spastische dikke darm en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kim29, 20 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim29

    Kim29 Lid

    30 mei 2007
    11
    0
    0
    Hallo,

    Ik ben nu ongeveer 4,5 week zwanger en ik heb sinds de NOD ontzettend last van mijn dikke darm. Ik heb al ruin tien jaar last van een spastische darm, waardoor ik gevoelig ben voor bepaald eten.

    Mijn darmen reageren sinds mij zwangerschap op bijna alles wat ik eet. Gevolg, zeurende steken onder mijn navel, rommelende darmen, opgeblazen gevoel.

    Heeft hier iemand ervaring mee? Wat kan ik hier het beste aan doen?
     
  2. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hoi Kim,

    Ik heb ook altijd vreselijk last van spastische darm. Het is begonnen vanaf mijn 12e ongeveer. Tijdens mijn zwangerschap heb ik eigenlijk continu last gehad van mijn darmen, vooral in het laatste trimester. Heel veel gas in mijn dikke darm, waardoor je mijn darm zelfs kon zien lopen aan de buitenkant... Je kon hem gewoon vastpakken, zo vol gas zat die darm.
    Ik heb voorheen door die spastische darm ook veel hyperventilatie gehad naast die veelvuldige heftige krampen op het toilet.

    Mijn advies is: veel vezels eten, geen koffie (caffeine), geen koolzuurhoudende dranken, geen vlees, wel probiotica (yakult) dat soort dingen. Dat verlichtte de klachten wel.

    Heel veel sterkte, groetjes, Emma
     
  3. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Oja, en HEEL veel drinken! ;)
     
  4. Kim29

    Kim29 Lid

    30 mei 2007
    11
    0
    0
    Dank je wel Emma! Ik hoop dat het hierdoor minder wordt.

    Jeetje, dat zijn negen lange maanden voor je geweest.
     
  5. Emma2

    Emma2 Fanatiek lid

    22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hoi Kim,

    Ja op het laatst werd het echt heel zwaar. Je kunt al superweinig eten doordat je maag in de verdrukking komt, je hebt erg last van brandend maagzuur (had ik in het 1e en laatste trimester heel erg last van) en die hoeveelheid gas in je darmen, maakt het niet echt makkelijk......

    Maar goed, na de bevalling was het met mijn darmen eigenlijk heel snel weer oke. Had de eerste weken erg last van obstipatie, maar daar kun je wel makkelijker wat aan doen met lactulosedrankjes.

    Ik kon en kan trouwens ook niet goed tegen vette maaltijden en heb dit tijdens mijn zwangerschap ook zoveel mogelijk geschrapt. Maar een patatje op zijn tijd had ik echt nodig ;)

    Heel veel succes met alles en onwijs gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Groetjes, Emma
     
  6. Premama

    Premama Actief lid

    19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi,

    ik had ook een geirriteerd gevoel in de buurt van mijn maag en dikke darm. De huisarts adviseerde me melk te drinken voor mijn maag en venkelthee om mijn darmen te laten ontspannen. Dus dat doe ik nu dagelijks. Ik heb wel het idee dat het helpt.
    En daarnaast het normale devies: veel vezels, niet te veel vet en veel drinken.

    Sterkte!
     
  7. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Ik heb ook al lang last van een spastische darm (vanaf mijn 15e) en volg dus ook een dieet. Tijdens mijn zwangerschap had ik in de eerste weken meer last (maar dat hebben veel zwangeren) en daarna leek ik er veeeeel minder last van te hebben. Ik neem wel probiotica voor een goede darmflora en drink veel water.
    Hopelijk pakt het voor jou net zo goed uit als het voor mij heeft uitgepakt!
     
  8. Syl Rebecca

    3 jul 2006
    56
    0
    0
    Bij mij was ook een spastische darm geconstateerd vlak voor ik zwanger werd. Hier heb ik Metamucil voor gekregen, dit heeft heel erg geholpen. Heb het gedurende mijn zwangerschap gebruikt. Ben er 4 weken geleden mee gestopt. Nu neem ik 's morgens 3 glazen water en dat helpt op dit moment ook goed.

    Sterkte ermee.
     
  9. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Ik heb Megacolon, een uitgelubberd deel van mijn dikke darm en daardoor geen knijpende beweging om de ontlasting te verwerken.... De klachten zijn gelijk aan een spastische darm gevolgd door verstopping.

    Voordat ik zwanger wilde worden ben ik bij een dietiste geweest, op advies van de huisarts. Zij heeft mij de volgende tips gegeven: elke dag starten met 2/3 kiwi's op nuchtere maag. Ontbijtkoek (met boter, want calcium is goed voor je) als tussendoortje of een handje nootjes (ongezout), niet teveel rauwkost, want dat kan juist weer krampen veroorzaken. En ook die probiotica die al eerder in de berichten naar voren kwam... En de vele vezels. Maar toch meldde ze: alles met mate, want het kan ook weer doorslaan....

    Ik moet eerlijk bekennen, na 10/12 weken zwangerschap namen mijn klachten, die ik al 15 jaar heb, af en zijn tot op heden niet meer teruggekomen.........dat wens ik iedereen toe! Ja, een chineesje of uien kunnen lichte klachten geven, maar niet meer zoals het was....ik hoop dat jou hetzelfde geluk treft!
     
  10. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.343
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik zweer ook bij metamucil, voor de zwangerschap en tijdens de zwangerschap
     
  11. Niet meer actief

    Ik heb er sinds mijn zwangerschap gelukkig beduidend minder last van, hoop dat het zo blijft na de bevalling...
     
  12. Isis75

    Isis75 Fanatiek lid

    7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Ook ik had juist tijdens mijn zwangerschap minder last van mijn spastische darm, alleen de eerste weken waren rot. Er is dus hoop ;)
     
  13. Angel Eyes

    Angel Eyes Niet meer actief

    ik heb het ook, en vooral de eerste 8 weken van de zwangerschap heeel veel last gehad, de rest van de zwangerschap veel minder. helaas direct na de bevalling was het weer als vanouds..... :(
     

Deel Deze Pagina