Vandaag was ik voor intake bij de verloskundige. Nu kreeg ik de rare vraag of mijn zoontje bekend is bij jeugdzorg. Wij zorgen heel goed voor onze kleine. Achteraf werd ik eigenlijk best gestrest van deze vraag, en snap ik niet wat ze ermee wilde. Hebben anderen hier ook die vraag gekregen?
Inderdaad een bijzondere vraag, die heb ik bij mijn zwangerschappen niet gehad. Waarom denk je dat ze dit vroeg?
Ik ben arbeidsongeschikt. En ik was tijdens mijn vorige zwangerschap nogal onzeker. Maar onzeker zijn betekend niet dat je het niet kan. Ik had begeleiding die aan het afronden was. Maar ik moet zo n hoge eigen bijdrage betalen dat ik die vroeg tijdig heb moeten beëindigen. Dat weet de gemeente maar die vonden het niet nodig om iets te regelen zodat ik alsnog begeleid zou worden. Bij het consultatie buro tot nu toe geen extra aandacht of afspraken gehad. Dus daar kunnen ze ook niet het idee hebben dat ik het niet kan. De Kraamzorg was zeer te spreken over mij en zei dat ik gewoon minder onzeker moest zijn. Maarja met zo n vraag raakt dat natuurlijk al hard als je onzeker bent. Ik heb pas over een maand mijn volgende afspraak....
Het zou een standaardvraag kunnen zijn? Anders bel je gewoon de verloskundige op om het te vragen. Wie weet heeft ze helemaal niet door hoe de vraag overkwam en is het een leerpuntje.
Ik word deze maand 27. En ben weer bij dezelfde praktijk. Ik heb net even gebeld maar er nam niemand op (meer regel dan uitzondering). Ze zijn te appen, dit heb ik dan ook gedaan met de vraag of die specifieke verloskundige contact met mij kan opnemen. Ik hoop dat ze dit ook snel doet. De vraag onderdrukt toch wel een beetje de feeststemming dat we vandaag een mooi kloppend hartje konden zien.
Nou meid niet op je kop laten zitten hoor!! Je doet t nu toch ook goed met je ventje?? Gewoon duidelijk zijn hoor, zij zijn er om jou te helpen, niet om je zo een gevoek te geven! Heb je verder wel een goes gevoel bij deze verloskundige?? Je kan altijd overstappen he. Knuf!
Ik ben zelf niet volledig opgegroeid in een normale situatie omdat het niet goed ging thuis. Ik heb lang in instellingen gezeten omdat ik een uithuisplaatsing had. Daar in de instellingen heb ik een trauma opgelopen. Daarom was ik zo onzeker dat ik moeite zou gaan hebben met hechten enzo. Dit bleek echter niet het geval te zijn. Ik hou meer van mijn zoon dan van wie dan ook. En alles wat ik doe voor en met hem gaat van nature (en met een beetje vragen een googlen). Ik heb zeker de helderheid van geest over hoe ik hem moet behandelen en wat hij nodig heeft. Gelukkig doet hij even een dutje want ik kan mijn tranen niet bedwingen. Jeugdzorg heeft vroeger zoveel kapot gemaakt voor me. Ik voed hem niet alleen op. Zijn vader is heel lief en heeft een prima jeugd gehad en heeft werk etc. Mijn moeder komt veel over de vloer en verteld me vaak dat ze trots is over hoe goed ik hem verzorg en dat ik moet stoppen met zo onzeker te zijn. De verloskundige die me de vorige keer voornamelijk heeft begeleid had ik een goed gevoel bij. Maar deze verloskundige had ik eigenlijk nog niet echt gezien. Dus ze moet de vraag hebben van degene die me begeleid heeft. En dat vind ik echt jammer vooral omdat ik dat een topweif vond....
Kinderen staan niet enkel bekend bij jeugdzorg als er iets niet goed is in het gezin, maar bijvoorbeeld ook bij bepaalde hulpverlening. Mijn beide kinderen zijn bekend bij jeugdzorg vanwege hun diagnoses en de bijpassende begeleiding, maar dat heeft verder niks met ons functioneren als ouders te maken Het is nog steeds een rare vraag, maar wordt dus niet per se gesteld om de reden die je nu schrijft. Niet stressen dus
Ik zit even een beetje na te denken. En als ze het idee zou kunnen hebben uit welke gegevens dan ook dat er iets mis zou kunnen zijn dan zou ze die vraag niet hebben gesteld, maar zelf contact met hun hebben opgenomen. Tenminste, dat lijkt mij een stuk logischer, toch?
Inderdaad rare vraag. Goed dat je geappt hebt. Probeer toch beetje te genieten dat je een mooie echo hebt ge had !
