Nou, dat zeg je wel, maar een vriend van ons komt net een dag of 2 geleden van de IC in het AMC af (vanwege verdachtheid op corona icm. risico voor z'n eigen gezondheid). Hij heeft daar uiteraard niet voor een zere vinger gelegen, maar moest toch echt zsm. weer weg omdat er gewoonweg zsm. plekken beschikbaar moesten komen. Hier (in NH) is het aantal besmette patienten misschien nog niet zo heel erg groot, maar vergeet niet dat er ook andere ziekenhuizen zijn die patienten overplaatsen naar ziekenhuizen waar het nog relatief rustig is omtrent corona.
Hier in het groene hart liggen in een streekziekenhuis 7 bevestigde corona patiënten, waarvan 1 op de IC. Het andere streekziekenhuis heb ik geen idee van het aantal patiënten, maar daar zoeken ze nu met spoed extra personeel, zelfs studenten, leerling verpleegkundigen of verpleegkundigen met een verlopen big worden daar nu aangenomen. Het universitaire ziekenhuis is nu alle operaties aan het afbellen, in en in triest, mensen waarbij de tumor bijvoorbeeld zou worden verwijderd, moeten nu worden afgebeld. Eventuele corona patiënten hebben een langere levensverwachting, dus men wil de bedden en het personeel daarvoor vrij houden. Gevolg is dat de artsen momenteel dus ook erg slecht slapen omdat dit een onmenselijke boodschap is die je moet brengen. Het goede nieuws, bij ons in de huisartsenpraktijk (25.000 patiënten) zijn er maar 3 bevestigde gevallen en ligt er niemand opgenomen wegens (verdenking) corona. Wel heel veel, zo'n 400 mensen per dag, die bellen met milde klachten. Omdat er niet getest wordt weet niemand zeker of het daadwerkelijk corona is, maar het is zachtjes gezegd wat opvallend. De meeste mensen hebben niets nodig, een enkeling krijgt een puffer voorgeschreven. Ik hoop dat dit ook zo mag blijven.
Ondanks dat dit soort berichten in de lijn der verwachting lagen, vind ik het iedere keer toch weer heftig om te lezen en voel ik enorm met (o.a.) deze mensen mee Bijzonder dat mensen evengoed zo vaak bellen met milde klachten. Er wordt toch landelijk op het hart gedrukt dat je dan juist niet moet bellen, zodat mensen die de huisartsenhulp écht nodig hebben, door het keuzemenu kunnen komen en zo ook geholpen kunnen worden. Ik snap dat echt niet en kan er ook best boos om worden.
Las vanavond op een site van een eilandje ergens ver, ver hiervandaan dat er een corona vingerpriktest bestaat Waarom hoor je daar hier in NL niets over vraag ik me af? En vooral ook: waarom wordt dat hier dan niet gebruikt nu er geroepen wordt dat er zo weinig tests (als in swabs) beschikbaar zijn? Is er hier een ZH medewerker die dit weet?
Ik denk dat ik weet over welke ziekenhuizen jij het hebt. Een vriend van mij is arts in het universitaire ziekenhuis en die heeft vorige week extra diensten moeten werken en 24 uurs diensten gehad. Dat streekziekenhuis waar jij het over hebt werk ik en die cijfers kloppen inderdaad. Zondag waren het geloof ik nog 3 positief geteste patiënten die niet op de ic lagen. Wat jammer dat zoveel mensen jullie blijven bellen... Hebben jullie ook een "corona spreekuur"? En zijn jullie nog wel gewoon open?
Ja, het is echt verschrikkelijk dat deze keuzes nu gemaakt moeten worden. Als arts, maar sowieso iedereen in de zorg, wil je mensen helpen en beter maken, dit gaat hier zo zwaar tegen in! De mensen die bellen zijn vaak licht kortademig of zijn een risico patiënt, vaak willen zij gerustgesteld worden, of wat extra informatie waar ze specifiek op moeten letten. De wachttijden waren bij ons geloof ik max 5 minuten, dus dat valt best mee vind ik.
Nouja is het überhaupt waar? Is het niet een verzonnen verhaal? Ik geloof echt absoluut niet dat dit soort wetenschap achter gehouden word. Dus ik dnek dat dit b*llshit is.
Valt dat niet in de lijn met de test die de bloedbank nu aan t doen is? (qua zoektocht naar antistoffen). Ik ben ook nieuwsgierig hoor, ik zit in vroegdiagnostiek door eerdere t21 met vergaande nevenschade. Zal t zelf ook wel vragen of ze die ook meenemen, mogen ze mij wel volgen geen probleem mee.
Als jij in het ziekenhuis naast de snelweg werkt dan klopt het inderdaad. Grappig, wie weet ben je wel een oud collega van mij. Sinds begin deze week maken wij gebruik van het corona centrum, dus alle verdenkingen gaan daar heen en komen niet bij ons op de praktijk. Dat is maar goed ook, want wij hebben nogal een tekort aan mondkapjes.
Hahaha jup. Ik werk er pas 2.5 jaar dus nog niet heel lang. Wat vind jij van de organisatie in onze regio rondom corona? Ik moet zeggen dat ik super tevreden ben over hoe ons ziekenhuis het oppakt. Wat ik wel heel erg vind is dat de patiënten met oncologisch aandoeningen andere therapieen gaan krijgen. Wij hebben zelfs patiënten die eerst chemo zouden krijgen en dna ok maar dat word nu andersom gedaan om de chemokuren allemaal verspreid over een lange tijd op 1 ipv 2 locaties te kunnen geven. Maar de verdere organisatie en regels vind ik echt top. Ik vind hét ook onwijs goed dat jullie nog gewoon open zijn en al die telefoontjes aannemen om mensen gerust te stellen!
Wij (apotheek) hebben vorige week al een mailing gekregen dat we corona- testen konden gaan bestellen. Dit waren inderdaad vingerpriktesten. In de mailing stond dat de test antibodies voor Covid-19 kon detecteren. Ik heb er alleen verder niets meer over gehoord...
Ik zag zoiets voorbij komen hier op een website en dacht serieus dat het een scam was ben ik misschien toch weer te snel veroordelend geweest
Volgens mij was het wel een betrouwbare fabrikant, of er moet misbruik zijn gemaakt van de naam. Ik dacht dat het Bipharma was. Edit Het staat inderdaad ook op de site van de fabrikant...
Maar is dit dan niet om te kijken of je het al hebt gehad? Omdat er dan bepaalde dingen in je bloed aan te tonen zijn? Geen idee hoor, kom niet uit de medische wereld, maar zou dit kunnen?
Dat is wel een fantastisch begin! Ben benieuwd naar de sensitiviteit/specificiteit van de testen. Vooral dat je geen vals positieve krijgt (“oh ik heb antistoffen, ik ben immuun” en dan alsnog ziek worden )
Nou inderdaad. Er zal vast wel een reden zijn waarom ze nog niet landelijk worden gebruikt. Maar wie weet wat er nog uit voort komt
https://www.bipharma.com/nl/nieuws/covid-19-iggplusigm-sneltest-beschikbaar Al sinds 2 maart beschikbaar.
De reden dat ik zo wantrouwig ben, is dat het bericht dat de antistoffen gevonden zijn pas een paar dagen oud is. Hoe kan er dan al (eerder dan dat nieuws) een test zijn om ze te meten?