Midden in zwangerschap verhuizen naar het buitenland

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Emmamick, 1 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emmamick

Emmamick Bekend lid

24 okt 2009
    814
    0
    16
    #1 Emmamick, 1 jan 2010
    Laatst bewerkt: 1 jan 2010
    Mijn vraagje zal niet vaak voorgekomen zijn, maar hoop toch dat iemand me kan helpen.
    Ik ben nu 13 weken zwanger en vanaf Februari verhuis ik, vanwege werk en vriend, naar Duitsland.
    Nu heb ik geen flauw idee wat ik moet regelen met de verloskundige, de echo's, de bevalling etc. Valt dit in het buitenland ook gewoon onder mijn verzekering?

Ik vind het vooral jammer dat ik mijn 20 weken echo niet in Nederland kan hebben. Ik ben dan net begonnen met mijn baan en het zal dan erg lastig zijn 1 of 2 dagen vrij te krijgen. Mijn Duits is goed, maar medische termen ken ik (nog) niet en wil zo graag alles 100% meekrijgen!
    Natuurlijk is mijn vriend er dan wel bij, die het eventueel later kan vertalen :p

Iemand ervaring met verhuizen naar het buitenland tijdens de zwangerschap? Dingen waar ik aan moet denken?

2. msu973

msu973 Lid

2 apr 2009
    53
    0
    0
    Ik emigreer na de geboorte van ons derde kindje naar Italie. We hebben nog getwijfeld of we eerder zouden gaan, maar vanwege het feit dat ons oudste kind al leerplichtig is en dus halverwege het schooljaar erin zou vallen, besloten te wachten tot de zomervakantie. Wel heb ik al inlichtingen ingewonnen voor het geval dat.
    Zorg dat je een E111 formulier bij je hebt of een pasje waar dit nummer opstaat, zodat je in de overgangsperiode alles vergoed krijgt dat je nodig zou hebben. In neem aan dat - omdat je al werk hebt - je ziekenfonds dus ook goed is geregeld?
    Zorg dat je je gegevens meekrijgt van ziekenhuis of verloskundige of laat ze nasturen.
    Voor de rest gaat alles vanzelf!
    Klinkt makkelijk, maar is ook zo. De Europese landen hebben over het algemeen dezelfde aanpak. Toen ik met onze oudste zoon (toen 1,5) in Italie ging wonen, hoefde ik niets te doen. Alle gegevens meenemen en zelfs de vaccinaties gingen op dezelfde manier. Ik kon gewoon doorgaan op dezelfde manier hoe ik was begonnen, zeg maar.
    Ik zou wel even informeren hoe het gaat met zwangerschapsverlof..dat heeft bijna ieder land verschillend. Veel succes

Deel Deze Pagina