Rechten als zwangere op het werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nina007, 6 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina007

    Nina007 Actief lid

    17 sep 2018
    365
    259
    63
    Vrouw
    Hallo,

    Ik werk in de zorg op contract van 24 uur, onregelmatig, cao gehandicapten zorg.

    Ik weet dat ik geen slaapdiensten hoef te draaien, maar tot nu toe gaat het wel. Zolang het maar bij 1 x p/w blijft.

    Maar nu, personeel te kort. leidinggevende gaat er maar vanuit dat ook ik extra diensten overneem, buiten mijn 24 uur. Waardoor ik regelmatig wel eens weken maak van 32-36 uur, nu maar ook later in mijn zwangerschap. En soms gewoon bij 2 slaapdiensten per week wordt neergezet ( eind maart, dan ben ik 30 weken op dat moment). Collega’s gaan er ook maar vanuit dat ik langer kan blijven na een dienst ( ze lijken het gewoon te vinden dat het kan).

    Ik merk dat ik mijn grens hierin bereik, en het vervelend vind dat het maar normaal is dat ik het doe. Ook voel ik me schuldig als ik een keer nee zeg. De reactie die ik dan krijg laat me schuldig voelen.

    Ik vroeg me af of ik wel overuren mag maken, en zo ja hoeveel? En wat mijn rechten hierin zijn.
     
  2. Doltishlobster

    17 dec 2018
    37
    24
    8
    Vrouw
  3. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Je hoeft niet snachts te werken en geen overuren te maken. Denk om jezelf. Je hebt nog wel even te gaan en het kan nog behoorlijk pittig worden. Geef je grenzen aan.
     
  4. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ik weet niet precies wat je rechten zijn, maar ik vind dat je leidinggevende (en collega’s) veel van je verwachten, zelfs als je niet zwanger zou zijn. Je hebt toch niet voor niets een contract van 24u pw? Als je meer zou willen, dan had je daar wel voor gekozen (tenminste ik ga er vanuit dat dat zo zou kunnen gezien het tekort). En in een ‘normale (niet zwangere)’ toestand hoort overwerken en diensten overnemen er wel eens bij, maar als het structureel wordt dan lijkt me dat je uiteraard wel eens kunt weigeren. Dus nu al helemaal! Wat jammer dat er geen rekening met je wordt gehouden... ze zouden juist zuinig moeten zijn op personeel als er zo’n tekort is!!!
     
  5. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Tijdens je zwangerschap kunnen ze je niet verplichten om overuren te draaien en nachtdienst hoef je ook niet te werken. Dus als jij voelt dat het niet gaat, dan moet je gewoon nee zeggen. Je werkt er niet alleen, je hebt ook collega's.

    Ik heb deze week hetzelfde gehad. Ik werk in de ouderenzorg, en ik ben eentje die dus vaak langer werkt, of een dienst extra komt werken. Maar gisteren hadden we 1 iemand te kort voor de lange ochtenddienst tot 15.30. Toen dat die ochtend uit kwam werd er als eerste naar mij gekeken. Toen ik zei dat ik niet kon, kon geen van de anderen... er waren nog 4 anderen, en die hadden allemaal toevallig plannen... Uiteindelijk heeft de manager iemand aangewezen die min-uren heeft. Die collega was niet blij en heeft me later die ochtend nogmaals gevraagd of ik echt niet langer kon blijven. Het is toch ook overal hetzelfde.
     
  6. Nina007

    Nina007 Actief lid

    17 sep 2018
    365
    259
    63
    Vrouw
    Dankje voor jullie reacties!
    De zorg is gewoon echt drama..

    Ik ga meer me grenzen hier in aangeven..
     
  7. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Bizar dat die collega je nogmaals vraagt! In mijn ogen zou je in dit soort situaties als collega’s juist naast elkaar moeten staan (en allemaal zowel een keer iets extra’s doen als op tijd grenzen aangeven) en bovenal als team naar buiten treden, zodat met name die manager last heeft van dit probleem en eens dat stapje extra zet voor een passende oplossing (zodat cliënten niet de dupe worden). Ik kan hier wel boos om worden, we moeten juist goed zijn voor de mensen die met de kwetsbaren van de samenleving werken!!
     
  8. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Personeels tekort is het probleem van je leidinggevende, niet van jou. Als jij het gevoel hebt dat je tegen je grens aan zit, of misschien er wel overheen, zou ik dat duidelijk aangeven. Je bent nog niet over de helft en je moet nog even, je werk moet wel leuk blijven.
     
  9. jessiejz

    jessiejz Actief lid

    19 apr 2013
    291
    66
    28
    Vrouw
    verzorgende ig
    Gelderland
    Ik vind het schandalig. Slaap/nachtdiensten hoef je niet meer te werken vanaf 12 weken (tenminste ik val onder cao vvt).
    Daarbij, 24uur is ook nog eens 24uur. Je kiest bewust voor partime te werken neem ik aan. Dus extra werken mag je gewoon weigeren, ook als je niet zwanger bent.
    Vind dat je team(leidster) wel rekening met je mag houden. Ze mogen überhaupt blij zijn dat je werkt (gezien er velen vroegtijdig stoppen met werken ivm de zwaarte en de onregelmatigheid).
     
  10. Miaauw

    Miaauw Niet meer actief

    Ik ben nu 29 weken en draai ook nog slaapdiensten, maar puur Omdat ik dit zelf nog wil. Aan mij wordt wekelijks gevraagd of ik het nog wel trek allemaal en mijn collega's 'bevelen' mij regelmatig om te gaan zitten. Bij zieken word ik als laatste gebeld.
    Jammer dat ze geen rekening met je houden. Ik zou het wel aankaarten bij je manager en aangeven dat als je het tot je verlof wil volhouden alleen nog 1x in de week een slaapdienst werkt (tot dit niet meer gaat) en geen extra uren kan maken.
     

Deel Deze Pagina