Bloeddruk medicatie

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gold, 9 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gold

Gold Actief lid

14 mei 2011
    135
    2
    18
    Sinds ongeveer 2 weken sta ik onder controle in het ziekenhuis ivm hoge bloeddruk. Normaal zat ik rond de 120/70 en nu rond de 150/100 (toppunt was 180/110)

Sinds die twee weken dus ook medicatie ervoor gekregen. Hiervoor had ik afgezien van vocht geen klachten door de bloeddruk. Maar nu sinds een dikke week ben ik echt ontzettend duizelig en trillerig. Als ik opsta om drinken te pakken of naar de wc te gaan oid krijg ik gelijk oorsuizen en lichtflitsen. Hoe langzaam ik ook opsta of hoeveel etappes ik ook verzin om uit bed/bank te komen. Hiervoor ben ik zaterdag nog naar het ziekenhuis geweest omdat ik twijfelde door die duizeligheid. Bloeduitslagen, urine enzo allemaal prima en ben overgezet op andere medicatie waar ik minder duizelig van zou moeten worden. Maar het is nog niet minder geworden. Mijn bloeddruk was ook nog niet zodanig gedaald dat het daarvan kon komen.

Ik moest het de tijd ook geven om in te werken, wat ik snap. Maar hoelang duurt dat inwerken ongeveer? Iemand hier verder ervaring mee? Ik word waarschijnlijk in mijn 37ste week ingeleid ivm de bloeddruk en dat vind ik ook vroeg genoeg, maar dan lijken die twee weken nog wel lang als je zo naar voelt. Mn lijf voelt slapjes en moet huilen van frustratie terwijl ik deze laatste weken nog graag wil genieten van de zwangerschap..

Herkent iemand dit van de medicatie? Moet ik het inderdaad ook langer de tijd geven om in te laten werken? Verder doe ik vrij weinig en rustig aan, ook zorg ik dat ik regelmatig iets eet. Weet verder ook niet hoe het minder kan worden..

Lang verhaal geworden, oops :)

2. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    Ik lig op dit moment al twee weken in het ziekenhuis vanwege mijn te hoge bloeddruk (soms echt 170-120, maar nu met veel medicatie en bedrust 135-85). Toen ik net aan de medicijnen begon had ik ongeveer twee/drie dagen last van duizeligheid, komt van het zakken van bloeddruk. Regelmatig eten en rustig aan doen was bij mij de remedie. Hoop dat het bij jou ook helpt :) (ps: de baby doet het erg goed en heeft bij mij geen last van de medicijnen, met 36 weken was hij/zij al 2800 gram :)

3. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske
    Ik heb voordat ik zwanger werd medicijnen geslikt tegen te hoge bloeddruk. Dit medicijn heet L-Methyldopa. Ik kreeg van de dokter (ik geloof) 250 miligram van voorgeschreven.

De eerste dag dat ik ze slikte was ik erg moe,
    De tweede dag was ik vreselijk moe,
    De derde dag voelde het alsof ik een week niet had geslapen,
    De vierde dag heb ik een half uur op het werk, achter mijn bureau!!! liggen slapen. :$

De vijfde dag ben ik meteen gestopt.
    Wonderbaarlijk genoeg heb ik nu tijdens de zwangerschap een perfecte bloeddruk :(

Maar andere bijwerkingen dan deze moeheid had ik niet.
    Misschien ligt het ook wel aan de medicijnen...

4. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    Ik slik op dit moment op 1 dag l-methyldopa (9x 250 mg), labetalol (3x 200mg) en Adalat Oros (1x 30mg) en heb helemaal nergens last van... Geen duizeligheid en andere klachten... (maar dat schijnt nogal bijzonder te zijn als ik de verpleegsters begrijp).

5. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik heb ook medicatie geslikt vanaf 32 weken....ik had nergens last van. Alleen ik had meer dorst maar duizelingen enz heb ik niet gehad.

Rustig aan he meid

6. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Isa dat is echt veel medicatie zeg

7. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    Klopt, heel veel medicijnen... Dat is oa ook een reden waarom ik in het ziekenhuis moet blijven... Hopelijk na de bevalling alles snel weer afbouwen!!

8. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Ik kreeg volgens mij methyldopa 2x 250 op een dag of 3x weet t niet meer zo goed:(k

9. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    Wat de verpleegsters ook zeggen is dat het bij een tweede zwangerschap waarschijnlijk heel anders gaat. Je lichaam is dan al een keer zwanger geweest en 'weet' dan dat er een kindje in je lichaam zit. Je bloeddruk is dan vaak lager dan bij een eerste. Hopelijk over een paar jaar ook bij ons minder bloeddruk problemen!!

10. Jess1986

Jess1986 Actief lid

28 sep 2011
    117
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben met 27 weken opgenomen voor een te hoge bloeddruk en slik nu drie weken 3x daags 500 mg methyldopa. Voel me beroerder door die medicatie dan door die te hoge bloeddruk. Heb wel het idee dat mijn lijf er de laatste dagen iets aan begint te wennen maar volgens mij hoort het er echt bij. Ook ik ben duizelig, trillerig, droge mond, obstipatie en hoofdpijn. Maar goed, alles voor de beeb.

11. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ik had bij de eerste iddook hoge bloeddruk en 2x daags methyldopa al vanaf 8 weken en bij de tweede geen hoge bloeddruk en bij de derde tot 16 weken iig niet nu vrijdag weer naar gyn ben benieuwd.
    O maar ze zeiden bij mij wel dat mede door de medicatie mijn basje zo klein was. Hoe wordt jou beebje geschat isa?

12. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Gold ik heb ooit bijwerkingen gehad van de medicijnen en het hielp bij mij vrijwel meteen

13. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tijdens mijn eerste zwangerschap in net begin wat bijwerkingen gehad, moe & misselijk... Ebde na een paar dagen weg...

Nu in mijn tweede zwangerschap ook weer wat bijwerkingen gehad... Helaas bij iedere ophoging nu weer wat extra vermoeidheid erbij, maar goed.. We nemen het maar voor lief!

14. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    @bas1759: baby is vandaag 36 weken en word 2800 gram geschat. Hij/zij heeft geen last van mijn bloeddruk en medicijnen, gelukkig!

15. Gold

Gold Actief lid

14 mei 2011
    135
    2
    18
    Okee, gewoon nog iets langer de tijd geven dus.. Ik merk wel dat tussendoor de duizeligheid minder word en zodra ik een pil genomen heb het weer wat erger word dus het zal ook wel met de bloeddruk daling te maken hebben. Maar voor mijn gevoel klopt het niet dat ik juist 'zieker' word door medicijnen wat zouden moeten helpen ;)

Ik ben ook begonnen met 3x 200 mg methyldopa, dat na een paar dagen werd verhoogd op 3x 500 mg. En vanaf zaterdag heb ik de labetalol gekregen, 3x 200 mg.

Hier heeft de baby gelukkig ook nergens last van! En dat hebben ze ook gelijk duidelijk gemaakt ;)

Was wel even schrikken omdat je het zelf niet merkt. Gelijk doorgestuurd naar ziekenhuis en daar onder controle, ingeleid worden met 37 weken etc.

@Isa, ik spiek nog regelmatig in het augustus topic en las daar ook dat je in het ziekenhuis ligt. Jij word ook snel ingeleid toch? voor 37 week?

16. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Mijn dochter heeft er helemaal geen last van gehad....ze zeiden als je een hogere bloeddruk heb dat je kindje minder groeit nou ze gingen een echo maken met 32 weken en toen zei die vrouw weet je zeker dat je 32 weken ben? Schrok ervan dacht ze is veels te klein.....maar ze zei de kleine loopt 2 weken voor op groei:D

Ik beh ingeleid met 39 weken, bloeddruk was onder controle maar ze wilde geen risico lopen......ze wilde haar liever met 38 weken halen maar dat was net voor oud en nieuw dus we vroegen of het later mocht en dat was geen probleem omdat alles zo goed ging, ze hebben wel nadrukkelijk gezegd mocht je ineens niet lekker worden of de kleine bijna niet voelen dan gelijk hierheen komen. Maar dat is niet nodig geweest;)

17. Isa28

Isa28 Bekend lid

1 sep 2011
    725
    0
    0
    Utrecht
    @gold: helaas hier ook nog een baby in stuit, dus een 'extra feature' :( Vanochtend hebben ze geprobeerd te draaien, maar dat is helaas niet gelukt. Nu aan het informatie verzamelen: stuitbevalling (en dan snel, begin volgende week) of keizersnee. Pfffff wat een keuzes!!

Deel Deze Pagina