Nieuwe vergoedingen zorgverzekeringen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MenM, 3 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MenM

MenM Actief lid

Toen wij in december ons 1e gesprek hadden en eind december konden starten met de injecties, was er nog sprake van 3 volledige IVF-pogingen die vergoed werden per te realiseren zwangerschap.

Nu begreep ik net van Jippie dat er veel veranderd is. Had ik nog even niet bij stil gestaan. Dacht dat ik dat in december al goed had bekeken (maar ik ben wel blond hoor ;) ). Nu heb ik maar meteen even bij Menzis op de site gekeken en daar heb ik het volgende uit gehaald:

Een volledige IVF-poging bestaat uit de volgende 4 fasen:
    1. u krijgt hormonen die de rijping van eicellen in uw lichaam bevorderen,
    2. daarna worden eicellen afgenomen,
    3. deze worden bevrucht en in het laboratorium worden embryo's gekweekt,
    4. tenslotte worden een of twee embryo's in de baarmoederholte geïmplanteerd.

Een IVF-poging die wordt afgebroken in de periode vanaf de hormoonstimulatie tot en met een zwangerschap van maximaal 11 weken, gemeten vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, wordt door het vaststellen van het aantal pogingen beschouwd als één poging.

Jammer dat ze dan bovenaan zetten: een volledige IVF-poging bestaat uit de volgende 4 fasen. Bij een afgebroken poging heb je nooit een volledige IVF-poging. :( Spreken ze zichzelf weer eens tegen! Zou dat geen vormfout zijn...

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Bij een afgebroken poging (waar dan ook) ben je hem dus kwijt.

Ik had het er gisteren nog met een vriendin over. Je mag na een jaar stuntelen pas naar een fert. arts.
    Na lang onderzoek etc. etc. krijg je in je hele leven welgeteld 3 pogingen!
    Per poging net zoveel kans als "gezonde" stellen...die dus een jaar de tijd krijgen..en zelf krijg je er dan 3!

Een door wat voor omstandigheden dan ook afgebroken poging..ben je kwijt!

Dat staat Nederland netjes toch?!

Grrrrr

3. MenM

MenM Actief lid

Bij Menzis staat nog wel dat het 3 pogingen zijn per te realiseren zwangerschap.
    Houdt dus in dat je voor een 2e of 3e zwangerschap weer opnieuw begint met tellen van de pogingen.
    Maar dat zal in het volgende jaar (2010) ook wel weer worden aangepast!
    Inderdaad... Grrrr

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hoi M&M,

Wat vreselijk balen dat voor jouw verzekering die nieuwe regel dus ook ingegaan is...

Ik zit bij CZ en daar zijn ze altijd al zo streng geweest. Nu we opnieuw met ICSI zijn begonnen, wilde ik graag overstappen naar een verzekeraar die in elk geval pas na de punctie telt en liever nog na een terugplaatsing. Maar al snel bleek dat de meeste verzekeraars nu de regel hanteren dat het al telt vanaf de hormoonstimulatie. Niet te geloven, je krijgt maar drie kansen?! Mocht er ergens iets fout gaan in het proces, dan ben je een hele behandeling kwijt... Helaas hadden wij er al ervaring mee, omdat we met de 1e IVF geen bevruchting hadden en dus ook geen terugplaatsing. CZ telde dit echter wel als een volledige behandeling. Nu maar heel erg hopen dat de hormonen goed aanslaan, dat je geen overstimulatie krijgt, dat de punctie goed gaat, er bevruchting is en de terugplaatsing kan doorgaan. :rolleyes:

Volgens mij is het wel zo, dat het wettelijk is geregeld dat je drie behandelingen per te realiseren zwangerschap vergoed krijgt. Een verzekeraar kan dit niet zomaar naast zich neerleggen en volgend jaar die regel ook veranderen. Dus daar gaan we dan maar niet vanuit.

5. Goblingglow

Goblingglow Actief lid

8 sep 2008
    369
    0
    0
    Achterhoek
    Ik kan daar ook zo boos om worden !
    Als een behandeling word afgebroken is er 1 hele poging op :confused: .
    En dan hebben we het nog niet eens over de kansen, die ongeveer 1 op 4 liggen.
    Dus ik ben er voorstander van dat het 4 ivf\icsi behandelingen per te realiseren zwangerschap mag worden, en als de behandeling word afgebroken dat dat niet als een poging telt.
    Dan hebben wij tenminste nog een "eerlijke" kans !

Lang leve de zorgverzekeraars grrrrrrr

6. anoniempje24

anoniempje24 Actief lid

9 mei 2008
    201
    0
    0
    hallo dames,

volgens mij is het bij het zilveren kruis achmea nog steeds zo dat een poging pas geldt bij een tp en niet bij de hoormoonbehandeling...

groetjes

7. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Helaas is het bij elke verzekering zo dat ze zelf beslissen wanneer ze het een poging vinden.
    Ze mogen het van de wet vanaf de eerste spuit als poging rekenen, dus let zelf goed op wat verstandig is en wat het ziekenhuis doet (zij geven aan de verzekering door of het een poging is of niet)

8. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Dat is dus niet waar hoor anoniempje.

