Aanprikken follikels bij ovulatie-inductie?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nina Sanders, 10 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wij lopen al een tijdje bij de gynaecoloog omdat een baby krijgen bij ons helaas niet vanzelf gaat (pcos). Inmiddels zijn we alweer een aantal maanden bezig met Menopur icm Pregnyl. Toch hebben we helaas nog maar 1 echte kans gehad vanwege o.a. overstimulatie of juist géén reactie.

Net weer een fm gehad (ter info: ik ben deze ronde al 30 dagen aan het spuiten).. en er zaten er opeens dus 3 van 13, 13 en 14 mm. Doorgaan met 3 is gewoon té riskant, 2 ca va maar 3..

Stomverbaasd waren we. Hebben ze dat dan eerder niet gezien of..?

We hebben nu 2 opties:
    1) de boel afblazen en wéér een kans missen;
    2) 2 follikels aan laten prikken (wegzuigen) en doorgaan met 1 zodat we deze ronde nog een kans houden :).
    Ik moet morgen weer terugkomen want stel dat we voor optie 2 gaan, dan hangt het een beetje van de echo af wanneer we het doen. Beter is natuurlijk om de follikels wat groter te laten worden, maar omdat er een weekend tussen zit zou er ook tussentijds een eisprong plaats kunnen vinden...

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het pijnlijk? Hoelang duurt het? Zijn er positieve verhalen na het aanprikken van follikels in het kader van OI? Ik was nu bij een gynaecoloog want mijn eigen fa was er niet. Zij heeft het hier nog nooit over gehad. Maar weer een kans missen voelt ook zo zonde!Bewaren

2. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    helemaal niemand???

3. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    poeh nee ik heb al heel wat behandelingen gehad maar toen wij er 3 hadden is het gewoon afgeblazen. Daar kregen wij geen keuze in.

Ik kan je dus verder niets gaan adviseren in wat het beste is om te doen maar ik hoop wel dat je heel erg snel zwanger mag raken en blijven natuurlijk. Ik duim voor je

4. clarajilla

clarajilla Fanatiek lid

23 feb 2015
    3.654
    918
    113
    Bij 1 en 2 eitjes ging het bij ons zoiezo door en bij 3 eitjes lag de keus bij ons wat wij wilden.
    Bij 4 werd het zoiezo afgeblazen!

5. Zaza258

Zaza258 Bekend lid

4 jun 2016
    604
    184
    43
    NULL
    NULL
    Hey Nina, ik heb er geen ervaring mee, dus ik kan je vraag niet uit eerste hand beantwoorden. Maar ik ben het laatst wel tegengekomen toen ik ben gaan Googelen. Het was een oud topic op zwangerschapspagina waar het over het wegprikken ging. Volgens mij gemengde reacties (viel mee, was pijnlijk, etc). Misschien helpt Googelen een beetje?

Maar aangezien jouw eitjes nog klein zijn, kan het niet zo zijn dat eentje zich dominant gaat ontwikkelen en alsnog de IUI door kan gaan? Of moet je nu stoppen met hormonen na zoveel dagen?

6. Katje77

Katje77 Actief lid

11 dec 2015
    498
    33
    28
    Hey Nina

En is er niet gesproken over wat als je stopt met spuiten, wie weet groeit er slechts 1 of 2 eitjes door?
    Ik had laatste ronde 1 van 20, en 1 van 14 en 1 van 13 en die kleinste is uiteindelijk zelfs na spuiten niet doorgegroeid.

Succes in elk geval ! Ik zou ook zeker niet de ronde aan me voorbij laten gaan. Maar ik denk dat ik voor 3 eitjes maximaal de sprong wel gewoon zou wagen. Maar daar is iedereen anders in dus als je met zekerheid geen drieling wil kan je ze laten aanprikken.

Succes ermee !!!

7. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Bedankt voor de reacties. Misschien moet ik wat meer info geven. Wij zitten nu in de derde ronde Menopur. Sinds zomer wel medicatie maar Clomid deed niets en werd er echt een monster van. Gevraagd of ik aub mocht overstappen op injecties en dat mocht. Eerste ronde 25IE gelijk overstimulatie. 3 weken rust houden en wachten tot alles weer normaal werd.
    Na drie weken ronde 2. 7 dagen 25IE met slechts 1 follikel van 22,5 mm. Pregnyl 5000 en nog 3x Pregnyl ondersteuning maar helaas niet zwanger. En nu dus ronde 3.
    Mentaal zo zwaar. Begon met 25IE maar zit nu op 3x zoveel. Heb vandaag m'n 31e spuit gezet. Telkens geen groei of te weinig. Afgelopen maandag ook nog niets bijzonders. En dan vandaag toch weer 3.
    2 follikels zou minder erg zijn, dan hadden we de gok genomen. Maar 3.. we hebben immers pas 1 échte kans (eisprong) gehad. Maar om de ronde te verliezen.. dat steekt. Enorm!
    We doen dus geen iui ofzo. Gewoon OI. Ook al zouden we de ronde afblazen, dan nog zouden we alles eerst laten springen om met een schone lei te beginnen. Ik weet het gewoon even niet.
    Ik ga ze wel aan laten prikken maar het hangt van de echo af of dit morgen of na het weekend is. Ik weet vooral niet wat ik kan verwachten en ben een beetje bang dat het pijn doet.
    Maar ik heb het er voor over en het is voor een goed doel!

8. Katje77

Katje77 Actief lid

11 dec 2015
    498
    33
    28
    Hoi Nina

je moet gewoon doen waar jij en je vriend je het beste bij voelen, en dat is de enige juiste keuze die er is.
    Ik begrijp heel goed dat het mentaal heel zwaar is. Ik heb er zelf onlangs enkele weken onderdoor gezeten en heb de stap gezet naar een psycholoog. Ik kon het niet meer aan om telkens verloren rondes te hebben. Hebben er 8 MMM-rondes opzitten met slechts 4 eisprongen. Niet echt bemoedigend dus. Dat maakt het mentaal gewoon dubbel zo zwaar denk ik dan stel dat je elke maand gewoon goed reageert. Dat op zich is al zwaar, maar laat staan dat je daar al niet zeker van bent.
    Heel veel succes, en de pijn zal het achteraf allemaal meer dan waard zijn.
    Laat je nog weten hoe het gegaan is?

9. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Nou, het was weer een bewogen ochtend. Sorry alvast voor het lange verhaal. Vanochtend de echo. Bleek dat er 2 flink doorgegroeid waren (17 en 18 mm!) en de andere was blijven hangen op ong. 13/14 dus die 'telde' niet mee (is waarschijnlijk weer zo'n gek ding, net zoals ik een week of 2 geleden had). Dat veranderde de zaak wel. We hadden nu 3 opties:
    1) de gok nemen;
    2) de boel afblazen (dan zouden we alsnog alles laten springen om cystes te voorkomen);
    3) 1 follikel aanprikken (zónder verdoving :$).

Ik persoonlijk wilde de gok nemen, maar ml niet. We hebben het daar ook eerder uitgebreid over gehad en ik ga dan ook niet aandringen want we staan allebei achter het idee van 'geen meerling als we het kunnen 'voorkomen', maar mocht het toch zo zijn is het natuurlijk net zo welkom'. De boel afblazen is ook geen optie. Dus ja... dan maar 1 aan laten prikken. :)
    Daarna kwam echt even alle spanning eruit, volgens mij heb ik - heel gênant - als een klein kind lopen huilen want het is zo'n dubbel gevoel om eerst 4 weken te spuiten zonder resultaat, vervolgens opeens weer te veel follikels te hebben maar ondertussen jezelf nog wel blijven overstimuleren zodat er wat weggehaald zou worden. Daarbij komt ook nog dat ik de behandeling onwijs spannend vond want ja, wat kon ik verwachten en zonder verdoving? Op internet las ik overal over verdoving. We kregen een kopje thee om even bij te komen en de verpleegkundige ging alles klaar zetten en voorbereiden.

Dan de behandeling zelf, wat schrok ik toen ik alle apparatuur, gereedschappen en materialen zag! :$ En dan zeur ik al over de pregnyl naalden! Indien jullie geen details willen moet je hier stoppen met lezen, ik vind het fijn om van me af te schrijven. Eerst gaan ze met warm water je vagina spoelen en drogen met gaasjes om infectiegevaar zo klein mogelijk te houden en daarna is het gewoon even heel hard prikken: via je vaginawand door je eierstok in de follikel. Dat voel je wel zeg! :) En dan het opzuigen is ook een raar gevoel, kan het niet echt beschrijven. Volgens mij heb ik allerlei dingen geroepen en telkens gezegd 'maar niet zomaar prikken hè, ik wil het eerst weten' of 'wat bent u nu aan het doen? u bent zo stil' :D. De man zal wel gedacht hebben hahaha!

