Uren ingekort, mag dit?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Vlinder84, 27 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Als ik het protocol invul krijg ik 61 uur.. wel wat anders dan 33 :(

Heb mijn verzekering er nog niet over gesproken vlinder, en weet ook nog niet of ik het ga aankaarten.. ik denk dat ik het gewoon afwacht hoe het gaat..

2. mel1977

mel1977 Actief lid

Wij hadden na de geboorte van Sam recht op 44 uur kraamzorg, eigen huishouden en geen mantelzorg (het idee m'n moeder of schoonmoeder hier dagen over de vloer ;)) In totaal is de kraamhulp 42,5 uur geweest en dat was gewoon genoeg, na die 42,5 uur waren wij er helemaal klaar voor en zat ze nog net niet in de weg (al had ze zo bij ons in mogen trekken hoor, gewoon voor het geval dat :))

Ik ben van mening dat je een kersverse vader niet kan vergelijken met een kersverse oma. Een partner is net zo ondersteboven van het hele gebeuren als de nieuwbakken-moeder en dat lijkt me heel anders liggen dan bij een oma, die zoals ik uit de verhalen begrijp, hier en daar toch al het huishouden bestiert.

Maar goed, heb wel het idee dat het vaak de kraamzorg is die meer uren wil geven (of indiceren? wat is het?), maar dat de verzekering het tegenhoudt.
    De aanvullende verzekering gaat meer over hoe veel je terugkrijgt van je eigen bijdrage, dacht ik.

Succes!

3. Merijn

Merijn Niet meer actief

Aanvullende zorgverzekeringen zijn eigenlijk altijd overbodig. Ze vergoeden vrijwel alleen maar de lage ziektekosten. Ik ben ook aanvullend verzekerd maar begin me steeds sterker af te vragen waarom eigenlijk. Mijn lenzen krijg ik eens in de drie jaar voor wat zal het zijn 80 euro vergoed? Dat zijn 1 van de weinige dingen die ik via die aanvullende verzekering kan declareren... Ik denk dus dat ik het er maar uit ga gooien. De basisverzekering is wel zeer nuttig: als jij ooit bijvoorbeeld kanker krijgt, ben je wel blij dat je die behandeling niet zelf hoeft te betalen ;)

Maar goed, dat is een hele andere discussie... Het is inderdaad wel aardig vrij interpreteerbaar dat protocol... Gezien de situatie van vlinder zou ik inderdaad ook verwachten dat ze recht heeft op meer uren. Heel apart dus dat ze juist gekort wordt... Ik zou daar toch wel uitleg over vragen/eisen. Ik ben in ieder geval heel benieuwd waarom zij op een lager hoeveelheid uitkomen!

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik krijg juist de indruk dat de kraamzorg mij kort en de verzekering mij wel wil geven waar ik recht op heb. Volgens hen is het namelijk gewoon 49 uur en zij weten dat ik thuis woon. Mijn ouders zijn immers ook bij hen verzekerd... Dus vandaar dat ik recht heb op 49 uur, dit staat in mijn polis, dit is mij verteld door mijn verzekering en het blijkt ook uit het protocol. Dus de kraamzorg zit gewoon te toveren met uren...

5. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    maar iedereen die verzekerd is heeft recht op die 49 uur kraamzorg ze zitten in het basis pakket , dus is inderdaad de kraamzorg aan het toveren met je uren .
    Zulke dingen gebeuren ook bij de thuiszorg , een client krijgt via het indicatiebureau bijvoorbeeld 30 uur zorg per week toegewezen aan de hand van zijn of haar kunnen en mogen. vervolgens moet er door de planning gekeken worden hoe die 30 uur door de week verdeeld worden , er blijven altijd uren over ... de client betaal wel zijn rekening aan CAK aan de hand van zijn indicatie , t is niet eerlijk maar als antwoord krijg je dan ja drukte ..... iedereen moet inleveren .

Zo gaat t dus ook bij de kraamzorg .
    die 49 uur heb je recht op , er is een ongeloofelijk hoge zorgvraag dus moet er gepast en gemeten worden .
    en ik snap die indicatie bij jou dan ook niet als je lichamelijk beperkt bent , je eigen bovenwoning hebt , behalve een keuken deelt , en toch gekort....
    maar als het goed is wordt op de dag van de bevalling of wanneer je thuis komt nog een indicatie gedaan en dan zien ze zelf wat jij wel of niet zelfstandig uit kan voeren .

6. Niet meer actief

7. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik betaal nog veel meer aan ziektekostenverzekering dan 180 euro. Maar in dit land geen kraamzorg hoor.
    En Duitsland is nu niet bepaald een 3e wereldland.

