even mijn ei kwijt over zwangerschapstesten

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Ellen291982, 31 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik heb eens zitten denken he, vooral omdat ik hier op het forum geregeld streepjes heb gezien die je toch echt als positef mag ervaren maar blijkbaar niet omdat de vrouwen dan niet zwanger bleken te zijn.
    Nu heb ik het niet over de zwangerschappen die helaas niet goed zijn gegaan of vrouwen die te ver voor nod hebben getest (want ik ga even uit van dat je test vanaf je nod omdat ze je dan echt beloven dat ze 99% betrouwbaar zijn).

In de gebruiksaanwijzing van elke zwangerschapstest staat vermeld dat ze voor 99% betrouwbaar zijn en bij de meeste staat dat je ze op elk gewenste tijd op de dag kan uitvoeren vanaf de dag van je nod. Welke test je ook uit het rek pakt hier in de winkels in Nederland je zou ze moeten kunnen vertrouwen toch? het staat namelijk op de verpakking en in de gebruiksaanwijzing. Maar hoe vaak zijn er meiden al blij geweest met een test die positief leek en het toch niet was? En dan nog iets het is toch eigenlijk raar dat je meerdere testen moet doen om te kijken of ze donkerder worden? 1 test zou toch al voldoende moeten zijn? (en dan gaat het over de meiden met een regelamatige cyclus natuurlijk)
    Ik vind het een mooie uitvinding zwangerschapstesten maar soms geven ze echt te weinig vertrouwen en zit je te lang in spanning.

Voor ik hier op het forum kwam wist ik nog niet van de testen die wel of niet goed waren en waar er klachten over zijn, daarom heb ik dit topic ook geschreven. omdat het erg is dat er gewoon testen op de markt zijn die dus niet zo betrouwbaar zijn als ze zich doen voorkomen. Ik noem de predictor waar ik heel veel klachten over lees en de kv 2 voor 5 euro ook. de laatste tijd weer vaak vals positieve testen. Ik vind dat er eigenlijk een klacht moet naar deze fabrikanten want het is gewoon erg dat je meerder dagen moet testen om te kijken of hij wel donkerder word anders kan hij vals positief zijn.

En dan nog iets ik weet niet of meer meiden dit hebben maar ik denk het wel. Eigenlijk zouden voor mij alleen de cb testen er moeten zijn. ik test puur met een ander merk omdat de cb te duur is om er meerdere malen mee te testen. Maar als een andere test me positief geeft geloof ik het pas echt als de cb test ook positief aangeeft. Ik weet wel dat de cb voor mij echt een test is die betrouwbaar is. ik heb nog nooit een klacht gehoord of gelezen hier over de cb. denk dat hij daarom ook zo duur is dat hij echt secuur is.

mijn man zei misschien een goed idee om een klacht bij de minister van gezondheid neer te leggen. als er meiden zijn die ook vals positieve testen hebben gehad misschien mee willen helpen een klacht in te dienen.

sorry dit wilde ik even kwijt, want ik kom het gewoon te vaak tegen hier op het forum

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #2 merah, 31 aug 2010
    Laatst bewerkt: 31 aug 2010
    Ik begrijp je gevoel. Toch is maar een deel van je verhaal waar. Het probleem is dat heel veel vrouwen veel te vroeg willen testen. Voor NOD moet je helemaal niet aan een zwangerschapstest willen beginnen. Je concentratie HcG is dan gewoon nog niet hoog genoeg.
    Vanwege de enorme testdrift van sommige vrouwen speelt de industrie daar gelijk op in. Zij ruiken geld en ontwikkelen testen die steeds gevoeliger kunnen meten. Maar met een hogere gevoeligheid gaat wel de betrouwbaarheid achteruit. In technische taal: de sensitiviteit gaat omhoog, maar de specificiteit gaat naar beneden. Met andere woorden: je krijgt testen waarbij andere stoffen uit urine kunnen storen. Dit geeft dan een vals-positieve test.
    De reden dat cb dit veel minder heeft is dat CB zich niet gek laat maken en al helemaal niet door vrouwen. Hun testen hebben meer HcG nodig (je test dus later positief als je zwanger bent), maar de specificiteit van de testen is hoog. zo is de uitslag betrouwbaarder.
    Daar komt nog bij dat veel vrouwen het liefst vanaf een week na hun ei tot aan de menstruatie ELKE DAG willen testen en dan nog het liefst met verschillende merken naast elkaar. Dit kost klauwen met geld en dus willen we eigenlijk ook voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
    Een ander probleem is dat veel mensen testen verkeerd interpreteren. Een vage schaduw betekent nog geen positieve test...

