Uterus bicornis (2-hoornige baarmoeder) wie nog meer?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Aardbeitje7, 4 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Gefeliciteerd wat goed!

2. topper12

topper12 Niet meer actief

#22 topper12, 27 jun 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 jun 2013
    Volgens mij gynaecoloog is het bovenstaande complete bullshit :p Don't shoot the messenger ;)

Maar goed... Ik heb ook een Uterus Bicornis (schot loopt praktisch tot beneden,dus echt een dubbele baarmoeder). En zie mijn ticker ;) Heb twee gezonde kindjes gekregen en de zwangerschappen (met veel pijn en moeite) weten te voldragen (min. 37 weken!). Hier ook beide kindjes in stuit dus tweemaal een keizersnede. Er zijn al eerdere topcis geweest en ook daar veel positieve verhalen (gebruik de zoekfunctie van het forum anders even), dus houd je daar aan vast want van de overige info op internet werd ik inderdaad niet blij.

3. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Julia mijn gynaecoloog vertelde mij dat ook hoor dat je afzonderlijk in elke bm zwanger kunt worden met wat tijdsverschil. Uiteraard worden de kindjes dan gewoon gehaald met risico dat er een veel te vroeg word gehaald. Sterker nog mijn gynaecoloog heeft dit al eens meegemaakt met de bm afwijking die ik heb. Als je logisch nadenkt kan dit best je hebt twee aparte baarmoeders met om en om zijn eisprong dus de kans om in de andere baarmoeder zwanger te worden is zeker aanwezig.

4. topper12

Dat was ook mijn redenatie, maar hij had een andere redenatie (die ik natuurlijk weer vergeten ben, heerlijk die zwangerschapsdementie :)) en die klonk op dat moment aannemelijk. Ik weet nog wel dat ik dacht: Tsja, hij heeft er voor gestudeerd dus het zal wel kloppen :):D

5. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Haha oké geeft niet dan zijn we het eens met elkaar toch ;) heb jij ook de hartvormige afwijking waar alles dubbel is aangelegd?

6. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    hier ook een bicornis, nou ja iets wat erop lijkt volgens de gyn.
    maar goed, over onze eerste 2 jaar gedaan, en ook 1 miskraam gehad.
    dochter was maar 2400 gram bij bijna 39 weken.
    nu ook weer groei achterstand, waarschijnlijk door het ruimtegebrek. geschat geboortegewicht is onder of rond de 2000gram. dus nog kleiner als onze eerste. moet sowieso de couveuse in volgens de gyn.
    je voelt/ziet bij mij ook echt de baarmoeder helemaal schuin naar rechts boven liggen en links zit er niks.
    heb bij alle 3 de zwangerschappen lang last gehad van bruinverlies.

7. topper12

Wij zijn het dan wel eens, maar mijn gyn en jij niet :p

Als ik het goed begrepen heb, heb ik geen hartvormige baarmoeder (want dan gaat het om een kleine indeuking in de baarmoeder begreep ik). Ik heb een dubbele baarmoeder waarbij het schot bijna tot onder doorloopt, dus echt twee helften. Ik heb wel gewoon 2 nieren en 1 baarmoedermond, dus de afwijking beperkt zich bij mij echt tot de baarmoeder zelf.

Tijdens mijn zwangerschappen had ik ook echt een scheve buik omdat maar 1 hoorn gevuld was met vruchtwater & kind. Dus van de ene kant zag je bijna niet dat ik zwanger was en aan de andere kant had ik een rond buikje. Heb net als voorgaande dames al aangeven ook veel "gedoe" gehad met harde buiken en inderdaad ook kleine kindjes (dysmatuur) maar ook dat is allemaal goed gekomen :)

Maar jij hebt een delphys? Dus echt alles dubbel?

8. Summer1987

Summer1987 Bekend lid

18 apr 2012
    583
    0
    16
    #28 Summer1987, 28 jun 2013
    Laatst bewerkt: 28 jun 2013
    Zo te lezen gaat het vaak allemaal goed :)

Ik wil graag ook nog reageren als dochter van iemand die een "gespleten" baarmoeder had..
    In die tijd was de technologie natuurlijk niet zo ver dan dat ie nu is, dus ze hebben het pas ontdekt nadat ik geboren ben.
    Ik ben met 28 weken al geboren. Had wel ruimtegebrek en lag in stuit.
    Heb toen ook zuurstofgebrek gehad en het RS-virus.
    Heb er verder alleen aan overgehouden dat mijn spieren vooral in de benen achter zijn gebleven in de groei.
    Deze hebben ze door de jaren heen wel verlengd maar je ziet dat de motoriek iets moeizamer is dan normaal.
    Maar verder geen klagen!
    En dat was dus bij een baarmoeder die compleet uit 2 delen bestond..dus mij lijkt dat je bij een hartvormige bm nog veel meer kans hebt op een normale gezonde zwangerschap :).
    (Ik moet er wel even bij zeggen: Als ze dit hadden geweten had ze eerder rustig aan moeten doen omdat ze lichamelijk zwaar werk had.. Maar omdat ze dit niet wisten stuurden ze haar gewoon terug aan het werk, en door het tillen e.d. zijn de vliezen zo vroeg gebroken, dus dit heeft natuurlijk ook meegespeeld).
    Ik heb me voordat ik zwanger wilde worden ook laten onderzoeken, omdat ik wilde weten of dit erfelijk is.
    Hij zei er wel bij dat áls ik een gespleten baarmoeder zou hebben, dit niet perse negatieve gevolgen zou hebben. Zou dan gewoon in het ziekenhuis onder controle moeten blijven, en misschien wat eerder rustiger aan doen..maar voor de rest was er helemaal geen reden om aan te nemen dat een kindje dan ook vroeger zou komen.
    En het schijnt ook niet erfelijk te zijn.

9. Summer1987

Summer1987 Bekend lid

18 apr 2012
    583
    0
    16
    @ topicstarter: Sorry ik zie net dat je geen negatieve verhalen wil..ik hoop dat je mijn verhaal niet als negatief ziet.
    Ikzelf in ieder geval niet, want ze wisten toen niet wat er aan de hand was, dus hebben ze ook nergens rekening mee gehouden.

Tegenwoordig zoals bij jou nu dus, hebben ze dit al gezien en kunnen ze alles goed in de gaten houden :)

10. Daenerys

Daenerys Fanatiek lid

21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    @julia81, dat klopt, ik heb een nog andere vorm; uterus dideplhys. Bij mij is dus alles dubbel aangelegd; dubbele baarmoeder, dubbele baarmoedermonden en dubbele vagina.
    Vorig jaar is dit bevestigd met een hysteroscopie. Heb toen ook nog een echo gehad van mijn nieren, maar daar heb ik er twee van. In de meeste gevallen is het namelijk nog zo dat mensen met mijn bn afwijking 1 nier hebben.
    Ik denk dat de complicaties wel hetzelfde zijn als de bicornis; miskramen, vroeggeboortes, laag geboortegewicht / kleiner kindje / evt. keizersnede. Wat betreft de keizersnede is dit bij mij al min of meer bevestigd dat ik als ik zwanger ben en moet bevallen dit niet via de natuurlijke weg zal gaan.

Wat ik mij afvroeg;
    Voor ik aan de pil ging werd ik om de 2 wkn ongesteld en krampeerde van de buikkrampen.
    Werden jullie ook om de 2 wkn ongesteld?

groetjes

Deel Deze Pagina