Onze dochter is bijna drie weken, ze groeit goed en plast en poept ook goed. (in de afgelopen 10 dagen is ze 450 gram bij gekomen en was op dag 6 al over haar geboorte gewicht heen) Ze is alleen vaak enorm onrustig als ze aan de borst drinkt. Veel maaien met haar armen en benen. Soms blijkt dan dat ze aan het poepen was, maar soms komt er ook helemaal niets. Ze drinkt vaak ook erg gulzig, ik koppel haar dan vaak even af en laat haar op adem komen en rustig doorslikken. Soms Is ze na het laten van een boertje, of terug geven van een klein mondje melk wel rustig aan de borst. Zijn dat gewoon krampjes, en is er iets anders wat ik daar aan eventueel kan doen voor haar?
Hoi Eonah, Ik vermoed dat de onrust bij jouw dochtertje veroorzaakt wordt o.a. veel melk en een sterke toeschietreflex. Jouw dochter is in 10 dagen tijd 450 gram aangekomen. Dat is heel veel. De melkproductie moet nog in balans komen met de vraag van je kindje. Dat heeft even tijd nodig. Wat kan helpen is om je dochter 1 borst per keer te geven en misschien moet je wel 2 voedingen dezelfde borst geven. Dit heeft een dubbele werking. Je kindje zal door de vettere melk rustiger worden en je melkproductie zal er door af nemen. Bij krampjes (veroorzaakt door veel melk in de buik) kun je haar het beste kalmeren door haar aan de leegste borst te laten zuigen. Zuigen geeft rust en de lege borst geeft vette melk die rust geeft in de buik. Om te lezen: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie verkleinen - Te veel melk
Hoi Teddy, Bedankt voor je antwoord! Ze kreeg al maar 1 borst per keer. En drinkt meestal niet meer dan 10 minuten. In die 10 dagen zaten overigens ook 3 regeldagen waarop ze 1 dag zelfs 12 voedingen had ipv 7 die ze normaal vraagt. Aan de andere kant is ze nu in twee dagen weer 90 gram bij gekomen dus de groei blijft nog steeds het zelfde. Ze blijft overdag nog altijd wel veel om eten vragen, voor de regeldagen sliep ze overdag rustig 3 uur, maar nu komt ze na 2 uur alweer. Zal haar proberen 2 x dezelfde borst te geven. Opvangen van de toeschiet reflex in een handdoek heb ik ook al geprobeert maar vaak komt er amper wat uit zodra ik haar los haal, het druppelt alleen eenbeetje. Heb met de hand ook geprobeert om de ergste druk van de ketel te halen. Ze heeft nu na haar regeldagen ook meer last van kramp en ineens 5 poepluiers op een dag ipv 1 a 2.