kortom, een goede test is duur(der), wat iedereen ook beweert. Je kan hier geen fabricanten de schuld van geven, de schuld ligt bij ons zelf. als we met zn allen af zouden spreken dat we alleen nog maar NA NOD zouden testen en niet verwachten voor 2 duppies een test te kunnen kopen, dan is het hele probleem opgelost.

3. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.045
    453
    83
    Vrouw
    @merah: helemaal mee eens. Het is soms lastig om te wachten tot je NOD of zelfs daarna, maar dan zijn echt de meeste testen wel betrouwbaar. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik maar twee testen gebruikt: de eerste op drie dagen na NOD (die gaf aan 'zwanger', was van CB) en de tweede de dag erna omdat ik het gewoon niet kon geloven dat ik na twee jaar eindelijk zwanger was...

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je misschien denkt: waar heeft ze het over? Sensitiviteit, specificiteit?...
    Ik werk op een ziekenhuis-laboratorium, vandaar, hihihi

5. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

14 jun 2010
    1.025
    0
    0
    Groningen
    Hahaha nou ik ben één van de oorzaken hoor! Vroeg tester, veelvuldig tester, gebruikster van meerdere merken etc...Bewijs in mijn album :)

Ellen goed dat je opmerkt dat er wel degelijk vrouwen zijn die ook NA NOD nog (licht) positief testen.
    Het tijdstip waarop de 1 e test heeft plaatsgevonden lijkt mij in dit geval niet van belang aangezien het gaat om resultaten NA NOD.
    Ik ga toch voor een van nature wat hogere Hcg waarde in combinatie met de extreme gevoeligheid van sommige testen. Een andere belangrijke factor is denk ik ook interpretatie van de resultaten.
    De 1 houdt zijn testje onder een lamp, tegen het licht, draait ze 9 x in de rondte, ziet iets en vindt het positief en de ander vindt een test pas positief als het lijntje gewoon duidelijk zichtbaar is.
    Ik denk nog steeds dat vals positief in maar heel weinig gevallen echt voorkomt.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Echt vals positief komt idd maar erg weinig voor. Alle testen die in Nederland verkocht mogen worden hebben een keurmerk en de fabrikant moet kunnen aantonen hoe gevoelig en specifiek de testen zijn. Dit moet binnen bepaalde grenzen liggen. Kan dit niet door de beugel, dan mogen ze niet verkocht worden.
    Als er staat 99% betrouwbaar, dan worden er zeg maar letterlijk 100 vrouwen van straat getrokken (maar dan een veelvoud daarvan) die aantoonbaar zwanger zijn en wordt gekeken of de test dit ook aangeeft.
    Vals positieve testen zijn echter niet te vermijden. Het blijft altijd schipperen tussen sensitiviteit en specificiteit. Een beetje meer van het 1 gaat altijd ten koste van het ander. Daarom kun je bijvoorbeeld met sommige ovulatietesten ook een zwangerschap aantonen: gevoelige testen, maar niet 100% specifiek.

