moeten beperken of zo'n gesloten box moeten gebruiken (kdv) anders is ze echt pleite of staat de kamer blank als ze ook maar de kans schoon ziet. Anderen gaan huilen als ze alleen zijn, zij gaat muisstil op onderzoek en doet er alles aan om niet betrapt te worden...ook met een saturatie van 87-89.

13. maliro

maliro Niet meer actief

Maar hartritmestoornissen als brugada en lqts zijn geen extra risico om dit virus te krijgen hoorde ik van de kindercardioloog en mijn eigen cardioloog. Dat is onderzocht door de mayo-clinic. Misschien stelt dat iets gerust?
    (Aan de andere kant, als we het virus krijgen en we hebben behandeling nodig dan is het weer een ander verhaal. We zijn dus net zo vatbaar als elk gezond mens maar de behandeling is veel risicovoller).

Maan14 vindt dit leuk.
  14. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113
  15. Melief

Melief Niet meer actief

Ik zat al te denken gooi mij dan maar gewoon erbij in isolatie, idee dat hij daar alleen zou liggen. Maargoed hopelijk is dat allemaal niet nodig. Koorts is gezakt, nog wel benauwd. Maar door zijn luchtwegproblemen vind ik het spannend.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Vandaag in het ziekenhuis (SFG - regio Rotterdam) controle gehad bij de gyn. Raar sfeertje hing er, echt stilte voor de storm.(Was ook bijna niemand) Het hele ziekenhuis is vrijgemaakt, ze verwachten vanaf volgende week een oplopende piek in het aantal opnames. Met over twee weken de ergste toename. Gyn zei dat men de kennis en expertise wel in huis heeft, maar dat niemand weet wat er gaat gebeuren, hoe erg het precies zal worden (dat het erg wordt is al zeker) en hij was bloedeerlijk: Waar het dus misgaat, en waar iedereen zenuwachtig door is, is door de middelen: tekort aan mondkapjes, bedden, beademingsapparatuur en personeel. Dat kan roet in het eten gaan gooien. Maar niemand weet precies hoe of wat.
    Hij gaf wel aan dat de gegevens die ze nu hebben over casussen waarbij ogenschijnlijk gezonde jonge mensen doodziek worden door covid er, indien er goed teruggekeken wordt er vrijwel altijd een onderliggend lijden/aandoening gevonden is en dat zij ook de behandeling over het algemeen goed doorstaan. Was een fijn gesprek, hij was heel eerlijk en ik merkte ook de zenuwen bij hemzelf, had echt een beetje met m te doen ook.

Ysabella, Poolvos en cowgirl80 vinden dit leuk.
  17. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik heb een keer in het ziekenhuis gelegen toen ik 14 was, in quarantaine omdat ze niet wisten wat ik had (nooit oorzaak gevonden), maar mijn moeder kon gewoon bij me blijven

18. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Gisteren 177, vandaag 210

565D383C-3ED0-4166-BEC4-DC77A0374C77.jpeg

Louloute en Fantykoekie vinden dit leuk.
  19. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

33 in 1 dag naar de ic. Ik vind het heel wat!

20. Poolvos

Poolvos VIP lid

9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    plus eventuele overledenen :|
    Die plekken zijn vrijgekomen

Louise11110 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina