Hoi, Ik moet nog steeds regelmatig overgeven (dacht vorige week dat het weg was, maar helaas) en de laatste weken gaat dat telkens gepaard met urineverlies. Tenminste, ik neem aan dat het urineverlies is en geen vruchtwater. Dit is behoorlijk genant, omdat ik me dus ook regelmatig moet verschonen. Daarom de volgende vragen: - Wie heeft dit ook, en wat doen jullie eraan? - Wordt dit erger in de loop van de zwangerschap of neemt het af? - Iemand ervaring met incontinentieverband?
kan heel goed urineverlies zijn doordat je bekken wat weker wordt door de zwangerschap. maar voor de zekerheid om verlies van vruchtwater uit te sluiten, zou ik bijvoorbeeld een plastic boterhamzakje in je slip doen, dan krachtig op je hand blazen. als je dan ook vocht verliest kun je aan de kleur en aan de hand van te ruiken merken of het inderdaad urine is of dat het vruchtwater is. in geval van urine, tja meer dan een inlegkruisje of een dun maandverbandje kun je niet doen. en bij twijfel of het urine of vw is, even de vk opbellen.
waarschijnlijk urineverlies... ik ben nl ook zo incontinent als de pest tijdens overgeven. enige wat je buiten maandverband nog zou kunnen doen is je spieren trainen... door bv als je gaat plassen op de wc... de straal onderbreken.. en gedurende de dag je bekkenbodemspieren aanspannen en ontspannen.
PPFFF ik ben van inlegkruisjes naar maandverband gegaan,zoveel pies ik in mijn broek. Het is als ik nies,hoest of effe druk eropzet. Net zoals Limmeke zegt is spieren trainen.
Bekkenbodemspieren trainen is zeker verstandig, maar niet door je plas te onderbreken (ook wel 'streepjes plassen' genoemd)! Ik weet niet meer goed wat er dan fout gaat, maar ik geloof dat je dan je blaas niet goed leegt met risico van blaasontsteking. Het wordt in elk geval sterk afgeraden om het zo te doen. Wat je wel kunt doen, is je spieren zodanig aanspannen alsof je iets vastklemt vanonderen. Een paar seconden aanspannen, dan weer los laten. En dat een aantal keren herhalen. Als je een beetje geoefend bent, kun je het op niveaus doen, alsof je er een liftje met 3 verdiepingen van maakt. Steeds iets hoger aanspannen en daarna ook weer in niveaus terug naar beneden. Nou ja, google eens op 'bekkenbodemspieren oefening' dan vind je vast wel iets.
Heb het met de buikgriep door overgeven en heet hoesten tijdens de griep ook heel erg gehad. Een paar weken met van de tena-inlegkruisjes gelopen. Toen het vele hoesten over was ging het steeds beter en ben nu weer door de hele dag droog. Heel vervelend maar je krijgt het er allemaal bij kado!
Bedankt voor jullie reacties. Google vond inderdaad oefeningen om de bekkenbodemspieren te trainen, het proberen waard vind ik! Verder maar even aanmodderen met maandverband.. en hopen dat het overgeven snel over is!
Hier ook tijdens het overgeven hoor , vervelend en genant idd! Heb een paar weken een bronchitis gehad en als mijn blaass niet bijna leeg was had ik er met hoesten en hard niezen ook telkens van, toen heb ik een paar weekjes die kleinste Tena lady's gedragen, die namen goed op en ik voelde me op slag iets minder 'smerig' . Ja en spieren trainen is zowieso goed maar idd door het verweken vna je bekken heb je er meer last van
Je fysio bedoelde daarmee, dat je eenmalig je straal moet onderbreken, om op die manier de spier te vinden die je moet gaan trainen.Het onderbreken van je urine is dus niet om te trainen. Doordat je de spier het makkelijkste kan vinden door je straal te onderbreken, voel je precies welke spier het is die je moet trainen.
dat was toch niet wat fysio zei was in mijn geval dus wel om te trainen.. wel moet ik gewoon uitplassen.. dus niet onderbreken en dan denken zooo klaar..
Vreemd hoor, dat advies. Ik heb van mijn fysio te horen gekregen (en in verschillende artikelen gelezen), nooit dat 'streepjes plassen' als oefening te doen, omdat je je blaas dan misschien niet goed meer leeg krijgt. Ook niet als je na het onderbreken weer verder plast. Vroeger werd het wel zo geadviseerd (en dan heb ik het over 20 jaar geleden of zo); maar inmiddels is er toch het inzicht dat dit risico's voor de blaas met zich meebrengt. Maar ja... lastig dat ook hier weer verschillende opvattingen over zijn; hoe moet je als leek dan nog weten wat je wel en niet moet doen?
Ik heb een heel goede bekenbodemfysiotherapeute, zij geeft ook opleidingen en trainingen en zij zegt dat de plas onderbreken heel slecht is! Van dat inzicht zijn ze inmiddels afgestapt. Hieronder wat je wel kan doen: Het plassen: · Ga goed rechtop op het toilet zitten, de voeten op de grond, de handen liggen op de bovenbenen. · Ontspan de bekkenbodemspieren en plas in één keer rustig en volledig uit. · Pers niet mee. Laat de blaas zelf het werk doen. Meepersen helpt niet, het kan zelfs de plasbuis een beetje dichtdrukken. · Wanneer er geen urine meer komt, kantelt u rustig het bekken een aantal keren voor- en achterover. Zo kunnen ook de laatste restjes urine naar de plasbuis stromen en kunnen deze uitgeplast worden. · Rond het geheel af door de bekkenbodemspieren even goed aan te spannen, dan te ontspannen en daarna pas op te staan. · Wanneer u wel drang hebt maar de urine moeilijk of niet wil komen, kunt u ook proberen te kantelen. Beter is om een aantal keren uw bekken-bodemspieren rustig aan te spannen en weer los te laten. Zo komt de plasreflex meestal goed op gang. · Ga nooit stippeltjes of streepjes plassen. Dit is geen goede oefening en kan leiden tot het achterblijven van urine en daardoor tot urineweginfecties.
Ik heb ook begrepen dat je daarvan juist eerder blaasontsteking krijgt. Trouwens, bij Tena kun je een gratis dvd bestellen met oefeningen en adviezen om je bekkenbodemspieren te trainen. Staat op de site. Ik heb hem wel in huis en een aantal keer gedaan, maar ik ben een beetje laks daarin.
Hey meid je kan naar je huisarts gaan en vragen om incontinentie materiaal Ik heb attends en niet alleen voor inco Het is geen schande om het aan te vragen
Dankjewel voor je tip Puzzcat24, ik wist niet eens dat de huisarts dat kon voorschrijven. Dacht dat je het sowieso zelf moest halen bij de apotheek. Gelukkig moet ik op dit moment minder overgeven (paar keer per week nog maar) en is het urineverlies ook minder geworden, waarschijnlijk doordat ik nu die oefeningen doe