Pcos en voeding

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Seffie, 10 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Seffie

Seffie Fanatiek lid

17 apr 2019
    2.272
    2.618
    113
    Vrouw
    Wat doen jullie qua voeding aan je pcos? Verschillende websites adviseren gluten en lactose vrij. Doen jullie dit ook? En zo ja, misschien kunnen we wat ideeen uitwisselen.

Ik moet 10 kilo afvallen voordat ik letrozol kan krijgen dus ben ik op zoek naar lotgenoten :)

2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Lactosevrij wel (zo veel mogelijk) maar niet echt uit vrije keus. Ik verdraag het niet. Althans, een koekje ofzo kan momenteel wel maar een glas melk niet, ik heb gelukkig nog wel een drempeltje.

Wel merk ik dat mijn cyclus reageert op beweging en voedsel. Hoe gezonder ik daarmee doe hoe regelmatiger mijn cyclus

3. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Overigens geen actieve kinderwens nu. En de kinderen die er zijn zijn gekomen zonder hulp. Ik hoorde pas na de 4e dat ik pcos heb. Buiten acne en onregelmatige cycli geen symptomen.

Seffie vindt dit leuk.
  4. Seffie

Seffie Fanatiek lid

17 apr 2019
    2.272
    2.618
    113
    Vrouw
    @toch3 wat fijn dat ze op de natuurlijke manier zijn gekomen :) ik hoop dat mijn cyclus ook gaat reageren op het nieuwe voedingspatroon.

5. Esther22

Esther22 Actief lid

8 feb 2022
    283
    281
    63
    Ik eet glutenvrij omdat ik coeliakie heb, maar ik heb ook PCOS en in december voor de laatste keer ongesteld geweest. Dus bij mij heeft dat geen positieve bijwerkingen denk ik dan.
    Ik ben zelf begonnen met project gezond om wat kilo's kwijt te raken en ik was al vrij actief (als ik vergelijk met andere in mijn omgeving).

6. Seffie

Seffie Fanatiek lid

17 apr 2019
    2.272
    2.618
    113
    Vrouw
    O nee precies, daar lijkt het inderdaad niet op dan. Heb je wel tips voor gluten vrij?
    Ik ben lid van PG dus als je wilt kan ik jou ook wat menu’s sturen haha. Bij mij werkt het alleen niet maar misschien heb jij meer geluk.

7. Nikki25

Nikki25 Actief lid

12 aug 2021
    272
    228
    43
    Vrouw
    Ik ben nu 3 keer natuurlijk zwanger geworden met pcos.

- omega 3 blijslikken
    - veel andere goede vetten eten ook elke dag:een halve avacodo of een handje noten (liefst walnoten) bijv
    - volkoren producten
    - iedere dag de regenboog aan groente (300-400 gram)
    - ik at inderdaad minder zuivel en vlees.. Veel dichter bij de natuur eten, maar ik at het nog wel!
    - en 80/20 heel belangrijk. Ik nam op zaterdag ook wel is wijn en patat :p

Mijn cyclus herstelde, ondanks de miskramen, best wel vergeleken met begin vorig jaar 50+ dagen.

Seffie vindt dit leuk.
  8. Seffie

Seffie Fanatiek lid

17 apr 2019
    2.272
    2.618
    113
    Vrouw
    Wauw wat een fijn bericht! Gefeliciteerd met je zwangerschap :D Bedankt voor alle tips. Deed jij ook glutenvrij of vooral volkoren producten?

9. Esther22

Esther22 Actief lid

8 feb 2022
    283
    281
    63
    Ik ben hierin denk ik wat bevooroordeeld, maar ik snap het hele ding van glutenvrij eten om af te vallen niet. Mensen die daadwerkelijk darmklachten hebben of coeliakie moeten glutenvrij eten.
    Naar mijn mening is glutenvrij namelijk niet gezonder als je die klachten niet hebt.
    Vaak komt het er op neer dat mensen geen koekjes, sausjes, fastfood of gepaneerde dingen eten (welke veel calorieën bevatten) omdat deze niet glutenvrij zijn. Als je deze gewoon weg zou laten zou dit natuurlijk ook flink schelen. En daarbij zijn glutenvrije producten vaak zeker niet gezonder, meer calorieën en minder vezels en andere stoffen die je lichaam juist nodig heeft (bijv. Jodium). De glutenvrije producten zijn vaak ook duurder, dus wanneer je het niet noodzakelijk is, zou ik er niet aan beginnen.
    Ik zou met een diëtist gaan kijken wat voor jou zou kunnen helpen en zeker zodat je ook voldoende (goede) voedingsstoffen binnen blijft krijgen.
    Ik weet zelf dat afvallen lastig is, maar dat in combinatie met glutenvrij eten maakt het alleen nog lastiger en als het niet noodzakelijk is..

Ik ben zelf pas net bezig met project gezond, maar als ik naar mijn calorie behoefte kijk met wat ik ook sport denk ik dat ik ook vaak te weinig at. Ik ben nu 3 weken bezig en ook 3 kilo kwijt, dus vooralsnog lijkt het bij mij wel te werken, maar ik ga zie hoe het verloopt. Lief dat je het aanbied van de menu's, voor nu heb ik 3 boeken met menu's die ik kan gebruiken (mijn moeder en schoonzusje hebben deze boeken, schoonzusje om juist op gewicht te blijven en moeder om af te vallen en zijn beide heel positief erover)

Wel echt vervelend dat dat een vereiste is dat je kunt beginnen. Niet iets wat je zomaar even doet natuurlijk.
    Hopelijk vind je iets wat bij je past. Mocht dit wel glutenvrij zijn en ben je op zoek naar bepaalde producten (zeker niet alles is lekker, brood is echt heel moeilijk) wil je ik je daar altijd mee op weg helpen. Maar zoals je merkt ik ben niet pro-glutenvrij als het niet hoeft. :p

10. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Hier pcos en nooit verschil gemerkt met voeding.

Verschillende artsen gaven ook aan dat het geen bewezen invloed heeft. Dat het gaat om een gezond gewicht en gevarieerd eten. Maar goed zeker weten doe je het natuurlijk nooit :)

bij mij is de pcos tijdelijk opgelost door een Leo operatie en nu, 5 jaar later heb ik nog steeds een cyclus ondanks alles eten wat de pcos diëten verboden hebben.

succes met afvallen en hopelijk vind je een balans die goed bij jou past en waar de pcos goed op reageert! Zet m op!

11. Seffie

Seffie Fanatiek lid

17 apr 2019
    2.272
    2.618
    113
    Vrouw
    Ik snap je helemaal haha. Vind het ook belachelijk duur maar juist de diëtist raadt dit aan voor een goede hormoonbalans. Doe het niet voor de lol ;):rolleyes:

met normaal eten, en dan ook echt normaal, viel ik niet af. Hoe goed alle macronutrienten ook op elkaar afgestemd waren. Het is helaas erg zoeken naar wat werkt. Maar ik ben het met je eens hoor, als het niet nodig is niet aan beginnen haha.

bedankt :) Fijn dat er voor jou zo’n goede oplossing is geweest. Ik vind de meningen van hormooncoaches en diëtisten ook erg uiteenlopen merk ik qua “verboden” producten.

Deel Deze Pagina