Tabletten tegen kalknagel, schadelijk voor zaadkwaliteit?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door ShallY, 2 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Afgelopen vrijdag heeft mijn man terbinafine meegekregen (dus tegen kalknagels). Nu heeft hij alleen niet gevraagd of dit nadelig effect heeft op zijn zaadkwaliteit.

Hopelijk binnen nu en 2 weken zal ik m'n eerste IUI hebben dus wil het graag zeker weten.

Vanmorgen de apotheek gebeld. Eerst werd ik uitgelachen door de mevrouw aan de telefoon omdat ik die vraag stelde en daarna zei ze dat het waarschijnlijk geen kwaad kan want anders had het wel in de bijsluiter gestaan. Hmm nog niet echt een bevredigend antwoord.

Zo'n stomme vraag is dat toch niet? Aangezien we maar 6 pogingen hebben wil ik er geen hebben die vantevoren al geen kans van slagen heeft.

Iemand die hier misschien ervaring mee heeft?

2. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Ik heb geen harde bewijzen, maar mijn zwager heeft die medicijnen vaker moeten gebruiken in verband met hardnekkige kalknagels, en hij heeft drie keer in de eerste poging raak geschoten. Misschien dat dat je een beetje geruststelt? ;)

3. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Voor zover ik weet, heeft die soort medicatie geen effect op de zaadkwaliteit. Je moet alleen oppassen met antibiotica.

4. Alexiatr

Alexiatr Lid

27 sep 2017
    35
    1
    8
    Vrouw
    Is antibiotica schadelijk voor de zaadkwaliteit?

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @Alexiatr Ja, bepaalde soorten antibiotica hebben een negatief effect op de zaadkwaliteit. Als je zaadonderzoek laat doen, wordt er altijd gevraagd of je antibiotica hebt gehad.

6. Alexiatr

Alexiatr Lid

27 sep 2017
    35
    1
    8
    Vrouw
    Aan het begin van een poging moet de partner preventief aan de antibiotica. Als het schadelijk kan zijn, dan begrijp ik niet dat de partner die moet gaan slikken. Dus als het zaad van de partner qua aantal goed is maar minder beweeglijk (B-kwaliteit zaad en minder) maar overwegen om die antibiotica te laten staan? En ervoor zorgen dat hij voldoende weerstand heb, voldoende vit C etc ...

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @Alexiatr Ik zou het even overleggen met de arts, die het voorgeschreven heeft. Waarom krijgt je partner preventief antibiotica?

8. Alexiatr

Alexiatr Lid

27 sep 2017
    35
    1
    8
    Vrouw
    Bij alle pogingen moest mijn partner aan de antibiotica. Stel je voor dat hij griep of gewoon ziek zou worden vlak voor de punctie, is het riskant voor de oogst van het zaad. Zaad van mijn partner bij koorts is voor 95% niet levensvatbaar!!! Als ook de antibiotica schadelijk is voor de zaadkwaliteit dan moet ik wel gaan navragen bij de arts. Mogelijk is dat een reden waarom mijn emmies(Ook de top) na dag 5 niet goed doorontwikkelen? Maar ja het kan natuurlijk ook dat de emmies in aanleg niet goed waren.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Maar antibiotica helpt niks tegen griep? Puur tegen bacteriele infecties.

10. Alexiatr

Alexiatr Lid

27 sep 2017
    35
    1
    8
    Vrouw
    Heeft het dan wel zin om antibiotica te slikken. Als je geen bacteriële infectie op loopt dan heb je nog het risico op een virus aanval :(

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het lijkt mij niet verstandig om antibiotica te slikken, tenzij het echt een soort is die geen negatief effect op de zaadkwaliteit heeft.

Maar zoals Fuddey al zegt: antibiotica helpt alleen bij een bacteriële infectie, zoals bijvoorbeeld een bijholteontsteking, oorontsteking, longontsteking, infectie van een wond. Griep en verkoudheid zijn virussen, daar helpt niks tegen. Dus als je preventief antibiotica gebruikt, kun je alsnog koorts krijgen door de griep. De pillen zullen dan geen enkel effect hebben. Als je de koorts niet meteen onderdrukt, gaan de zaadcellen er alsnog aan. Hier helaas ook een keer meegemaakt.

Hoe lang van tevoren moet je man dan aan de antibiotica? Mijn man heeft een week of 2-3 voor de punctie koorts gehad, wat een rampzalig effect bleek te hebben. De impact ervan is daarna nog een maand of drie zichtbaar geweest in de zaadkwaliteit, omdat er eerst nieuwe zaadcellen aangemaakt moeten worden en dat gebeurt elke drie maanden. Als jouw man vlak voor de punctie een paar dagen aan de antibiotica gaat, heeft dat weinig zin. Want in de periode ervoor kun je net zo goed koorts krijgen en dat zal dan ook effect hebben op je behandeling. Dan zou je man in theorie constant aan de antibiotica moeten, als je de factor virus even niet meerekent.

Ik moet zeggen dat ik het advies van jullie arts nog nooit eerder ben tegengekomen. Maar ik ben natuurlijk niet precies op de hoogte van jullie medische uitslagen, wie weet is er een goede reden voor. Maar in principe kan elke man op welk moment dan ook koorts krijgen, en niemand krijgt normaliter preventief antibiotica voorgeschreven. Ik weet niet beter dan dat antibiotica een negatief effect heeft op de zaadkwaliteit, dus het klinkt mij volkomen onlogisch in de oren. Ik zou het zeker eens kritisch navragen bij je arts!

12. Alexiatr

Alexiatr Lid

27 sep 2017
    35
    1
    8
    Vrouw
    Ik ga zeker kritisch navragen.

Klopt dat aan de zaadkwaliteit na drie maanden nog te zien is wat het effect van ziek zijn is. Je zou dus beter drie maanden voor de startmaand de man antibiotica moeten geven en heel veel gezonde voeding geven om weerstand op te bouwen en op peil te houden. Mijn arts heeft nooit over een negatieve invloed op de zaadkwaliteit gezegd. Mijn man is verder gezond. Artsen konden niet aangeven wat bij ons het probleem is. Wij zijn onverklaard verminderd vruchtbaar. Ik heb PCOS, een hoge AMH waarde en moeilijk te stimuleren. Van een van de artsen kreeg ik het advies dat ik niet in gewicht zwaarder moet worden. Ik heb last van licht overgewicht, zie er een beetje mollig uit. Zaad van mijn man is in aantal goed maar qua beweeglijkheid minder, nooit A-kwaliteit. Geen enkele arts (uit NL niet, uit BE niet) heeft ons geadviseerd wa t te doen om de kwaliteit van zaad en ei te verbeteren. Ik lees hier en daar dat je wel degelijk er iets aan kan doen.

Artsen zijn van mening dat het bij ons moet lukken. Dat geeft hoop, maar verdorie, tot nu toe wilt het gewoon niet lukken.

13. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Sorry beetje late reactie maar ik kon niet inloggen.

Omdat ik nog niet gerust gesteld was heb ik de fertiliteits poli gebeld en die hebben het uitgezocht voor me en het kan inderdaad geen kwaad.

Nizzie, haha dat zou mooi zijn. Maar hij twijfelt of hij het wel gaat slikken omdat het toch troep is.

Deel Deze Pagina