Uren ingekort, mag dit?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Vlinder84, 27 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Nou hier niet hoor!

Ik word wel gekort tot 33 uur omdat ik thuis woon maar ik heb geen 1 uurtje extra gekregen omdat ik alleenstaand ben!

En DAT vind ik nou juist het kromme aan de regeling.. bijna elke vrouw die een kindje verwacht & nog thuis woont is alleenstaand (er zijn natuurlijk ook andere situaties, maar veel alleenstaande moeders die vooral nog jong zijn, wonen nog thuis) Maar doordat ze thuis wonen worden ze wel fors op hun uren gekort... :(

2. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Het aantal uren kraamzorg wordt bepaald door middel van het LANDELIJK INDICATIE PROTOCOL KRAAMZORG.. dit protocol is dus voor iedereen hetzelfde.. in heel Ned..

Ik heb die van mij hier naast me liggen..
    Standaard begint iedereen met een aantal uren van 49 uur.. (bovenaan het formulier) vervolgens worden alle onderdelen besproken en worden er uren toegevoegd of afgehaald vb:
    * niet zelfstandig voeren van een huishouden -12 uur
    * instabiele gezinssituatie + 12 uur
    * communicatiebarriere + 2 uur
    * mantelzorg niet aanwezig (alleenstaand dus)
    - 1e kind + 4 uur
    - meer kinderen jonger dan 4 + 10 uur

* kunstvoeding geven - 4 uur
    * eerder een postnatale depressie gehad + 16 uur
    * meerling + 16 uur
    * aangeboren afwijking + 6 uur

enz enz enz.. (heb niet alles overgetypt)

Op basis van DIT formulier kennen ze jou een aantal uren toe.. Echter wordt er na de bevalling ook nog een keer gekeken en wordt het formulier weer ingevuld (sommige dingen weten ze niet van te voren) en na 4 kraamdagen wordt het weer ingevuld..
    Dan kunnen de uren weer worden bijgesteld en kun je meer of zelfs minder uren krijgen.

Het kan dus best zo zijn dat TS uiteindelijk wel gewoon meer uren krijgt omdat de kraamzorg ( op de 4e kraamdag) ziet dat ze wel een zelfstandig huishouden voert of iets dergelijks...

3. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Hier staat het wel op het LIPK... dus even navragen dan..
    Maar jij woont thuis ook lees ik,. dan gaan ze uit van mantelzorg..

Ik vind het eerlijk gezegd wel logisch want IK krijg ook kraamzorg voor huishoudelijke taken (dat is dus die 12 uur) en als je thuis woont heb je geen huishouden (qua huishoudelijke taken dan) te runnen...
    Als je van mening bent dat je dat wel hebt dan zou ik ze bellen..

4. Niet meer actief

Kraamzorg intake is 2 weken terug hier geweest en heb zelf ook dat protocol en ik heb geen extra uren gekregen!

En ik vind het niet logisch hoor, want waarom zou bijv. mijn moeder WEL heel het huishouden kunnen doen en een eventuele partner niet?
    Plus, ik betaal evenveel premie als iemand anders, dus waarom zou ik minder recht op evenveel zorg hebben?

5. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

of andersom: waarom zou je partner wel het huishouden kunnen doen? ik bedoel; mijn vriend werkt 40 uur, er zijn meiden die een vriend/man hebben die wel meer werken. die komen 's avonds ook moe thuis....ze hebben maar 2 dagen verlof niet te vergeten!

ik vind dat hele protocol een beetje onzinnig; het is zo vaag dat eigenlijk iedereen het op z'n eigen manier kan interpreteren en er geen 1 lijn wordt getrokken. dat protocol is er alleen maar om zoveel mogelijk weg te bezuinigen. en dat allemaal onder het mom van zorg op maat. ammehoela ik zie zelfs in de gehandicaptenzorg hoe cliënten genaaid worden op dit punt.

alleenstaande mama's zouden gewoon evenveel moeten krijgen als mama's met lichamelijke klachten! of wie dan ook! dit systeem werkt gewoon niet.

neem nou bijvoorbeeld dat punt instabiele gezinssituatie. wat is dat precies? daar heeft iedereen weer een ander idee bij.

6. Niet meer actief

Ja oke ik zeg ook niet dat de partner het huishouden moet doen, maar de niet alleenstaande mama's die gewoon met een partner in een huis wonen worden niet op uren gekort... mama's die thuis wonen & alleenstaand zijn worden wel heel fors gekort omdat hun moeder zogenaamd alles in huis wel kan doen & ze alleen maar moeder/kind zorg geven dan (3 uur per dag..)