Toen het klaar was vroeg hij of we even wilde komen kijken. Jeetje, dat was apart! Gewoon een kwart buisje gevuld met gele vloeistof met een geel bolletje erin (ei) :$. Ik vond dat heel bijzonder. Ik begrijp dat mensen met IVF natuurlijk veel vaker puncties e.d. hebben, maar ik vond dit serieus best heftig.

En dan nu: vanavond nog 1 spuit (voor het extra zetje) en dan MORGEN DE PREGNYL! :D:D Jahaaaa wat een mentale oppepper hebben we gekregen! Eerst al omdat ik de behandeling toch maar gewoon heb gedaan (yeahh) en niet voor niets want dit weekend is Pregnyl time.
    Ik ben trouwens erg blij dat ik deze week de man (tevens gynaecoloog) had. Hij is erg voortvarend en tegelijkertijd ook relaxed. Hij neemt uitgebreid de tijd om de echo te doen en meet heel wat af. Daarbij is hij heel nuchter en kalm en vooral: hij laat de keuze steeds aan ons. Ik weet zeker dat ik de hele boel had moeten afblazen als ik bij mijn eigen fertiliteitsarts was geweest. Ik weet ook niet waarom de vrouwen zo extreem voorzichtig zijn haha.
    En trouwens: de volgende ronde begin ik niet meer met 25IE, maar met 37,5IE (in overleg) en daar sta ik volledig achter want kijk toch maar weer hoe snel het OPEENS kan gaan. Nu ga ik even een paar werk-gerelateerde mails versturen en daarna boekjes lezen op de bank / binge Netflixen. Ik zal vandaag zeker nog wel een aantal keren hier op het forum zijn! ;)

10. Nienke87

Nienke87 Fanatiek lid

12 nov 2015
    1.244
    6
    38
    Wauw meid wat een verhaal! Maar wat goed dat je tóch bent doorgegaan ondanks alle twijfels van afgelopen periode..!! Morgen de pregnyl, en dan een heerlijk weekend ervan maken samen met je vriend. De kans goed benutten! Ik duim heel erg voor je en hoop zo dat het gaat lukken!!

Fijn ook om te lezen dat je uiteindelijk heel blij bent geweest met de gyn :) Mijn gyn is ook echt een hele fijne vent. Draait er niet om heen, maar stelt je wel gerust en legt het ook uit, zodat je ook gewoon weet waar je aan toe bent.
    Tijdens mn operatie in 2012 heeft mn gyn foto's gemaakt van de verschillende stappen.. Die hebben we samen bekeken bij het controle bezoek. Dat vond ik echt fantastisch..!!

Nou meid, heel veel succes nog vandaag en morgen! Hopelijk krijg je niet te veel last van de behandeling en maak er een onwijs goed weekend van :D

11. Katje77

Katje77 Actief lid

11 dec 2015
    498
    33
    28
    Hoi Nina

Wauw dat moet héél heftig zijn. En tuurlijk kwam alles er even uit meid, je zit dan ook ten slotte vol met hormonen hé. Dat er dan ook nog eens bij, hebben onszelf dan ook absoluut niet meer onder controle hé ;)

Maar wat goed, het is allemaal achter de rug !!! Vandaag super hard genieten van het bankliggen, tv kijken en het goede nieuws dat jullie dit weekend een kansje hebben !!! :)
    Kan zo zalig zijn hé na zoveel tegenslag. Had ik vorige week ook bij het goeie nieuws. Gewoon meeeega genieten.

Hoedje af voor het aanprikken. Echt mega fink van je. Zou er zelf ook een helse schrik voor hebben, en zeker zonder verdoving.
    Welke hebben ze uiteindelijk dan aangeprikt? 1 van die twee grote neem ik aan? En die kleine van 13/14, was de arts daar dan absoluut zeker van dat die niet mee zou doen? Die van mij was ook 14 en is (volgens mij) na het zetten van de pregnyl nog meegegaan. Ben natuurlijk niet zeker maar op de dag van de inseminatie, dat is dan 2 dagen na de pregnyl zag die er toch ook redelijk mooi gegroeid uit.

Geniet van het moment Nina ! Dubbel en dik verdiend !

12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ahhh lief, thanks!