De concentratie HcG is bij elke zwangerschap anders, de spreiding in HcG-concentratie tussen vrouwen die net zo lang zwanger zijn is echt enorm. Ook na NOD neemt je HcG nog een aantal weken steeds in concentratie toe. Het tijdstip van testen (na NOD) speelt dus zeker wel mee! Aangezien dus niet bij iedereen de concentratie HcG gelijk is, is het ook onmogelijk om een test te ontwikkelen die bij iedereen vanaf NOD positief kan testen. Soms duurt het een paar dagen of zelfs een week langer. Anderen testen al ruim voor NOD positief.

Ik snap de frustratie en onbegrip. We willen allemaal zwanger worden en het liefst vandaag nog. Maar sommige dingen zijn zoals ze zijn.

7. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Thalia, gelukkig ben je inmiddels zwanger!!!
    Zulke positieve verhaaltjes moet ik af en toe even lezen.
    Hopelijk gaat het ons ook nog eens lukken...

8. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

14 jun 2010
    1.025
    0
    0
    Groningen
    Dankjewel meis! Wij zijn ook onwijs blij en we hopen natuurlijk dat het 1 e trimester er snel op zit.
    We hebben afgelopen weekend gevierd dat het raak is :D Sommige vinden het veels te vroeg, maar als je in stapjes denkt dan zijn 3 stapjes in het hele ingewikkelde proces al geslaagd (eisprong, bevruchting, innesteling) en dat hebben we gevierd :D

Wanneer mag jij weer beginnen in september meis? Ik heb er vertrouwen in hoor dat het bij jullie gaat lukken meis! Ik hoop ook dat ik jou heel snel mag feliciteren!

9. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Net vandaag ongesteld geworden, dus ik heb vrijdag mn uitgangsecho. Hopelijk is alles rustig en mag ik weer gaan spuiten (hormonen). Ik heb mn ei rond dag 20, dus dan is de IUI (als alles doorgaat natuurlijk!...)

Zwangerschap moet je altijd vieren meid! Mijn man is ook heel voorzichtig, maar idd je hebt al een een proces gehad dat is gelukt!

10. Thalia30

Thalia30 Fanatiek lid

14 jun 2010
    1.025
    0
    0
    Groningen
    Ik hoop ook voor je dat alles tot rust is gekomen en ze deze keer je dosis wat beter afstemmen meid, want dit was vreselijk balen.
    Hopelijk is de volgende ronde jullie ronde!
    Mannen zijn vaak wat voorzichtiger, vaak uit zelfbescherming he :)

Jij snapt het helemaal! :D

11. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Hier wil ik ook wel op reageren..

Ik geloofde nooit in vals positieve testen.. ik dacht ook altijd.. dan is t vast mis gegaan (risico van vroeg testen).. tot deze maand

voor mijn nod op 15 aug was er niets aan de hand.. tot ik niet ongesteld werd.. op 17 aug een test gedaan.. NEGATIEF.
    oke.. prima dan. die kans was ook wel heel klein..

18 aug.. bloed.. oke.. ongesteld dus...dag 36 van mijn cyclus.. en dag 1 van de nieuwe..
    19 aug.. ook ongesteld...ik was het wel iets minder dan normaal, maar ik zag er verder niets vreemds aan..
    tot ik op 20 aug alleen nog wat bruin verlies had.. en op 21 aug 2 veegjes bruin ontdekte.. weg menstruatie..
    HUH????? das wel errug kort voor mijn doen.. normaal ben ik 7 dagen de klos voor ik er echt weer af ben..

maar goed.. kan een keer..
    Maandag 23 aug toch nog maar een keer voor de zekerheid een test gedaan.. Negatief
    Woensdag morgen 25 aug was ik misselijk dus ik dacht.. zou t dan toch.??.. wat in mijn hoofd zit zit niet mijn achterwerk ;)
    dus weer getest dan maar.. smiddags nog ff snel voor het eten en waarempel.. helemaal in shock.. positief.. (zie album)
    savonds nog 1.. jawel hoor.. Positief...
    26 aug met ochtend urine nog een keer.. dan zou ie toch donkerder moeten zijn.. ik kon t gewoon niet geloven.. En ja hoor.. weer positief en zelfs iets donkerder..
    Ik wist niet meer hoe ik het had, maar als je eenmaal een tweede streepje ziet veranderd in 1 keer je toekomst en hoewel t niet gepland zou zijn zou ik er onwijs blij mee zijn geweest..

Omdat ik nog helemaal in ongeloof verkeerde wilde ik vrijdag morgen nog 1 keer testen..zodat ik ook de test aan manlief kon laten zien...

ochtend urine verknald door de zenuwen (liet de test erin vallen en daarna t potje in de gootsteen.. zucht).. smiddags nieuwe test gekocht en weer getest.. licht plasje en amper wat te zien..

Zaterdag morgen de digitale met indicator.. NIET ZWANGER
    das duidelijke maar toch wel zure taal dan.

Gister omdat manlief toch zeker wilde zijn nog een testje gedaan van zwanger & kids.. NEGATIEF..

Nu kan ik die negatieve testen wel verklaren.. maar die positieve niet.. dus ik vanmorgen mijn vk gebeld.. misschien had zij een verklaring..

Haar woorden:.. kv testen (de goedkope) zijn het meest gevoelig en ook de beste testen.. (oh ja joh).. omdat ze zo gevoelig zijn kan de uitslag in het begin bij meerdere malen testen nogal verschillen..(maar dan moet ie 5 dagen na de eerste posi test toch wel duidelijker zijn dacht ik).. maar een beetje zwanger kan niet en de testen reageren enkel op HCG en wanneer er voldoende HCG in je lijf zit om op te reageren op een test kun je alleen zwanger zijn..
    Nou ik vind dat in mijn situatie wel wat kort door de bocht, want ik geloof echt niet in een zwangerschap bij mij, en ze vond het geheel ook wel vreemd, maar het was allemaal te verklaren.. nou goed. ze stelde iig voor dat ik morgen mocht komen voor een echo..

Bij een zwangerschap zou ze iig een zw.schapsring moeten kunnen zien..bij geen zw.schap ziet ze een lege bm.. ik gok op t laatste.. we zullen t morgen beleven..

Ik gok wat de testen betreft op een fabricage fout.. tis nu eenmaal een product en ook bij het fabriceren hiervan kan het 1 en ander fout gaan.. tis alleen wel heel jammer dat het om zoiets gevoeligs gaat als zwangerschap.. dan is zo'n foutieve (vals positieve) test wel heel zuur.....

12. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    wil dus eigenlijk zeggen dat het niets met vroeg testen te maken heeft.. ik heb niet voor NOD getest (dit keer)

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een lichaam zit raar in elkaar. Geen idee wat jouw lichaam heeft doorgemaakt, maar ik kan me voorstellen dat het heel verwarrend is.

Ik heb het overigens ook een keer gehad hoor, met een kruitvattest. Vandaar dat deze testen echt af hebben gedaan bij mij...

Laat je nog even weten of de verloskundige nog iets kon zien op de echo?

14. ichtus

ichtus VIP lid

5 mrt 2007
    14.841
    1
    38
    gelderland(noord)
    Tuurlijk doe ik dat....moet er om 11.30 zijn.. daarna zoonlief ophalen bij school dus rond een uur of 13u ben ik hier wel weer...

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb 1 keer een vals positieve test gehad. En een vette streep ook nog. Van babyboomshop. Uiteindelijk bleek dat het voor mijn NOD was, maar ja ik zat op dag 60 dus dat wist ik niet.
    Ik vond dat echt heel erg.
    Voor de rest vaak getest met kv en nog nooit een vals positieve gehad.

Ik heb trouwens wel eens gehoord van een vals positieve cb, maar niet uit eigen ervaring.

16. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik heb het ook echt over de vrouwen die na of op nod vals positief testen (had ik ook in mijn beginpost gezet)

Deel Deze Pagina