7. melloncollie

juist precies, wat dus echt aangeeft dat dit systeem zuigt en van geen kanten klopt !
    ik heb dus een partner die gewoon werkt de kraamweek....maar mijn moeder neemt vrij om me een beetje te helpen. denkt de kraamzorg oh das lekker huppetee schrijven we gelijk op, scheelt ons weer uren! dus ik heb een eigen huishouden waar mijn moeder helpt en ik heb dus ook dikke kans dat ik maar 3 uur per dag krijg ipv 6. dus het is gewoon hartstikke krom allemaal; tegenover alle 'soorten' mama's.

8. Niet meer actief

Ja dat vind ik dus ook... het is hier niet super erg nodig ofzo, maar vind het eigenlijk te belachelijk om over na te denken! Ik ben aanvullend verzekerd, betaal elke maand de hoofdprijs aan ziektekosten verzekering, ben alleenstaand (daardoor terug naar huis gaan wonen) het is mijn 1e kindje en ik word gewoon grof gekort op uren!

En zelfde als de TS.. woont thuis, maar wel 'apart' (wat bij mij ook zo'n beetje het geval is..) het is haar 1e kindje en zij heeft zulke grote lichamelijke klachten dat ze in een rolstoel zit.. ook zij wordt net zo hard gekort :(

Dit zijn dan toch nou JUIST doelgroepen die nog eerder voor EXTRA zorg in aanmerking zouden moeten komen ipv MINDER zorg..?

9. melloncollie

Dat lijkt mij ook, zeker wat TS betreft, ik bedoel als je letterlijk gewoon niets kunt doen in je huishouden?
    Ik verwacht zelf ook mijn 1e kindje en ik kan je zeggen ben best onzeker over de verzorging en hoe ik dat allemaal moet doen. Ik ben soms wel bang dat het 1 gehaaste boel gaat zijn, terwijl ik eerst dacht ach misschien is het wel lekker dat ze hier niet zo lang per dag rondloopt. En ook ik ben aanvullende verzekerd. Het veroorzaakt een heleboel onrust omdat ik niet weet hoe vaak ik mijn moeder nou moet inschakelen en of ik ook nog hulp nodig heb van schoonmoeder eventueel. Kan je er net bij hebben in zo'n spannende periode.

Maar de vrouw die bij mij de intake deed gaf al aan dat ze heel de kraamzorg nog wel ziet verdwijnen. Het is ook een uniek systeem hier in NL maar dat zegt niet dat het zo op deze manier nou zo ideaal wordt uitgevoerd.

10. Niet meer actief

Ja nja dan kunnen ze ook wel gaan inkorten op de prijs voor de ziektekosten want daar betaal je jezelf helemaal scheel aan en waarvoor eigenlijk vraag ik me soms wel eens af :(

11. melloncollie

Ja zoveel dingen zijn niet eerlijk...

12. Stillewens

Stillewens Actief lid

28 mei 2008
    375
    0
    0
    Goh, eigenlijk ben ik heel blij dat er in nederland uberhaupt de mogelijkheid is dat er iemand komt om je te helpen na de bevalling. Ik prijs mij gelukkig dat ik hier geboren ben en niet in een derde wereld land. Daar heb je het echt maar uit te zoeken.

Maar dat staat los van de vraag. Er zijn inderdaad landelijke protocollen die gehanteerd worden. En tja, daar zal niet iedereen het mee eens zijn. De een zou graag meer uren willen de ander neemt genoegen met minder dan zou mogen. Zo werkt dat nu eenmaal...

Maar nogmaals, probeer jezelf rijk te voelen met het feit dat er uberhaupt iemand komt om je te helpen.... Al is dat niet voor iedereen gemakkelijk...

13. Niet meer actief

Ja dat vind ik zo'n onzin.. ons vergelijken met een 3e wereldland :( daar betalen ze ook geen 180 per maand ofzo voor ziektekosten en alle rambam :(

NATUURLIJK ben ik superblij dat ik uberhaupt hulp krijg, maar je kan geen appels met eieren vergelijken en het gaat hier om vergelijkingen binnen de NL maatschappij en hoe krom dingen hier geregeld zijn!

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    TS; ik zou denken dat ze gezien jouw klachten die je beschrijft, je indicatie niet goed gedaan hebben?

http://www.kraamzorglc.nl/indicatie.asp

puntje 2 en puntje 10 , als je op 1 van beiden 'ja' moet antwoorden krijg je 10 uren extra. Ik denk dat je daarover zou gaan moeten informeren. Waarom dat bij jou niet zo is.
    Als je alleen op het thuiswonen gedeelte JA invult, dan kom je inderdaad uit op 37 uur...

15. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Ik vind eerlijk gezegd dat je premie er niets mee te maken heeft.. Iedereen in Ned betaald premie voor zijn basis zorgverzekering en je hoort mij toch ook niet klagen over het feit dat opa's en oma's hun gehoortoestel vergoed krijgen en ik niet.. Ik betaal toch immers ook voor hun gehoortoestel?

En ja, jij bent aanvullend verzekerd.. Maar ik neem aan dat je niet alleen aanvullend bent verzekerd voor de kraamzorg. Dat zou namelijk erg zonde zijn.. Zeker gezien het feit dat je 180 euro per maand betaald voor je verzekering.. Dat houdt in dat jij 100 euro per maand kwijt bent aan aanvullende verzekeringen en dat is zo'n 1200 euro per jaar! Als je alleen aanvullend verzekerd bent voor de kraamzorg, dan had je voor die 1200 euro extra per jaar beter iemand particulier een week kunnen inhuren..

Om terug te komen op de uren die je gekort wordt.... Volgens het LIPK voer jij geen zelfstandig huishouden.. Daar gaat het hen om.. In de huishoudelijke taken zit oa stofzuigen/wassen/ eten koken etc..
    Het LIPK gaat ervan uit dat jouw moeder gewoon je was doet, het stuk stofzuigt waar jij slaapt/op de bank zit en dat ze voor je kookt.
    Of het moet zo zijn dat jij nu ook al je eigen was doet en voor jezelf kookt enzo.. In dat geval heb je wel recht op die 12 uur..

16. Niet meer actief

Dat je premie er niets mee te maken heeft? Hoe kan je dit nou vergelijken met een hoortoestel voor oma's en opa's? Als jij een hoortoestel nodig hebt krijg je het toch ook...?

En nee ik ben niet alleen daarvoor aanvullend verzekerd, maar voor alle aanvullingen wil ik dan wel waar voor mn geld toch?

En ik doe gewoon mijn eigen was, heb mijn eigen woonruimte boven.. heb alleen geen keuken dus eten doe ik wel beneden ja.. maar ik snap nog steeds het verschil dan niet tussen een moeder thuis hebben of een partner thuis hebben? Mijn ouders werken ook namelijk en krijgen geen verlof (net als a.s. papa's wel..)

17. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Overigens is kraamzorg iets uit de basisverzekering dus aanvullend verzekerd zijn heeft er niets mee te maken.,.....

Ik schrijf toch ook, als jij gewoon je eigen huishouden hebt en je eigen was doet/ zelf stofzuigt etc etc dan heb je gewoon recht op die 12 uur..

Hieronder heb ik geplakt wat ze bedoelen met die 12 uur huishoudelijke taken

 Dagelijks reinigen van badkamer en toilet(ten)
     Verzorging en opvang van andere aanwezige kinderen
     Verzorging en opvang van een gehandicapt of ziek gezinslid
     Schoonhouden van de babykamer en de kamer waarin de moeder verblijft
     Verzorging van de kraamwas
     Verzorgen van de lunch
     (Voor)bereiden van de warme maaltijd
     Schoonhouden van andere kamers
     Opvang van het bezoek
     Boodschappen doen
     Verzorging van de gezinswas

Overigens kan ik me best voorstellen dat je moeder ook gewoon werkt hoor en dat ze hier geen vrij voor krijgt.... Maar ook als jij daar niet zou wonen dan zou ze haar werk moeten doen + al van de bovenstaande taken.. (= het huishouden)...

18. Niet meer actief

Ja maar het is wel wat anders met alle kraamvisite, je dochter boven op bed met een pasgeborene lijkt mij :(

19. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Als ik deze invul, heb ik recht op 79 uur! Dat hoeft nou ook weer niet, maar ze houden er bv rekening mee dat mijn eerste kind is overleden en ik daarom extra bezorgd en angstig zal zijn tijdens de bevalling en kraamperiode. Dus ik ga ze morgen zeker weer bellen en wil dan gewoon die 49 uur. Ik heb er recht op, dus dan zal ik het krijgen ook.

JsztD, ik vind het voor jou ook zo oneerlijk. Het gaat toch helemaal nergens over?! Wat zegt je verzekering ervan?

Stillewens, ja natuurlijk zijn er ergere dingen. Maar dan kan ik wel bezig blijven en mezelf altijd maar achter laten stellen. Het klopt gewoon niet.

20. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    Blijkbaar heb je er geen recht op, anders had je ze wel gekregen.. Sowieso krijg je een 2e indicatie na je bevalling, een 3e indicatie op dag 3/4 van de kraamzorg en je DEFINITIEVE indicatie is na 8 dagen kraamzorg,..

Ze kunnen die uren dus net zo hard alsnog gaan geven of juist afpakken (als je ze nu ineens wel zou krijgen)

Deel Deze Pagina