Hallo, Mijn man heeft net te horen gekregen dat het bedrijf waar hij werkt vanaf aanstaande dinsdag (28feb) failliet is. Nu hebben ze al het een en ander uitgelegd, dat zn salaris nog 6 weken wordt uitbetaald door het UWV etc. Maar hoe zit het met het opgebouwde vakantiegeld? Kan hij dat ook nog via het UWV uitbetaald krijgen, of kan dit alleen tot max 13 weken voorafgaand aan het faillisement? (dat zou dus betekenen dat hij 6 maanden vakantiegeld niet uitbetaald krijgt... ) Alvast dank voor jullie antwoord/uitleg hierover!
Beste MiniMe81, Heeft je partner recht een uitkering wegens betalingsonmacht? Dan wordt het vakantiegeld betaald over maximaal een jaar voor de laatste dag van de opzegtermijn. De 13 weken die je noemt gaan over loontegoeden. Krijgt je partner een uitkering wegens betalingsonmacht? Dan keert UWV het volgende uit: - het loon dat je partner nog tegoed heeft over maximaal 13 weken voor de opzegdatum. (achterstallig loon, overuren, onkostenvergoeding, dertiende maand, atv/adv-dagen); - het loon over de opzegtermijn tot maximaal 6 weken na de opzegdatum. Actuele informatie vind je hier. Ik wens een fijn weekend. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hoi Marielle, Bedankt voor je antwoord, hier kan ik wel wat mee Nog een ander vraagje: Mijn man heeft ook een lease-auto waar we ook prive mee rijden. Hoe gaat het nu dat zijn werkgever failliet is? Moet hij de auto dan direct inleveren of gelden dan ook die 6 weken (opzegtermijn) nog? Groetjes MiniMe81
Beste MiniMe81, Wanneer je de leaseauto moet inleveren hangt af van het contract dat je werkgever heeft met de leasemaatschappij. UWV heeft hier geen inzage in. Ik raad je daarom aan om dit met de curator te bespreken. De contactgegevens van de curator kun je hier vinden onder de handelsnaam van de failliete werkgever. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare