Uurprijs gastouder

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door tuc, 5 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.639
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    @tuc even een andere benadering. Op mijn werk, compleet andere sector!, gaan alle prijzen met 8-10% omhoog. Ook omdat al onze toeleveranciers en partners zo verhogen en de lonen met 8% zullen stijgen aankomend jaar.
    Ons kdv verhoogt aankomend jaar ook in lijn met de inflatie (dus zal rond de 11% zitten qua verhoging).

    Wat ik dus eigenlijk probeer te zeggen is dat je jezelf nu niet tekort moet doen. Alle prijzen zijn waanzinnig gestegen. Dat weet iedereen, dus ook jouw vraagouders weten dit. Ik zou dus kiezen voor een prijs die ervoor zorgt dat je onder aan de streep uiteindelijk hetzelfde over houdt. Breng in kaart wat allemaal gestegen is. Niet alle qua kosten, maar ook wat je voor jezelf moet compenseren qua duurder levensonderhoud, en kijk dan of je je tarieven daarop mee kunt laten bewegen.

    Verder zie ik een vrij hoog bedrag bij jullie voor gob. Is dat nog onderhandelbaar als je met meerdere gastouders zou optrekken hierin? Het lijkt namelijk best uit verhouding. En waar zij best met meerdere gastouders kunnen werken en zo inkomsten kunnen verhogen ter compensatie, ben je als gastouder zelf gebonden aan een maximum aantal kinderen en werken hogere kosten dus ook meer door.
     
    Dubbelgeluk en Catou vinden dit leuk.
  2. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Klinkt ook krom, omdat jij blij bent met jouw go krijgt het gob een heel fors bedrag.
    Go en jij kunnen ook naar een goedkoper gob. En dan kan go wat meer verdienen ipv het gob.
     
    Dubbelgeluk, spruitje80 en bulakgirl vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Het gob is niet onderhandelbaar. Het is echt een heel fijn kleinschalig gob. Ik zou niet over willen stappen. Qua uurprijs lijkt het inderdaad hoog. Maar ik heb verschillende maandbedragen bekeken bij andere gob's en dan is het redelijk gemiddeld. Goedkoop is het zeker niet, maar in ons geval krijg je er ook echt wat voor terug vind ik.
    Ik heb via anderen ervaring met grotere bureau's zoals viaviela, daar zou ik voor geen goud bij willen.

    Wij hebben inmiddels de adviestarieven binnen. Ook het gob adviseert om naar 6 euro te gaan, een stijging van 25 ct per uur. Zelf gaan ze 10 ct omhoog. De totaalprijs voor ouders wordt dan 7,30.
     
    Suzy85 vindt dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat is dan voor de ouders toch een heel normaal bedrag? Betaalde aan kdv meer per uur. Ik zou het het echt niet gek vinden dat het stijgt als ik een go zou hebben.
     
    tuc vindt dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Stijging is inderdaad normaal hoor.
    Het probleem zit hem er in dat de max uurprijs wat de belastingdienst vergoed nauwelijks stijgt.
    In 2022 was voor een kdv de max uurprijs 8,50 en voor een gastouder 6,52.
    In 2023 8,97 voor het kdv en de gastouder 6,73.
     
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    O, niet bij stil gestaan over die max te vergoeden. Tja, voor mij hoort ditnonder het kopje: dat weet je als je kinderen krijgt. Maar kan me voorstellen dat het er voor sommigen inhakt. Dat moet je echter niet jouw probleem maken.
     
    tuc vindt dit leuk.
  7. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    887
    1.289
    93
    Daar is trouwens wel een reden voor.

    Quote van de website van boink:
    Meer toezicht op de gastouderopvang in 2023
    In 2023 wil de overheid toezicht en handhaving in de gastouderopvang verstevigen. De afspraak is dat iedere gastouder minimaal 1 x per 3 jaar bezoek krijgt van de GGD. De GGD zal dan vaker op inspectie gaan en dat kost geld. Het kabinet wil deze hogere kosten kunnen betalen door vanaf 1 januari 2023 het maximum te vergoeden uurtarief van gastouderopvang te verlagen met 15 cent. Daarom wordt het uurtarief voor gastouderopvang niet met 5,58% geïndexeerd, maar met 3,22%. Ouders krijgen dus minder kinderopvangtoeslag vanaf 1 januari 2023. En zij betalen een hogere eigen bijdrage.

