Dag allemaal, Ons 11-maanden oude zoontje heeft sinds een aantal dagen besloten dat hij zijn avondeten niet meer in de kinderstoel wil eten. Als je hem bij het avondeten erin wilt zetten, gaat hij achterover gestrekt (in de 'bananenstand') keihard brullen. Hij weigert dan ook te eten - slaat de lepel weg, spuugt alles uit - en gilt alles bij elkaar totdat je hem eruit haalt. Als hij op schoot mag zitten eet hij wel. Ontbijt, lunch, fruit, en yoghurt zijn geen enkel probleem in de kinderstoel, dan is hij zelfs blij als hij erin wordt gezet. Dus aan de kinderstoel ligt het niet. Hij is nooit echt een grote eter geweest, en avondeten is wel z'n minst favoriete hobby (daar hebben we verder nooit een strijd van gemaakt, als hij niet wilde, hoefde hij niet, juist omdat we een positieve associatie wilden maken met eten - maar hij loopt wel wat achter qua groei, dus hij moet wel echt eten), maar ja, hij eet het dus wel op schoot. En hij heeft ook echt duidelijk wel honger. Iemand ervaring en/of tips? Is dit een fase? Ik hoop van wel . Mijn moeder zegt dat het een machtsstrijd is, en dat ik die moet 'winnen' (oftewel: in de kinderstoel eten en anders niet) omdat hij straks anders de dienst uitmaakt, maar dat vind ik een nare gedachte? Hij is pas 11 maanden?
Uhh ik wou net zeggen, hij is 11 maanden! Lekker bij je op schoot nemen dus. En misschien vindt hij het wel leuk als je hem wat van jullie bord laat mee-eten? Zoals een stuk aardappel ofzo, lekker in zijn handje. Mijn zoontje van ongeveer dezelfde leeftijd accepteert steeds minder dat hij soms iets anders eet dan wij.
Onze dochter wilde het op een gegeven moment ook niet. Ik weet alleen niet meer hoe oud ze was. Maar ook ergens rond de 1e verjaardag. Wij hebben toen bij de tripp trapp de babyset eraf gehaald. (alleen nog t leuninkje erop gelaten) En dat vond ze helemaal stoer. Sinds toen zit ze dus gewoon op de tripp trapp zonder babyset en nooit meer problemen gehad. Bij opa en oma heeft ze wel nog een kinderstoel, dat was even boos doen in t begin, maar na 3 x vond ze dat ook wel weer prima. Ze heeft soms wel een bui dat ze bij papa op schoot verder wil eten, maar dat vind ik eigenlijk wel prima. Ben daar niet zo moeilijk in. Papa werkt de hele dag, soms heb ik t idee dat het meer t bij papa willen zijn is. (Die komt thuis en dan gaan we gelijk eten) Dus prima..
Dank jullie wel voor de antwoorden en de tips. Stukjes van mijn (of mijn man's) bord proberen we inderdaad wel eens, en dat gaat wisselend, soms vindt hij het geweldig, en de volgende keer wil hij er weer niks van weten (en dan kan het om precies hetzelfde eten gaan haha). Ga ook eens kijken of een ander soort stoel werkt (we hebben stoeltje dat we aan de leuning van een gewone stoel kunnen vastmaken), misschien dat dat wel werkt. En verder: als hij lekker op schoot wil, neem ik hem lekker op schoot! Vind ik ook leuk, en dan is het voor iedereen een stuk gezelliger En vanavond: geen centje pijn, gewoon zo in zijn stoel al zijn eten opgegeten...