Als ze niet zelf mogen melden, wat hebben ze dan aan die vraag? Ik hoor net van een vriendin dat ze de vraag ook heeft gehad. Ze is een prima moeder die tevens zelf werkzaam is in de hulpverlening. Daar zou het protocol zijn geweest. Maar ja dan zouden meerdere de vraag hebben gehad neem ik aan.
Ik denk dat je het niet al te zwaar op moet pakken meis. Ik kreeg bij mijn eerste controle precies dezelfde vraag omdat mijn vriend een dochtertje heeft uit een eerdere relatie. Ze zei er zelf al meteen achteraan dat ik de vraag niet verkeerd op moest pakken maar dat ze dit standaard vraagt als er kinderen uit eerdere relaties. Heb me er verder dus ook nooit druk meer om gemaakt en er is in verdere gesprekken ook nooit meer aandacht aan besteed. Weet dat makkelijker gezegd is dan gedaan maar probeer het naast je neer te leggen. Ze bedoeld het vast niet zi rottig als dat het nu overkomt.
Hey meid, wat jammer dat je feeststemming een deuk heeft opgelopen! Even een hart onder de riem: Je eigen verleden is een indicatie om goed op te letten of jij het wel redt. Tenslotte heb je veel gezien van hoe het niet moet en maar weinig van hoe het wel moet. Nu blijkt dat jij heel goed voor je kind kunt zorgen en voldoende hulp hebt van je man en je moeder. Misschien was de vraag van de verloskundige dus niet bedoeld als controle of je het wel goed doet, maar als vaststelling: Je hebt geen hulp nodig van jeugdzorg? Fantastisch dat het zo goed gaat! En idd kan het heel goed protocol zijn. Ik werk ook in de zorg en we moeten mensen onbeschaamd veel persoonlijke dingen vragen. Het idee erachter is om vroegtijdig te kunnen helpen als het mis gaat bij de het opvoeden van een kindje. Echter, vind ik het meer weg hebben van een 'heksenjacht' op mensen die vroeger zelf veel hebben meegemaakt Het is gelukkig goed bedoeld... Gelukkig gaat het goed met jou en je gezin en je hebt jezelf al bewezen. Heel onzeker zijn is trouwens meer een teken van zelfkennis en bereidheid om hulp te vragen als dat nodig is, dan iets om je voor te schamen. (Volgens mij zijn we bijna allemaal onzeker, maar niet allemaal zo eerlijk ) Dus meid, vergeet die verloskundige, kijk naar je kindje met wie je al zo goed op weg bent en geniet van dat wonder dat in je groeit!!
Bedankt voor de lieve reacties. Ik heb inmiddels contact gehad met de verloskundige. Het is nieuw dat deze vraag gesteld word voor iedereen die een kind heeft rondlopen. Ze bood (collega van de vk van vandaag) haar excuses aan dat ik ervan geschrokken ben. Deze vraag gaat vanaf nu dus standaard gesteld worden. Het zou wel fijn zijn als ze dat erbij vertellen totdat het algemene kennis wordt. Ik denk dat er zeker wel meer moeders zijn waarbij de nekharen rechtovereind gaan als ze het woord jeugdzorg horen
Dag Rietje, Gewoon laten weten dat je van die vraag geschrokken bent! Dat was vast niet de bedoeling... Ik werk al jaren in de jeugdzorg en ik weet dat ze bij het consultatiebureau een taak hebben in het inschatten van risico's tav opvoedsituatie. Risico wil niet zeggen dat je het niet kan, maar dat ze kijken of ze je wat extra kunnen ondersteunen als dat nodig blijkt te zijn. Je eigen jeugdzorg verleden kan zo'n risico factor zijn. Maar nogmaals daarmee niet gezegd dat jij een potje van zou maken hoor! Vervolgens vragen ze of je albekend geweest bent en zo ja, dan vragen ze toestemming om de info op te vragen. Dit alles met als doel om jou en je kindje zo goed mogelijk te begeleiden. Want al je al eens hulp hebt gehad kunnen ze ook over jou leren waar jouw krachten liggen als ouder en wat je evt. Lastiger vindt. Hoeven jij en zij samen niet opnieuw het wiel uit te vinden en dat is wel prettig. Ze hadden het beter wel uit kunnen leggen waarom ze die vragen stellen, dan had jij niet zo'n rotgevoel gehad. Daar mag je ze best op aanspreken hoor! En heb gewoon vertrouwen in jezelf, dat heb je ook zeker verdiend als je vroeger al zo hebt moeten knokken! Hopelijk dat dit iets van je vragen wegneemt?
O sorry lees dat je al contact hebt gehad! Je verhaal en onrust grepen me aan, dus wilde je gerust stellen maar dat is dus al gedaan! Top!