Hallo, Er is al het een en ander geschreven over Utrogestan, maar ik kan helaas geen antwoord vinden op mijn vragen hierover, dus misschien zijn er dames die het wel weten... Ik ga binnenkort beginnen met mijn eerste ICSI traject. Nou zijn er nogal wat vragen over Utrogestan gebruik en met name dan de duur daarvan. De een zegt dit, de ander zegt dat... Ik weet het onderhand niet meer. Ik heb al eerder een miskraam gehad met 6 weken bij IUI behandeling. Nu lees ik op diverse fora en Pubmed dat het gebruik van Utrogestan een positief effect heeft op de baarmoeder en wellicht een VMK kan voorkomen. Mijn vragen: - MCK (waar ik onder behandeling ben) schrijft Utrogestan voor tot maar 10 dagen (!) terwijl ik lees dat Geertgen bijv. wel tot 9 weken voorschrijft... - Bij een ICSI/IVF behandeling wordt je eigen hormoonhuishouding plat gelegd, wordt de progesteron aanmaak na 10 dagen wel al overgenomen door je eigen lichaam? - Doen ze moeilijk bij MCK als je vraagt om langer gebruik van Utrogestan? Ik hoop dat er iemand is die antwoord kan geven op mijn vragen. Ben je eeuwig dankbaar Liefs, Roos
Ik heb ook de ICSI bij het MCK gehad maar alles voor de punctie nog in het ziekenhuis dus ik weet niet hoe het MCK hierin staat. Ik vond het net als jij zo apart dat ieder ziekenhuis zijn eigen protocol had wat betreft Utrogestan. Ik mocht van het ziekenhuis al stoppen voor de test maar las op internet dat anderen pas na de test mochten stoppen, weer anderen pas na een eerste echo en soms ook pas na 12 weken. Dit zat me niet lekker want ik had zoiets van een ziekenhuis zegt toch niet voor niets ga door tot 12 weken? Omdat ik ook al een keer een miskraam had gehad heb ik in overleg met het ziekenhuis besloten om in eerste instantie door te gaan tot de eerste echo. Maar uiteindelijk ben ik doorgegaan tot 12 weken gewoon omdat ik dat een fijn idee vond. Ik ben met 11 weken gaan afbouwen dus ook niet in een keer gestopt.
Snoopy bedankt voor je reactie! Hoe heb jij je gynaecoloog (in het ziekenhuis als ik het goed begrijp) zover gekregen dat ze je Utrogestan voor hebben geschreven tot 12 weken? Als ik zo op internet rondsnuffel zie ik dat er vanuit gynaecologen best wat weerstand is, omdat het immers "in Nederland nog niet bewezen is dat het een positieve werking heeft". Jammer, want als ik nadenk met boerenverstand lijkt het me juist wel logisch dat het langer gebruikt zou moeten worden... Ik ben zo bang dat wanneer ik er naar vraag, dat ze me aankijken alsof ik gek ben en dat je sowieso een nee te pakken hebt... :x
Ik had het idee dat ze het wel begrepen vanwege mn miskraam. Wel zijn ze heel duidelijk en zeggen ze dat nooit bewezen is dat het helpt. Maar echt veel kwaad om het wel te gebruiken kan het niet dacht ik. Maar wat ik vooral heel erg had was als ik zou stoppen en ik zou een miskraam krijgen dan zou ik altijd gedacht hebben wat als ik toch door was gegaan... En dat begrepen ze dus wel. Je zou eventueel als de gynaecoloog het niet wil voorschrijven het via internet bestellen. Toch denk ik ook dat het wel een stukje veiligheid is. Ik heb binnenkort de terugplaatsing van een cryo en in principe is dat ook allemaal zonder hormonen. Ergens heb ik zoiets van is Utrogestan dan niet beter om de kansen te vergroten. Maar in principe als je cyclus gewoon goed is moet het ook zonder hormonen kunnen dus daar probeer ik nu ook maar op te vertrouwen.
Bij het MCK geven ze niet langer dan noodzakelijk dus alleen voor die 10 dagen. Ik weet dat de arts waar wij onder behandeling zijn promotie-onderzoek heeft gedaan aan de Universiteit naar de werking van Utrogestan. Bij dat onderzoek is gebleken dat langer gebruik dan 10 dagen geen enkel positief effect zal opleveren vandaar dat ze dus niet langer voorschrijven. Zonde van het geld en onnodig hormoongebruik is ook niet wenselijk lijkt me. Vertrouw op de deskundigheid en advies van de arts. Vond het toen ook lastig omdat je veel verhalen leest op internet waarbij wel langer wordt voorgeschreven. Zelf na die 10 dagen gestopt en meteen de eerste ICSI behandeling gelukt. Onze kleine man is inmiddels al 6 maanden
Ik heb dan wel geen ivf/icsi gehad maar wel iui met hormonen en ook utrogestan. Dit moest ik tot de testdag gebruiken en daarna stoppen. Ook toen ik zwanger was moest ik stoppen. In die tijd las ik ook allemaal verhalen van mensen die het 12 weken moesten gebruiken of tot de 1e echo en dat maakte me best wel onzeker!! Je wilt ergens houvast hebben en dat houvast zo'n vertrouwen geven dat het je steun geeft dat snap ik als de beste. Probeer toch te vertrouwen in je eigen lichaam. Zodra een vruchtje zich innestelt dan begint de hele hormoonhuishouding vanzelf en pakt je lijf het op. Maar zulk groot vertrouwen hebben in je lijf dat is ook eng, toch.. heb vertrouwen op je lijf. Ook als je zwanger bent moet je een hoop vertrouwen hebben in je lijf (en je daaraan overgeven), maar eng is het wel natuurlijk!!
Bedankt voor alle reacties! Ik vind het zelf een eng idee dat je hormoonhuishouding stopgezet wordt door de overige medicatie en heb dan ook inderdaad twijfels dat mijn lichaam het zelf overneemt na die 10 dagen Utrogestan gebruik... Ook omdat Geertgen wel standaard 9 weken geeft vind ik het nog moeilijker om te geloven dat 10 dagen echt genoeg is. Toch misschien maar even overleggen met de behandelend arts bij MCK denk ik dan...
Het MCK ziet er geen meerwaarde in om het langer te gebruiken, maar ik had toevallig een dubbele hoeveelheid gekregen van de apotheek(erg slordig, heb het nog speciaal gezegd dat het niet klopte, maar volgens apotheek klopte het wel) Maar het MCK vond het ook niet erg dat ik langer door wilde gaan na een positieve test. Het kon verder ook geen kwaad om het langer te blijven gebruiken als ik dat wilde. Maar ik weet dus niet of ze het extra willen voorschrijven. In dit geval had ik het geluk dat ik gewoon extra had. Ik kreeg in ieder geval voor 15 dagen utro (3xdaags 2 stuks) en te beginnen op dag van punctie. En ben uiteindelijk nog een week doorgegaan en heb toen afgebouwd. Dit omdat ik het idee had dat ik dus juist kramp kreeg van de utro.