Utrogestan in 1 keer stoppen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Lief, 11 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Hoihoi, ik heb even jullie mening nodig!

    Ik ben deze ronde begonnen met 3 keer daags 2 bolletjes utrogestan inbrengen. Dit omdat ik altijd vanaf 9 dpo bruinverlies kreeg en op 13 dpo ongesteld werd. Het was meer een: probeer het maar er is geen wetenschappelijk bewijs poging van onze arts.

    Nu ben ik dus na 19 rondes zwanger :$

    Net gebeld naar de gynaecologie poli en dan krijg ik natuurlijk een secretaresse/assistente aan de telefoon. En ze zei dat ik direct mocht stoppen. Nu vroeg ik nog wel, zeker weten? Ook in mijn geval dan?

    Nu heb ik opgehangen en het zit me toch niet lekker.. wat zouden jullie doen? Doorgaan, stoppen of langzaam afbouwen? Ik had natuurlijk gewoon moeten vragen naar een gynaecoloog ofzo.. maar ik ben dan weer niet zo mondig ;)

    Ik heb nog genoeg in huis voor 2,5 week (als je van de dosis 3 maal daags 2 uitgaat).

    Alvast bedankt voor het meedenken!
     
  2. Loe

    Loe Niet meer actief

    Allereerst van harte gefeliciteerd!!!!!:D


    de meesten hier moesten het volgens mij door blijven gebruiken tot week 8-12. PErsoonlijk (maar da's persoonlijk) zou ik het door blijven gebruiken.
    Ik heb het zelf 'op eigen houtje' (aub geen reacties hierop, daar gaat het nu niet om) gebruikt en ben er blij om. Ben met 34 weken bevallen, wie weet als ikhet niet gebruikt had, hoeveel eerder nog denk ik nog steeds......
     
  3. Vrouwtjexxx

    Vrouwtjexxx Actief lid

    16 jun 2009
    327
    0
    0
    NULL
    NULL
    Loe: sorry ik reageer toch eventjes...waarom heb jij het gebruikt? Ik wilde het ook, maar was niet nodig volgens de gyn, ben nu alweer 2 jaar bezig... Was je gelijk zwanger? Xxx
     
  4. Loe

    Loe Niet meer actief

    Hai, ok wil ik wel op reageren hoor. Maar wilde niet aangevallen worden, het is mijn zeer lang overnagedacht eigen keus geweest. Vandaar.
    Ik ben onder behandeling geweest bij een vruchtbaarheidskliniek. Ivm lage progesterongehalte en milde pco (progesteron 15 na eisprong) ben ik daar belang na verkleving na een curettage. Ik was op zonder meds zwanger na een jaar, maar kreeg een miskraam en ik vraag mij af of dat door het lage progesteron is gekomen. Het hartje klopte al. Omdat ik het risico niet wilde lopen toen ik eindelijk weer zwanger was, heb ik zelf utrogestan besteld. Ik heb dit gebruikt 2maal 2 per dag (soms iets andere dosering) en ik heb geluk dat er tweemaal progesteron is geprikt en toen was de waarde prima. Omdat er hier dames waren die het tegen evt. miskramen moesten gebruiken tot 36 weken, heb ik het gebruikt tot 34 weken zwangerschap. We hadden besloten vanaf dan te stoppen. Helaas ben ik exact op 34 plus 1 dag al bevallen. Mijn baarmoedermond werd ook heel snel kort, maar daar deed men niets aan. Is zeer beladen onderwerp bij de gyns. Men wilde het niet eens meten, moest er echt voor vechten. Nu ben ik dus te vroeg bevallen en zelfs nu hoor je ze er niet over. Ik heb dus gedaan wat IK dacht na veel gelezen en gehoord te hebben, goed was.

    Mocht ik weer zwanger raken, zou ik absoluut naar een ziekenhuis gaan die het wel belangrijk vind een baarmoedermond en de lente ervan in de gaten te houden en zou ik weer utrogestan gebruiken.

    Ik vraag me weleens af hoeveel eerder ik anders was bevallen (de utrogestan houdt de baarmoeder rustig). En voor mijn gevoel heb ik de kans op een nieuwe miskraam door een te laag progesterongehalte in elk geval vermeden.
    Wens jou veel succes!
     
  5. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Ik hoefde niet af te bouwen en mocht ook gelijk stoppen na mijn positieve test. Heb ik ook gedaan trouwens.

    Maar als je je er niet goed bij voelt om ermee te stoppen, is het volgens mij ook niet zo'n probleem om het nog wat langer te blijven gebruiken.
     
  6. Meis85

    Meis85 Fanatiek lid

    27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    Hoi,

    even reactie, ben inmiddels zwanger na gebruik van clomid en utrogestan ook 3daags 2 stuks. en bij een positieve test ook gelijk gestopt. zonder af te bouwen.
    had te weinig progesteron en daarom voor onze eerste dochter 3 miskramen gehad waarvan 1 curettage.

    mijn gyno gaf aan dat utrogestan meer is voor je eigen veilige gevoel en baad het niet schaad het niet.
    Maar goed heb het dus wel nodig, want heb een prachtige dochter van net 1 jaar en nr 2 is onder weg.
     
  7. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Oke stelt me gerust dat jullie ook direct mochten stoppen! Ik denk dat ik het heel eigenwijs misschien wel afbouw ;) Kwaad kan het niet toch?
     
  8. Meis85

    Meis85 Fanatiek lid

    27 dec 2008
    4.141
    1
    0
    Hoi lief, nee kwaad kan het niet heb het met de eerste zwangerschap ook in 2 weken afgebouwd voor mijn eigen gevoel zeg maar, had het met de gyno overlegt en die gaf toe aan je mag stoppen maar als dat voor jezelf niet genoeg is mag je rust 2 weken doorgaan.

    ikzelf had afgelopen keer wel last van bijwerkingen dus was blij dat ik mocht stoppen ;)
     
  9. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Ik moest Utrogestan van de punctie tot de testdatum nemen (zo'n 17 dagen). Ongeacht de uitslag mocht ik met de bolletjes stoppen. Dus in één keer. Als je zwanger bent, neemt je lichaam de productie van het progesteron over. Dus in principe heb je de bolletjes dan niet meer nodig.
     
  10. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Ik ben dus alleen bang dat mijn lijf dat niet zo goed doet aangezien ik nu ineens zwanger ben en geen bruinverlies heb gezien. Maarr.. vanmorgen 1tje minder ingebracht ;) Ga het gewoon met 1 per dag afbouwen. Vind het doodeng.
     
  11. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou in jouw geval nog niet echt gaan afbouwen!!

    Het is de bedoeling dat je lijf het overneemt, maar ik zou eisen dat eerst m'n progesteron geprikt zou worden en dan eventueel afbouwen.
     
  12. Flavour

    Flavour Niet meer actief

    #12 Flavour, 12 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 jan 2011
    Ik zou zeker NIET gaan afbouwen. Laten ze eerst maar een paar weken je progesteron in de gaten houden. Niet bij iedereen werkt het corpus luteum even goed waardoor er ook in de prille zwangerschap te weinig progesteron wordt geproduceerd en je dus een miskraam krijgt! De placenta neemt het bij week 12 pas over. Ik loop in het UZ Gent vanwege herhaalde mk's en moet tot week 12 doorgaan. Op dit moment loopt er in NL een groot onderzoek naar progesteronsuppletie ter voorkoming van miskramen. Dat doen ze dus omdat wel degelijk vermoed wordt dat een progesterontekort een miskraam kan veroorzaken. Google maar eens op PROMISE en AMC.

    Dat je na ivf mag stoppen betekent niet dat je met een progesterontekort ook zomaar mag stoppen!

    Die beslissing kan een assistent niet nemen trouwens. Ze kent je dossier niet en vooral: ze is geen arts.

    Suus
     
  13. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Pff jullie maken me aan het schrikken. Heb direct de ene afgebouwde bol nog gelijk bijgepropt ;) Ik zag trouwens vanmorgen iets van bruin tussen utro rommel.... net bij proppen niks meer vanbinnen. Bah.. dat hele zwanger willen worden, het kan me gestolen worden al die klotestress.

    Ik ga vandaag nog maar keer bellen denk ik.. en dan om belafspraak met gyn vragen? Is dat de juiste weg?
     
  14. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Er is trouwens nooit progesteron na eisprong geprikt bij mij voorheen, dus heb ook geen idee of progesteron daadwerkelijk te laag was.
     
  15. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Hm nja even van de schrik bekomen ;) Ik ga vandaag gewoon door met de utro, even met vriend overleggen vanavond wat hij vind, en vooral:kijken of het bruinverlies door gaat zetten.

    En dan morgen gyn bellen, en gyn eisen te spreken en evt bloedprikken ;) (ik ben heel slecht in zulke dingen..).

    Thanks voor jullie advies hoor!
     
  16. Faith88

    Faith88 Fanatiek lid

    7 jun 2008
    1.037
    0
    0
    friesland
    ik heb na vier miskramen ook progesteron voorgeschreven gekregen, en mij werd geadviseerd om door te gaan t/m week 12 daarna hoefde ik niet af te bouwen maar kon meteen stoppen. Ik zou dus gewoon doorgaan!
     
  17. Flavour

    Flavour Niet meer actief

    Ja, gewoon doorgaan. Er zijn meer gyns in Nederland die het voorschrijven bij korte LF en/of miskramen, maar dan echt wel een flink aantal weken. Zeker als je bruin verliest (wat heel goed iets onschuldigs kan zijn, door de innesteling) zou ik blijven gebruiken! Of ze nou willen prikken of niet. Het kan geen kwaad, alleen maar goed. Het is alleen een kliederzooi.

    Suus
     
  18. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.366
    873
    113
    Ik ga morgen gewoon even bellen en zeggen dat ik dan echt een gyn wil spreken om te overleggen. En blijf gewoon 6 bolletjes gebruiken nu. Maar ik heb natuurlijk nog maar voor 2 weken dus dan moet ik wel zorgen dat ik een nieuw recept krijg.
    Of als gyn wil prikken vind ik dat ook best natuurlijk, jullie weten vast wat goede waardes zijn ;)

    Bruin was overigens echt heeel mini, kan ook van bolletjes inbrengen per ongeluk zijn geweest ofzo, omdat ik daarnet ook niks meer zag met inbrengen.

    Pff fijn toch wel zo'n forum.. zit hier maar met allerlei gedachten kris kras door mn hoofd op mn werk ;) En het is zo eng als je nu een keer na lang wachten zo dichtbij bent....
     
  19. LadyZorra

    LadyZorra VIP lid

    6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Ik moest nog een week doorgaan na mijn positieve test, daarna zou mn lichaam het overnemen. Wel in 1 keer. Je kan wel bloedverlies krijgen als je met die bollen stopt.

    En gefeliciteerd!!
     
  20. Flavour

    Flavour Niet meer actief

    Ja, maar jij gebruikt het ivm ivf. Dat is echt een andere indicatie. Met een korte lf of een falend corpus luteum mag je echt niet zo snel stoppen.

    Suus
     

Deel Deze Pagina