Mag je salami en cervelaat als je zwanger bent?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Ladycake, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladycake

Ladycake Bekend lid

14 mei 2011
    531
    0
    0
    Ik lees net dat dit onder rauwe vleeswaren valt :$:$
    Wisten jullie dit?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Is dat niet alleen wanneer je het in Italië en aanverwante landen koopt/eet? Net zoals met de rauwmelksekaasjes enzo?

3. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van Salami wist ik het ja. Het valt onder rauwe vleeswaren omdat ze niet kunnen garanderen dat door het proces (droging/verwarming?) het hele product gegaard is. Ik heb altijd het zekere voor het onzekere genomen en het maar even laten staan tijdens m'n zwangerschap.

4. Ladycake

Ladycake Bekend lid

14 mei 2011
    531
    0
    0
    Dat zou maar zo kunnen inderdaad, laten we het hopen ;)

5. mamsvanf

mamsvanf Actief lid

21 okt 2011
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik laat het ook voor de zekerheid staan.. Vind het ook geen prettig idee, je weet maar nooit.
    Salami op een pizza eet ik trouwens wel gewoon hoor. Neem aan dat het geen kwaad kan omdat de pizza verhit wordt.

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Oh.. ik heb net een boterham met cervelaat op.
    Whoops.

7. Ladycake

Ladycake Bekend lid

14 mei 2011
    531
    0
    0
    Jah inderdaad, dan lijkt het mij ook geen probleem. Zo heb ik voor vanavond een pasta gerecht op het menu staan waar ook salami door moet maar dit moet wel kunnen denk ik?

8. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    als je rauw vlees mag eten nadat je het goed verhit hebt lijkt goed verhitte slami me ook geen probleem ;)

9. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

salami eet ik nooit maar cervelaat eet ik gewoon hoor. als je gewoon verpakte cervelaat van de supermarkt eet kan dat gewoon. gata om speciale gedroogde salamis en worsten echt uit italie en spanje enzo

10. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Heb hier best veel pizza's met salami op, oeps hihi!
    Wist het niet en dat terwijl ik juist heel voorzichtig ben met vleeswaren en kaas.
    Maar voor mij nu toch geen pizza met salami meer, daar krijg ik het veel te zuur van!

11. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    Haarlem
    joh even serieus, als je het verhit is er niets aan de hand! denk es logisch na, al het vlees wat we eten is rauw voordat je het verhit!

12. Trees

Trees Niet meer actief

Knappe bacterie als die de oven weet te overleven ;).

13. Soekie

Soekie Bekend lid

26 mrt 2010
    733
    0
    16
    Vrouw
    Verzorgende IG
    Goh, is er eigenlijk nog wat wat je wel mag als je zwanger bent? ;)

14. Trees

Trees Niet meer actief

Water en brood :D*

*Uiteraard alleen water dat op minimaal 100 graden gekookt is en brood niet ouder dan een dag!

15. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Ik let overal SUPER goed op nu tijdens mn zwangerschap, maar cervelaat, en salami eet ik nu ook gewoon hoor!
    Overdrijven is ook een vak. :cool:

(Niet aan jou bedoelt hoor TS, ;) maar gewoon algemeen.)

16. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Salami mag je gewoon eten!!! Alleen de salami uit Italie (sommige soorten) niet, omdat die onbewerkt zijn. Maar salami van Stegeman bijv. is echt veilig en geen probleem.

17. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alle salami's en cervelaatworsten zijn hetzelfde wat dat betreft hoorzitting. Dat het aan wordt geraden dit niet te eten heeft te maken met de bereidingswijze. Bij deze worsten wordt (net als bij rauwe hammen) het vlees namelijk niet verwarmd maar wordt een andere conserveringsmethode toegepast namelijk fermenteren. Dit proces zorgt ervoor dat je nog wel risico hebt op toxoplasmose.

Door het verhitten van deze worsten is het risico weg en kunnen ze wel gewoon gegeten worden.

Ik vind het zelf ook allemaal wel ver gaan hoor. Maar goed, dit is wel het advies.

Eten en drinken als je zwanger bent - Medic Info

18. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Bij m'n zoontje mocht ik gewoon salami eten, nu ineens niet meer ;) Maar op pizza is het idd verhit en zie ik ook geen probleem eigenlijk. Manlief wil dan zelfs nog niet dat ik het opeet ;)

@ trees: Er zijn bacteriën die zelfs op hogere temperatuur overleven. Heb ook een voedselvergiftiging gehad van gefrituurd vlees, snack die je ook in de frituur vindt, wij hadden die gewoon thuis gebakken op 190°. Volgens de ha zijn er dus weldegelijk bacteriën die op hoge temperatuur overleven. Wist dat ook niet hoor, dacht dat die dingen dan ook al lang dood gingen zijn, zeker omdat ze al diepgevroren zijn geweest.

19. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    Haarlem
    ja das lullig maar toxoplasmose, de reden dat je geen rauw vlees en dus geen salami's mag eten, overleeft verhitting niet....

20. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Zowel mijn vk als gyn zeiden dat salami en cervelaat en chorizo gewoon migen, zij weten er niets van dat het viedingscentrum ineens zegt dat het niet meer mag, ofwel het is niet naar hen gecommuniceerd via een vakblad ofzo.

Naar mijn mening draven mensen/het voedingscentrum enorm door!

Deel Deze Pagina