Ik heb een paar weken geleden een knobbel in m'n borst ondekt, boven m'n tepel. Nu was ik vandaag bij een dokter (die van mij was op vakantie) en nu heeft ze gevoeld, en ik moet dus vrijdag een foto en echo laten maken. Ben behoorlijk geschrokken, m'n moeder gaat met me mee. Maar nu lees ik op de infosite dat als je (misschien) zwanger bent het wordt uitgesteld. Ik weet niet of ik zwanger ben, maar ik vind dit wel belangrijk, en m'n moeder weet het ook niet dat ik bezig ben. Wat moet ik nu doen?, ze blijft wel in de wachtkamer zitten. Wie heeft al eens eerder zo'n onderzoek gehad? Dat borst plat drukken lijkt me heel pijnlijk!
ik zou dan voor de zekerheid donderdag even een test doen. dan heb je daarin duidelijkheid. ik heb geen ervaring met het onderzoek. de een schijnt het vervelend te vinden en van de ander hoor je weer dat het heel erg meevalt. ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen. zullen een paar spannende dagen voor je zijn
Nee gelukkig nog niet. Wat ik wel uit mijn omgeving hoor ( oma's, moeder et cetera) is het niet helemaal zonder pijn. Heel veel sterkte in elk geval.
Ik heb het ook gehad. Was niets ernstigs gelukkig. Ik kreeg alleen direkt een uitgebreide echo van de borst. Weet alleen niet meer waarom ze dat deden maar volgens mij was dat omdat ze dan direkt alles beter konden zien.
Dank je wel, maar als ik vrijdag een test ga doen, dan is het nog wel 2 dagen te vroeg. Ik kan het doen, en dan als hij negatief is wel doorgeven op het ziekenhuis. Willen hun het zekere vh onzekere kunnen ze alsnog een bloedtest doen misschien? Misschien als het nog zo vroeg in het zwangerschap is, is het misschien niet zo erg zo'n mammografie.
Als je moeder toch in de wachtkamer blijft kun je in ieder geval aangeven dat je bezig bent met zwanger worden. Misschien doen ze dan alleen een echo. De echo is zowieso niet pijnlijk.
Hoe oud ben je? Onder de 30 doen ze meestal geen mammo maar een echo. Dus ik zou aangeven dat je bezig bent met zwanger worden. Dan kunnen ze sowieso een echo van je borst maken. Als ze het dan toch niet vertrouwen kunnen ze altijd nog een mammografie maken, dan kan je evt een loodschort op je buik krijgen. Een mammo is best gevoellig idd je hele borst wordt platgedruk maar het is wel te doen hoor . Ik hoop dat het gewoon een vervelende klier is en niks ernstigs. Sterkte meis!
Ik heb ook een bobbeltje in mijn borst en heb er ook uitgebreid onderzoek voor gehad. D.w.z. ook een mammografie en aansluitend een echo. Het viel mij enorm mee. Je staat voor het aparaat en je borst word op een plaatje gelegd, daar komt het röntgen apparaat weer bovenop. Dus even "in de pers" maar is erg goed te doen vond ik. Ik zou het inderdaad even aangeven dat je een zwangerschapswens hebt, er mag toch niemand bij je in de röntgenruimte zijn dus heb je het personeel even voor je alleen.
ik heb het wel mee gemaakt 2x goedaardig tumoren weggehaald (op mijn 16e en 18e) om mijn 18e kreeg ik mammografie en ik vond het best wel veel pijn doen en mijn hele borst was ook rood erna maar dit verschilt per persoon, de verpleegkundige vond me echt zielig want stond echt te knijpen met me gezicht van de pijn eigenlijk heeft de huisarts niks gezegd over hoe het aanvoelt, glad of bobbelig??? hooop voor je dat het meevalt, maar het blijft spannend ik leef met je mee!! en hopelijk positief bericht
Ik heb afgelopen juli een mammografie gehad (ook ivm knobbeltje, was een cyste trouwens). Op de deur van de onderzoekskamer staat dat als je zwanger bent of het vermoeden hebt, je dit moet aangeven. Ik zou het iig zeggen, dat er misschien wel een kansje in zit dat je zwanger zou kunnen zijn. Beter een loodschortje voor, voor de zekerheid. Ik vond het trouwens absoluut niet pijnlijk en had vier maanden daarvoor nog borstvoeding gegeven. Ik heb het idee dat als je wat zwaardere borsten hebt (zoals ik) het wel meevalt omdat ze niet uit alle macht alle weefsel tussen die platen hoeven proberen te krijgen. Maarja, dat is mijn ervaring Heel veel sterkte!
