Uren compenseren na verlof

Discussion in 'Weer aan het werk' started by Vinexkindje, Sep 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

Jul 2, 2012
    2,271
    1,099
    113
    Hallo allemaal,

Even iets aan jullie voorleggen.

Ik ga vanaf maandag met zwangerschapsverlof. Per 1 oktober krijg ik een nieuw contract op mijn werk waarin is opgenomen dat ik naast mijn gewone werkzaamheden 3 mensen ga begeleiden gedurende een jaar. Het aantal uur dat voor die begeleiding staat is standaard te laag maar daar heb ik me al bij neergelegd.
    Nu heb ik tot 1 januari zwangerschapsverlof. Vandaag kreeg ik een mail dat ik dan vanaf januari een half jaar lang 4 mensen moet gaan begeleiden in plaats van 3. Dit staat volgens de manager gelijk aan een heel jaar lang 3 mensen. Sowieso is dat urentechnisch echt niet te vergelijken maar waar ik meer mee zit is dat ik het eerste jaar toch gewoon vergoed wordt door het UWV? Ook de uren van die 3 begeleidingsmensen die door iemand anders overgenomen worden? Dan hoef ik toch vanaf januari deze uren niet 'in te halen' omdat ik contracttechnisch deze toch gewoon gewerkt heb het eerste half jaar? Volgens mij moet ik ofwel een jaar lang 3 mensen begeleiden ofwel een contract krijgen voor 4 mensen. Denk ik nou zo raar of word ik een beetje gebruikt om hun probleem op te lossen?

Groet Vinexkindje

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

Oct 19, 2010
    3,250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik vind het een verwarrend verhaal, de uren van je zwangerschapsverlof worden betaald door het UWV en de mensen die jouw werk gaan doen betaalt je baas.
    Als je per 1 januari weer gaat werken snap ik niet dat je ineens 6 maanden lang 4 mensen moet gaan begeleiden, moet dat dan in dezelfde uren die je normaal voor 3 krijgt? Dat vind ik nergens op slaan. Als ze willen dat je 4 mensen begeleid moet je ook voor 4 betaald krijgen.

3. Flipske

Flipske Fanatiek lid

Mar 25, 2011
    1,330
    0
    36
    overijssel
    Het UWV keert uit op basis van een referentie periode. Dat is da kalendermaand voordat je met verlof gaat. Voor jou is dit dus augustusm in augustus had je deze aanvulling nog niet. Het UWV betaald dus niet je uren van je nieuwe contract uit.

Hoe de verhouding is tussen 3 of 4 mensen begeleiden. Maar ik snap niet waarom ze je nieuwe contract niet in laten gaan per 1 januari, pas dan ga je het toch ook daadwerkelijk uitvoeren.

Als het UWV dit niet zou doen krijg je situaties dat een werkgever tijdens het verlof zegt dat een werknemer meer gaat verdienen(of meer uren werkt). Het UWV draait voor de kosten op terwijl deze niet terecht zijn.

4. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

Jul 2, 2012
    2,271
    1,099
    113
    Bedankt voor jullie reacties. Dat het UWV alleen uitbetaald vanaf de referentiemaand wist ik niet maar dat is natuurlijk niet mijn zorg ;) In ieder geval begrijp ik wel dat jullie het ook raar vinden qua uren. Heb het inmiddels al teruggelegd bij mijn werkgever en ze gaan het na. Mogelijk heb ik nog uren waar ik al wel voor betaald wordt maar die nog niet ingevuld zijn (erg vaag systeem maar ok). Als ze die ervoor gebruiken, dan klopt het wel en hoef ik dus niet te compenseren. Anders ga ik in ieder geval aankaarten dat ik een contract voor 4 mensen wil hebben. Overigens laten ze mijn contract niet pas in januari ingaan omdat ze bang zijn dat ze me dan kwijt zijn aan een ander ;)

Share This Page