@ Nienke, ja ik vond het ook erg fijn dat de gyn zeg maar wel voortvarend en direct was, maar wel wist wanneer hij even de tijd moest nemen, zijn mond moest houden of juist wel in actie moest komen. Zo vond ik het erg prettig dat hij ons allebei vroeg of we even mee wilden kijken wat er zojuist was aangeprikt. Dan voel je je toch meer betrokken, omdat we soms allebei het gevoel hebben dat de hele procedure voor ons wordt bepaald zeg maar. Logisch, daar zijn het artsen voor. Maar zij bepalen hoe, wat, wanneer en hoeveel. Dus dan is dat wel fijn :D Hoe gaat het met jou verder?

@ Kat, merci! Ja ik had het écht even gehad en had ook absoluut geen zin om me groot te houden! Gelukkig kregen we daarna even de tijd om bij te komen, kopje thee enzo. We hebben er naderhand samen nog even over gepraat, gelachen en een lekkere fles bubbels koud gezet (het voelt toch als een mini overwinning). Dit weekend geen plannen gemaakt met andere mensen want dit weekend is van ons! Lekker relaxen, genieten en het gezellig maken. ;)

Ze hebben idd één van de twee grote aangeprikt. 100% zekerheid dat die andere niet mee gaat doen is er natuurlijk nooit. Maar omdat die andere twee flink waren doorgegroeid in 1 dag (van 13/14 naar 17/18) en deze niet, was de kans klein. Wegprikken hoefde niet want hoe kleiner de follikel, hoe moeilijker.
    Trouwens he, toen ik het hele spul en de materialen enz zag dacht ik echt 'OMG dat gaat toch nooit passen allemaal.. :$'. Ik zag ml ook echt zo: ':(:$' kijken! :D
    Ik mag van mezelf pas testen op woe 30 nov. Dat is exact een week na de laatste Pregnyl (16 dagen na de eisprong en dus 18 dagen na Pregnyl 5000) en de vorige keer werd ik op die dag ongesteld.

13. Catmommy

Catmommy Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.872
    4
    38
    NULL
    NULL
    Wat fijn dat je ziekenhuis je zoveel keuzes aanbiedt zeg!

Toen mijn clomid na 3 maanden nog niet werkte ben ik ook begonnen met Menopur, en na 3 overstimulaties was er nog niemand die het aanprikken van follikels benoemde, ik wist wel dat het bestond maar dat deden ze niet in mijn ziekenhuis:(
    Ik werd altijd zonder enige oppepper naar huis gestuurd en moest vaak zeuren om medicatie om de menstruatie op te wekken.

Hier was Puregon overigens wel de oplossing, heb daarna nog maar zelden overstimulatie gehad!

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Catmommy, dit was eigenlijk ook per toeval dat ik bij deze gyn terecht kwam. En het is dat hij zo voortvarend is, maar als ik bij mijn eigen fa was geweest hadden we waarschijnlijk alles af moete blazen. Dat weet ik zeker.
    Follikels aanprikken in het kader van OI wordt niet vaak gedaan, maar kan dus idd zeker. Wij hebben in het gehele traject nog maar 1 echte kans gehad (1 eisprong dus). Nou, de boel afbreken zou betekenen weer een kans missen. Vandaar de optie van het aanprikken. Ik ben uiteindelijk heel blij dat ik het gedaan heb.
    Het is tevens de eerste keer geweest dat we zelf een keuze hadden...

15. jess30

jess30 Actief lid

6 aug 2013
    189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn ervaring is dat PCOS echt onvoorspelbaar is. Ik ben al jaren bezig met zwanger worden en 1e moment groeit er weinig en andere keer groeien er tig is geen pijp op te trekken. Ik hoop voor je dat deze hond lukt heb zelf geen vertrouwen in OI traject omdat de kans met 1 klein is vind ik en nog steeds niet gelukt hier is. En word er wanhopig van want net als jij reageer ik ook soms heel erg heftig. Die overstimulatie is niet leuk om te krijgen elk keer. Hopelijk is deze rond wel raak voor je dat hoop ik wel.

16. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Wat fijn dat t mee viel :) extra veel succes gewenst deze ronde, wanneer weet je of het gelukt is?
    Wat ik me afvraag; waarom geen verdoving? Ik begreep dat je sowieso niet alles kan verdoven, maar sommige delen toch wel?

17. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Het ligt een beetje aan wanneer ik de Pregnyl ondersteuning spuit, wanneer ik zou kunnen testen. Als ik dit op 3, 6 en 9 dpo doe, dan kan ik op woe 30 november testen (16 dpo, 18 dagen na Pregnyl 5000).
    Als ik dit op 2, 4 en 6 dpo doe, dan kan ik op ma de 28e testen (14 dpo, 16 dagen na Pregnyl 5000). Ik houd dus een week na de laatste ondersteuning aan. :)

Geen verdoving omdat je niet alles kunt verdoven. Kijk, het is 'maar' 1 prik (er werd 1 follikel leeggezogen) en een verdoving zou een extra prik erbij zijn (maar dat had ik denk ik niet eens erg gevonden want toen ik een spiraaltje liet plaatsen ooit, kreeg ik ook verdoving bij mijn baarmoedermond). Je zou alleen je vaginawand kunnen verdoven, maar je eierstokken zelf natuurlijk niet. Dus ook al zou er wel verdoving zijn dan had ik dat alsnog gevoeld. Natuurlijk wordt het een ander verhaal als je bijv. in het kader van IVF 20 follikels aanprikt..

18. Katje77

Katje77 Actief lid

11 dec 2015
    498
    33
    28
    Hey Nina,

Hier vandaag ook een extra pegnyl gezet ter ondersteuning. Dus voor de eisprong 5000, en nu 6dpo nog eentje van 5000, ter ondersteuning.
    Heb het eigenlijk niet 'nodig' wegens goede lf van 14 dagen, maar het kan zeker geen kwaad en kan enkel positief werken zei men in mijn ziekenhuis.
    Maar dat maakt het inderdaad lastig om te testen ! Vorige keer wilde ik testen op 14dpo, maar ik wist als ik positief test kan het alsnog van de pregnyl zijn, maar testen was toen niet nodig, ik kreeg meteen mijn regels door :(

Maar weet dus wederom niet goed wat ik ga doen, wachten op menstruatie (maar vind ik ook de hel, zeker omdat ik rond 14dpo veel etentjes gepland heb, stel je voor ik wil er niet aan denken dan ineens door te krijgen), maar negatief testen is ook kut.

19. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Heb jij nog ergens last van? Vorige keer spoot ik Pregnyl 's avonds. Merk dat ik het toch een beetje spannend vind. Mijn man is het nu aan het mengen nl ;)
    Vorige keer nergens last van gehad, maarja, toen sliep ik!

20. MLady

MLady Fanatiek lid

12 mrt 2014
    4.674
    1.880
    113
    Ik lees mee maar dacht nu toch even reageren want meid wat een heftig verhaal. Wat moeten we toch allemaal doorstaan hè:$

Wat ze bij je hebben gedaan is idd een punctie maar dan sneller klaar. Ik heb inmiddels 2x een punctie meegemaakt. Het is niet voor niets dat ze je liever op andere manieren proberen te helpen dan met IVF... :(

Bij de 1e punctie had ik 17 follikels, die ze allemaal hebben kunnen aanprikken. 10 daarvan waren serieuze kanshebbers. In de afgezogen vloeistof bleken toen 8 eitjes te zitten. (Zie mijn handtekening hoe dat afliep.)

Ik had gisteren een punctie vw. onze 2e IVF-behandeling. Nu had ik 14 follikels waarvan ze er 12 konden leegzuigen, 7 grote kanshebbers. Er zaten maar 4 eitjes in :$:(

Ze kunnen pas zien of een follikel een eitje bevat als ze het vocht uit de follikel halen en bestuderen. En dat kan alleen na een punctie. Bij mij kruipt nu het gevoel dat ik misschien lang niet alle 43 rondes een eitje heb gehad...

Weet je wat ze met je weggezogen eitje hebben gedaan?

Ja ik denk ook dat ze je geen verdoving hebben gegeven omdat het bij 1x aanprikken bijna niet zo laag te doseren valt. Ik kreeg 2 shots morfine via een infuus in mijn linker bovenarm. Instant wappie, heerlijk. Maar mocht die dag niet zelfstandig naar huis en geen apparaten bedienen. Je hebt wel 'gewoon' paracetamolletjes genomen toch?

Hoe ging de pregnyl? Ik had daar 2 dagen een rode vlek van op mijn buik, verder volgens mij geen andere bijwerkingen dan ik al van de gonal-f (om te stimuleren) en de Orgalutran (om de eigen eisprong tegen te houden) had.

Veel succes en geluk met alles! 🍀

Deel Deze Pagina