Ik heb een afgebroken poging gehad bij zilveren kruis, en ik was mooi die poging kwijt hoor.

9. anoniempje24

anoniempje24 Actief lid

9 mei 2008
    201
    0
    0
    hoi elvira,

is goed dat ik dat weet want dan ga ik ze even aan de oren trekken, ze hebben me tot twee keer gezegd dat een poging geldt bij een tp.
    maar

ben je nog bij zilveren kruis? of ben je daarvoor weg gegaan?

groetjes

10. lisa

lisa Fanatiek lid

5 nov 2006
    2.534
    0
    0
    ik heb me daarom dus per 1 jan. bij izz aangemeld.
    die tellen pas een poging na de tp.

idd echt iets om heel boos van te worden.

11. lisa

lisa Fanatiek lid

5 nov 2006
    2.534
    0
    0
    dreamer heb jij nog een zorgverzekering gevonden naar jullie wensen?

12. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    @Lisa: nee heb niets kunnen vinden helaas.
    Dus ik ben bij mn eigen verzekering gebleven en mn aanvullende verzekering opgehoogd naar het hoogste pakket.
    Elmo had goede ervaringen met deze verzekering en geen enkele andere verzekering gaf mij zekerheid over een poging.
    Dus ja, wat is dan wijsheid?
    Nu maar hopen dat we er niet achter komen wat ze doen bij een afgebroken poging ;)

13. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Geldt dat ook bij Unive polis 4?

14. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ook Unive telt een poging vanaf de medicijnen.
    Je hebt dus 4 mogelijke pogingen, maar geen zekerheid dat je werkelijk 4 kansen hebt.

15. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Oke. Als je ziekenhuis een beetje mee denkt en het gaat al mis met alleen de hormoonbehandeling, dan hoeven ze dat niet door te geven aan de verzekering alszijnde een IVF poging. Want het had ook een IUI kunnen zijn.........
    Bij mij bepalen ze altijd pas na een tijdje te hebben gespoten of het een IUI of een IVF word........Gaat het pas mis met of na de puncti, dan is het helaas pindakaas.
    Het blijft bagger met die verzekeringen!

16. moontje b

moontje b Actief lid

13 jun 2008
    287
    0
    0
    Hallo Meiden,

Gisteravond hebben wij een info bijeenkomst gehad voor ICSI. Omdat ik ook een getouwtrek heb gehad met mijn verzekering en het zoeken van een juiste heb ik het onderwerp naar voren gebracht bij het ziekenhuis. Daar vertelde ze dat een verzekering in ieder geval geen poging mag rekenen wanneer er alleen medicatie is gebruikt. Er zijn verzekeraars die pas met een tp of een punctie gaan rekenen. Dit mag wel. Bij ons ziekenhuis proberen ze het zo lang mogelijk te rekken om een poging door te geven aan het ziekenhuis. Het is niet waar dat een ziekenhuis doorgeeft wat een poging is of wat niet. Een zorgverzekeraar verwerkt dit zelf.

17. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Hoi Moontje,

Dan kan de verzekering bij alleen het gebruik van hormonen dat toch nooit zien als een afgebroken IVF poging, toch? Voor hetzelfde geldt heb je een IUI.....of alleen ovulatie inductie.
    Misschien heb ik het verkeerd hoor, wil het graag weten. Het blijft hoe dan ook belachelijk.
    Hoe zit dat eigenlijk in Belgie? Krijgen hun 6 IVF pogingen vergoed? Hun vergoeden iets meer toch dan in NL?
    Kun je als Nederlander ook overstappen naar Belgie als je al twee IVF pogingen hebt ondergaan? Wie weet hoe dit zit?
    Het zelf gaan betalen is zo duur. Ik heb het er graag voor over, maar een keer zijn de centjes op.....

Liefs Nikkie

18. Ik ben overgestapt op Zorgzaam van Univé. Ik heb mazzel dat ik me hierbij kan aansluiten, want ik krijg nu 5 IVF pogingen vergoed. Dat is wel een prettig vooruitzicht.

19. Nikkie80

Nikkie80 Fanatiek lid

9 aug 2007
    2.252
    0
    0
    Zuid-Oost Brabant
    Krijg je 5 IVF pogingen vergoedt? Ik zit nu ook vanaf 1 januari 09 bij Unive, maar krijg er toch maar 4 vergoed?

Liefs Nikkie

20. Ja, ik zit bij Zorgzaam van Univé. Dat is anders dan de 'normale' zorgverzekering van Univé (die jij dus hebt). Mijn vriend werkt bij defensie en dan kan je een zorgverzekering bij Zorgzaam afsluiten. Die vergoeden 5 keer IVF.

Deel Deze Pagina