    Ik denk dat je met die toelichting heel goed kunt verantwoorden dat jij voor deze stijging (of zelfs nog wel meer…) kiest. Ik zou daar als ouder in ieder geval wel begrip voor hebben. Mits het me wordt uitgelegd.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik persoonlijk (en de branche organisatie ook gelukkig) vinden dit echt geen reden om de indexering zo laag te maken. Of ouders betalen de hoofdprijs, of go leveren in vanwege meer GGD toezicht.
     
  9. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Vind dit geen reden...sorry maar ik vind het belachelijk dat de ouders die van gastouderopvang gebruik maken hiervoor moeten betalen.
    Helemaal omdat het KDV vaak niet geschikt is voor ouders die onregelmatig werken. Ouders die vaak in de zorg, bij politie ed werken.

    Destijds na het Stint ongeluk moest de reguliere opvang gecompenseerd worden ivm extra kosten. Nu mag je het zelf betalen omdat je gebruik maakt van een gastouder.

    Bovenstaande is mijn gastouder trouwens ook mee eens.

    Wel vind ik dat je als gastouder kritisch moet kijken naar je extra kosten en je prijs hierop wel aan te passen, zodat je niet minder gaat verdienen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. CroqueMadame

    CroqueMadame Bekend lid

    7 sep 2022
    887
    1.289
    93
    Ik bedoel ook niet dat IK het een goede reden vind. Maar dit is dé reden dat de indexering zo laag is. Daar wordt je als GO(B) ook maar mee geconfronteerd. En dat is vervolgens wel een stukje toelichting op hoe je tot je prijs komt. En ik als ouder vind het persoonlijk belangrijk om inzicht te hebben in hoe de prijs tot stond komt.
     
    Catou en tuc vinden dit leuk.
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Wat een vreemde situatie als je kijkt naar de inflatie. Dat ligt voor beide situaties niet in de buurt van de stijging van de kosten. Hoe lang van te voren ligt dat al vast?
     
    Catou vindt dit leuk.
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik vind de indexatie voor kinderdagverblijven ook laag, 5% met een inflatie die vele malen hoger ligt.
     
    Catou vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Geen idee hoelang. Maar met de huidige inzichten lijkt mij aanpassen altijd mogelijk.
    Overigens dat de indexering een lachtertje werd voor go vanwege de verscherping op toezicht wisten ze begin van dit jaar al.
     
  14. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.023
    113
    tuc vindt dit leuk.
  15. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Oke zit je?

    75 per maand voor gob
    6.53 uurtarief gastouder
    (Prijzen vanaf 1 Jan 2023)

    Vooral gob vind ik echt te duur. Onze vorige is helaas gestopt daar betaalde ik 55. Waarom nu 20 meer is mij volstrekt onduidelijk.
     
  16. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Zeker een gastouderbureau dat geen prijzen zet op hun website?
    Ik vind 75 ook erg duur! Heeft het gob de gastouder geleverd of heb je je gastouder zelf gevonden?
    Want in het laatste kan je overstappen naar een goedkoper gob. In het andere geval heb je kans dat er een boeteclausule in het contract staat.
     
  17. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ja het laatste. Helaas. Duur he pfff
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Als een ouder 60 uur per maand aan uren afneemt zitten ze hier ook op 75 euro. Hier hanteert het GOB een uurtarief van 1,25.
     
  19. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    1,25 per uur zonder maximum is ook heel duur, maar dat weet je al.
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. Zuri

    Zuri Fanatiek lid

    26 mei 2016
    3.329
    2.365
    113
    Vrouw
    Ja ik neem 33 contracturen per week af indd.
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina