Ik zit enorm te twijfelen om er een vriendje voor Tipsy (onze kat) bij te kopen. Ik heb Tipsy in 2010 gekocht en als kitten ging hij elk weekend mee in de auto naar mijn vriend en schoonouders. Op den duur besloot mijn schoonmoeder ook een kat te kopen en na een tijd waren ze beste vriendjes. Ik heb Tipsy zelfs een klein jaar daar laten wonen omdat ik het sneu vond worden als ie weer 5 dagen moest wachten om zijn vriendinnetje te zien. Vorig jaar zijn vriendlief en ik gaan samenwonen en Tipsy ging uiteraard mee. Nu wonen wij in een flat, en ik merk dat hij zich verveelt.. Hij houdt niet van spelen. Moet hem enorm gaan uitdagen daarvoor, en daar heb ik niet altijd zin in. Hij slaapt bij ons in de slaapkamer, en élke nacht rond half 5 begint hij te mauwen en wordt hij druk. Ik word er gestoord van. Als wij thuis komen na het werk, wil die aandacht (logisch) maar heeft dan op bepaalde tijden dat hij hyperactief wordt en irritant! Mauwt. Wil dus een vriendje voor hem. Kater of poes? Kitten of asielkat? Is het überhaupt een slim idee er een kat bij te halen? Vast bedankt voor jullie tips e.d.
Als je een tweede kat gaat nemen besef je goed dat de mogelijkheid is dat die kat - net zo druk doet. Wat ga je met twee drukke katten op je slaapkamer? Niet echt aan te raden. Misschien moet de kat gewoon in de woonkamer slapen.. en niet in de slaapkamer.. dan hoor je hem ook niet miauwen. Mijn katten zijn ook de hele nacht door actief maar ik hoor er niks van. Verder twee katten samen kan goed hoor, alleen besef je wel dat je niet weet wat voor een karakter de poes heeft. Ik zou het eigenlijk deels afraden om een kat in het asiel te kopen want je weet niet wat het beestje voor een verleden heeft.. wij hebben een asielkat geprobeerd te plaatsen en dat lukte gewoon niet, werd agressief tegen de andere katten.
Ik zou het wel doen en dat komt puur omdat jou kat dan een andere kat heeft om mee te communiceren. Ik hen hier 3 katten en met de juiste opvoeding worden ze echt niet druk, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken als je een tweede kat neemt Wel zou ik voor een kitten gaan, die je volledig op kunt voeden zoals jij dat wilt. Soms zitten er ook kittens in het asiel, dan zou het natuurlijk kunnen maar ik zou geen volwassen kat nemen in jullie situatie. Succes!
Ohja, en een man of vrouw: Voordeel van een man is dat ze vaak wat minder krengerig zijn dan vrouwen. En de eventuele castratie is goedkoper. Nadeel; ze kunnen gaan sproeien, dus hier goed op letten en dan de balletjes eraf. Voordeel vrouw, geen gezeur met sproeien. Nadeel: zeer duur om te castreren/ steriliseren. Zelf heb ik 2 mannen en 1 vrouw. Het laatste mannetje heb ik gered en was zeer welkom. Hem heb ik gecastreerd met 4 maand omdat hij dingen wou doen die ik niet wou het is tevens een beer van een kater ondertussen
Hmm ja dat kan niet. Woonkamer grenst aan slaapkamer dochter, hij heeft haar al vaker wakker gemaakt. Daarom slaapt ie bij ons. En wat je zegt over wat een asielkat heeft mee gemaakt etc. Is ook mijn grootste twijfel inderdaad. Zou toch sneu zijn als het een buitenkat is en hier op de flat komt.
ik heb niet lales gelezen, dus mischien is het al gezegd..maar hou er rekening mee dat ze mischien wel geen vriendjes zullen zijn. Wij hebben 3 katten..de eerste 2 zijn dikke mik. en de 2e en 3e ook. Maar de eerste en de derde hebben regelmatig ruzie. En niet iedere kat is een binnenkat. slechts 1 van mijn 3 katten zou het als binnenkat goed doen. De andere 2 zijn daar te druk voor. als je er al een kat bij haalt zou ik voor ene kitten gaan. Denk dat de kans het grootsts is dat jullie kat hem dan accepteerd.
wij hebben 4 katten 2 vrouwtjes en 2 mannetjes de 2 oudste katten spelen niet zo meer maar de andere 2 wel en dat gaat super soms is er wel wat ruzie maar dat hoort erbij
Ik heb 2 katten. Beide zijn dames, en hier liggen ze 's nachts gewoon rustig te slapen. Al moet ik zeggen, ze zijn eigenlijk altijd rustig haha. Een van de katten is 3 jaar en de ander in juni een jaar geworden. Maar elke kat is anders, en je weet nooit hoe de kat is die je erbij neemt. Als je voor een 2e zou gaan, zeg ik, neem een uit het asiel. Hier kost dat (volgens mij) 90, en dan zijn ze geholpen, geent en gechipt. En bij die prijs zit nog het een en ander in, alleen weet ik zo niet meer precies wat. Daarnaast zijn die dieren vaak goed nagekeken, en weet je of je diertje event. iets speciaals moet of niet.
als gedragstherapeut voor katten probeer ik hier zo goed mogelijk antwoord op te geven. een tweede kat kan absoluut, alleen zul je met de introductie echt heel rustig aan moeten doen, en niet zomaar de tweede kat erbij zetten. Daarom gaan de meeste koppelingspogingen mis; we gooien de kat er gewoon bij en ze hebben het maar te accepteren: werkt niet!! en dan krijgt de asielkat, helaas, de schuld. Als je zelf al aangeeft dat je soms geen zin hebt om uit te dagen om te gaan spelen, moet de kat ergens anders zijn energie op kwijtraken. En kan het inderdaad dus zijn dat ze jullie vroeg wakker maken; een tweede kat erbij geeft geen garantie dat dit over gaat Probeer eens een druppeltje valeriaan op een speeltje, of een speeltje met catnip. Ik begrijp dat je een dochtertje hebt, hoe oud is deze? Misschien kan zij leuke dingen in elkaar knutselen waardoor de kat mentaal en lichamelijk moe gemaakt wordt; kijk eens op ''activity kat'' Waarschijnlijk geven jullie eten, aandacht (negatief of positief) als de kat jullie wakker maakt; oftwel beloning voor zijn/haar gedrag. Waardoor ze dit vaker zal inzetten, ze krijgt immers voor elkaar wat ze wil. Negeren kan hierbij een oplossing zijn, en dan bedoel ik; niet aankijken, niet tegen praten, niet aaien oid. En dat is erg lastig omdat Tipsy op alle mogelijke manieren gaat proberen jullie aandacht te krijgen en een reactie te krijgen. Ik begrijp dat Tipsy ongeveer 3 jaar is? Dan zou er eventueel nog een kitten bij kunnen. Vaak is de kans op koppeling dan beter. Schaf in ieder geval geen kater of poes aan omdat de kosten voor OK goedkoper zijn, maar omdat die kat jullie aanspreekt en een goede match kan zijn voor jullie kat. Nogmaals: rustig introduceren!! Mocht je daar meer advies over willen, dan wil ik je daar best prive over informeren Ik hoop dat ik een beetje een duidelijk antwoord heb gegeven, anders lees ik het wel
Wij hebben een aantal weken een vriendinnetje voor onze poes gehaald. Ook wij wonen in een appartement en ze verveelde zich echt. We hebben een kitten genomen van een nestje bij iemand thuis en het gaat super! Zijn echt vriendjes, samen spelen, wassen, slapen. De eerste dagen waren even spannend, dacht dat het nooit goed zou komen Maar ik zou het zeker doen.
Dat is inderdaad een duidelijke uitleg, dankje. Dat negeren hebben we een tijd volgehouden, ging een tijd goed, en met vlagen komt het weer terug. (Dan hou ik het niet meer vol haha). Ik doe dan de deur open, in de hoop dat ie in de woonkamer rustiger is, maar meestal is hij hartstikke hyperactief. Als ik merk dat dochterlief wakker wordt, (onrustiger slapen) dan ga ik weer uit bed en breng ik tipsy weer naar onze kamer. Tussendoor gaat ie ook nog even op de kattenbak. We zijn er nog niet helemaal overuit, maar als we er wel 1 bijnemen dan denk ik een katertje. Introduceren doe ik inderdaad rustig, eerst in de verhuisbak laten en letterlijk de kat uit de boom laten kijken. Wat betreft catnip.. Hielp heel even, daarna was hij niet meer geïnteresseerd. Hij vind echt niks leuk, behalve een laserlampje. En ook daar is hij snel op uit gekeken.. Denk dat een vriendje wel leuk is. Hoop het haha. Hij is idd net 3 jaar.
Dat is fijn om te lezen hoop dat het hier ook goed gaat! Stel je moest even weg, zonderde je ze dan af of liet je ze samen?