Hey Toerist ik heb net hetzelfde voorgehad. In april gestopt met de pil en een aantal weken later een knobbeltje net boven mijn tepel. Ik meteen ook erg ongerust en naar huisdokter. Die verwees me dan door naar ziekenhuis voor een mammo en echo. Omdat ik toen ook mogelijk zwanger kon zijn, hebben ze enkel de echo gedaan. Later, toen ik mijn maandstonden had, ben ik nog een keertje terug mogen gaan voor een mammo. Alles bleek ik orde te zijn. Ik heb erg actief borstweefsel (dysplasie) en door hormonen verandert dat knobbeltje ook. Aan het einde van de cyclus is het duidelijker aanwezig dan aan het begin van mijn cyclus. Ook het feit dat ik met de pil gestopt ben, kan daar ook een invloed op gehad hebben. Mammo is echt niet pijnlijk hoor. Het is een beetje een vervelend en trekkerig gevoel, maar ik had het veel erger voorgesteld dan het was. Veel sterkte! Het valt heus wel mee!
ik zou even van tevoren bellen naar de rontgenafdeling, want vaak moet je het aan de bali al doorgeven. En dan eventueel met een briefje erbij. Ik heb dat volgens mij ook al eens gedaan in een soortgelijke situatie, toen er mensen ergens bij waren die niet van onze pogingen op de hoogte waren. Qua pijn: Ik heb een klein b-cupje - en niet overdreven gevoelige borsten - ik vond het meevallen qua pijn daarin, alleen vond ik de pijn aan de zijkant gemeen- de huid die meegetrokken werd naast je borsten. Maar ach het is prima te doen hoor en het is maar even. Bij mij werd al gewaarschuwd dat er misschien nog een echo gedaan moest worden als ze het niet goed konden zien, gezien mijn leeftijd. Maar uiteindeljk bleek het niet nodig. Verder dat je 'gelijk' naar het ziekenhuis moet: Ik denk dat je dat alleen maar als positief moet zien: Ze laten je wat dit betreft niet meer aanrommelen tegenwoordig. Feit blijft dat ze gewoon níét door de huid heen kunnen kijken. Vaak is de uitslag positief maar als dat niet zo is, is het prettig dat ze er zo vroeg mogelijk bij zijn natuurlijk.
Dank jullie wel! heel lief. Ik ben 35 jaar en heb cupmaat B, maar ik kan niks aan m'n borsten hebben, dus misschien is het idd wel ivm het stoppen vd pil, veel klierweefsel. Op de verwijzing vd brief staat; een knobbeltje palpabel, los van de huid, klieren np, zwelling borst. Palpabel betekend voelbaar. Het is trouwens best groot, als ik met 2 vingertoppen voel, voel ik het duidelijk, m'n man kon het gister ook duidelijk voelen. Ik was bij een andere dokter, omdat die van mij nog op vakantie is, maar toen ik die dokter vroeg (een vrouw) of ze er even naar kon kijken zei ze; Er zitten nog meer mensen in de wachtkamer he?, voordat je bent uitgekleed, en ik je heb onderzocht, dan moet ik nog een verwijsbrief schrijven. Dus ik zei een beetje lacherig tegen haar, nou ik wil wel wachten tot m'n eigen huisarts er weer is hoor! Toen deed ze het wel, maar ik was erg pissig! Ik bedoel ik trek m'n shirt omhoog en m'n bh even voelen en klaar, ik stond binnen 5 minuten buiten. Stom wijf, ik was thuis helemaal overstuur dat ze me zo heeft behandeld. Ga dit zeker aangeven bij m'n eigen huisarts, eens kijken wat zij ervan zegt.
Nou morgen is het onderzoek, ik ga het wel zeggen als m'n moeder in de wachtkamer zit. Ik heb vanmorgen negatief getest, maar ik ben nog niet ongesteld, dus ik kan nog zwanger zijn. Van mij mogen ze ook wel een bloedtest afnemen.
Bedankt. Gelukkig is het niks! Ik heb klierweefsel dicht onder m'n huid op die plek en dat voel ik. Ik moest het in de gaten houden. De foto viel me mee, ik had wel rode borsten, en aan m'n huid trok het wat.