heel kwaad!

Discussion in 'De lounge' started by guppekop, Aug 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    nou daar gaan we dan.
    wij wonen op een schip als personeel sinds vorig jaar juni. In eerste instantie zouden we allebei werken, maar omdat ik zwanger was/werd en zo beroerd ervan dat ik amper kon werken heeft schipper me na zwangerschapsverlof ontslagen. Hier waren wij het wel mee eens. Het punt is: bij sollicitatie was er afgesproken 2+2 maanden opzegtermijn is 4maanden. (dit is normaal/zie je vaker in de binnenvaart als je een stel hebt) Wij vinden dat na mijn ontslag mijn 2 maanden vervallen, dus blijven er nog 2 van wim over. Nu hebben wij in mei dit jaar verteld dat we op een ander schip gaan varen per 23 augustus, dus nog 3 maanden te gaan. Wij vonden en vinden dit een redelijk termijn. Nu blijft de schipper erbij dat we de 4 maanden moeten volmaken want mijn 2 maanden vervallen niet omdat ik wel nog aan boord woon, ze geen ander personeel konden aannemen (waar nooit sprake van is geweest) en zo hebben ze nog wel paar argumenten.
    We hebben niks op papier staan, dus vallen we onder de CAO als het voor de rechter komt, dus word het of 4 of 6weken opzegtermijn. Als reactie daarop krijgen we telkens te horen dat ze "met de wet niks te maken hebben".
    Vorig weekend toen ze naar hun huis gingen hadden ze onze vaartijdenboekjes meegenomen, daar komen alle reizen in te staan en heb je nodig om bepaalde papieren te kunnen halen. Nu willen ze die boekjes ook niet afgeven, waardoor ik waarschijnlijk 1,5 jaar vaartijd kwijt ben (van de 4 die je moet hebben) Wim zit inmiddels aan de 4, maar heeft boekje nog wel nodig om zn rijnpatent te kunnen halen (moet kunnen aantonen hoevaak je er bent geweest). Ook zijn wij ineens niet meer te vertrouwen, heeft hij een slot gemaakt op het luik van de woning naar de stuurhut zodat we de woning niet in konden. Sleutel van de stuurhut hadden we wel omdat wim voor zn vogels moest zorgen en heel veel daarvandaan bestuurd wordt.
    Na 2 flinke ruzies willen ze mij niet meer zien (en ik hun ook niet)

Nu "moet" er morgen gevaren worden en weigerd de schipper om stil te gaan liggen zodat wij kunnen verhuizen want hij heeft een plek in gedachten (zegt hij, maar is niet waar, je kan via 2 rivieren en weet nog geeneens welke hij neemt) waar hij heen wil varen. Wim had aangeboden om dan vannacht te gaan sturen zodat hij gewoon op tijd op die plek kan zijn, maar dat hoeft niet. Hij wil ons gewoon niet laten gaan en komt dan weer met de argumenten van: er is 4 maanden afgesproken blablabla

zo, dat moest er even uit. Mn pa belt straks nog. Ben benieuwd wat hij gaat zeggen en doen, want schippersvrouw had hem vorige week beloofd dat ze zouden meewerken.

Maar ik vind doorvaren tot savonds een uur of 8 nou niet echt bepaald meewerken aan een verhuizing. Zegt hij: dan ga je maandag maar want dan zijn wij weg. 1: schip waar we heen gaan moet maandag varen om dinsdag te kunnen lossen, 2: er is niemand die ons dan kan helpen

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Even ter verduidelijking, klopt het dat jullie hier een tijdje terug ook gedoe mee hadden?

3. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    @umm: ja klopt. TIs sindsdien alleen maar erger geworden

4. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,851
    113
    Provincie Groningen
    Het enige wat ik kan zeggen is...ga daar zo snel mogenlijk weg.
    Eigenlijk houden ze jullie nu tegen jullie vast op die boot!

5. sweetlady82

sweetlady82 Bekend lid

May 2, 2010
    562
    0
    0
    Leerdam
    heb je rechtsbijstand verzekering daar zou je ook een beroep eventjes op kunnen doen...

6. Rnate

Rnate Fanatiek lid

Jan 10, 2010
    1,985
    0
    0
    ik had gewoon de politie gebeld en gezegt dat de schipper blijft doorvaren terwijl jullie eraf willen/moeten.

soort van kidnapping lijkt me.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ja desnoods dit inderdaad.. wat vreselijk allemaal meis.

8. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    rechtsbijstand verzekering hebben we niet.

@consider: het word gewoon morgen, maar misschien heel laat. Mn pa had het al over kidnapping/ontnemen van vrijheid dus strafbaar

9. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    nieuwe baas belde net en die heeft me weer wat moed ingesproken:)

Maar om nu in duits tegen de politie uit te leggen wat er is, is ook lastig. We varen nu nl nog in duitsland.

10. klusser1980

klusser1980 Fanatiek lid

Oct 11, 2008
    1,602
    0
    0
    Heb het effe gelezen, nu snap ik het Guppekop. 't Is toch een heel eigen wereldje, waar ik als dame met beide benen stevig op de vaste wal niet veel vanaf weet ;)

Fijn dat jullie er nu toch af zijn!

Groet,
    Klusser

11. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    tja, het is mij ook nog niet altijd duidelijk hoe het werkt na een jaar varen. Maar we zitten gelukkig bij de nieuwe baas waar het ons veel beter bevalt. Nu morgen alleen de boekhouder van ouwe baas nog bellen omdat hij geld/loon wil inhouden "voor alle gemaakte kosten door ons toedoen"
    K****VENT!

Share This Page