@Vlinder, maar raar is het wel.
    Heb je het al een beetje kunnen uitzoeken?

8. Niet meer actief

Nee oke maar landen met elkaar vergelijken kan niet, in elk land zijn andere standaarden!

9. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ik vraag me af welke standaard ze hier hebben whahahah

10. Niet meer actief

Haha ach ja.. ik ga mezelf er maar niet druk over maken ;) ik zie het straks allemaal wel..

11. Vlinder84

Ik heb van familie uit Duitsland begrepen, dat ze daar een paar dagen in het ziekenhuis blijven na de bevalling en dus zo de kraamzorg 'vervangen'. En in Duitsland is het gewoon weer anders, maar het gaat hier om NL en hoe ze het hier doen. Ach, ik zie het straks ook allemaal wel. Wie weet sta ik een uur na de bevalling al naast mn bed te huppelen (positief denken tsjakkaaaa! ha-die-ha).

12. Niet meer actief

Hahahaha go Leonie ;)

13. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik heb niet alles gelezen. Maar ik weet wel dat wat er n.a.v. de intake wordt vastgesteld, allesbehalve bindend is. De kraamverzorgster en de verloskundige bekijken samen na de bevalling of het aantal uren dat je krijgt, wel voor jou het goede aantal is. Als blijkt dat je meer dan 37 uur nodig zult hebben, omdat je in de praktijk nog dagenlang niet kunt lopen of omdat je ouders in de praktijk inderdaad niet kunnen helpen, kan het aantal uren gewoon aangepast worden.
    Ik zou in eerste instantie ook 3 uur per dag krijgen. Maar omdat ik echt aan het eind van mijn Latijn was, heeft de kraamverzorgster eigenhandig (in overleg met de verloskundige) geregeld dat ik in plaats daarvan de eerste dagen 8 uur kreeg en daarna 5. En daar was ik echt ontzettend blij mee en het heeft me nooit een probleem bij het kraamzorgbureau of de verzekeringsmaatschappij opgeleverd. Dus geef de moed nog maar niet op, hoor, als je straks bevallen bent kan het allemaal nog geregeld worden.

14. Vlinder84

Das goed om te horen Luppy. En idd ik ga gewoon eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat. Weet niet hoe het gaat lopen. Dus we zullen het zien en dan horen jullie hoe het afgelopen is!

15. Niet meer actief

Jaa precies t is toch allemaal afwachten.. maar het is gewoon geen fijn gevoel (zeker niet als het je 1e kindje is) dat je bij voorbaat zo gekort wordt op uren.. toch een klein stresspuntje

16. marleentje26

marleentje26 Fanatiek lid

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderopvang
    Rondom nijmegen
    Hoi,

Ik werk zelf als kraamverzorgende. En ik weet dat je als basis uren 49 uur krijgt als je bv geeft en 44 als je flesvoeding geeft. Dit zijn de basis uren. Daarnaast zijn er meer/ minder uren. En er gaan inderdaad uren zorg vanaf als je thuis woont. (Dit is een landelijk indicatieprotocol waar de instelling niets aan kan doen) Maar als je bijv een depressie hebt gehad in je vorige kraambed krijg je weer extra uren erbij of als je alleen woont en geen partner hebt.
    Ik begrijp ej wel dat je het vervelend vind maar het staat landelijk vast.

succes Marleen

17. Niet meer actief

Ja dat het landelijk vaststaat waren we onderhand al achter ;)
    Discussie is dat het zo krom als wat is.. zoals wel meer dingen in NL!

18. Vlinder84

Ja, maar het staat ook vast dat iemand die lichamelijk beperkt is (of dit nu tijdelijk is of niet) recht heeft op meer uur...

19. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Wat een verschil tussen die uren zeg.
    Ik zou gewoon 45 uur krijgen (geef geen BV) terwijl mijn partner vrij is, mijn schoonouders niet werken en regelmatig langs zouden kunnen komen. En ik heb geen lichamelijke beperkingen ofzo.
    Uiteindelijk heb ik maar 19uur gehad omdat ik dmv een keizersnede ben bevallen en 4 dagen in het ziekenhuis heb gelegen. Ik had nog wel 2 dagen extra kunnen krijgen, maar dat vond ik niet nodig (al mis ik nu wel iemand die mijn huishouden doet ;) )

Heb je al gebeld vlinder?

20. Vlinder84

Marijke, je doet toch niet zelf je huishouden he? Na een keizersnee had ik verwacht dat ze toch meer hulp zouden sturen voor in huis aangezien je niet eens je kindje mag tillen nu...?

Ik ga ze morgen bellen, maar ben dan (hopelijk) al bevallen haha. We wachten het gewoon af...

Deel Deze Pagina