Wij zoeken een vakantiebestemming voor begin september. We komen op Portugal, Spanje, Italië, Kroatië of eventueel Griekenland uit (als het daar tegen die tijd weer een beetje rustig is). Wat zijn jullie ervaringen met Kroatië? Welk deel is mooi, binnenland of juist de kust? Istrië of meer richting het zuiden? We houden van steden met een oud stadsgedeelte, Venetiaans/Middeleeuws/Romeinen. Straatjes en steegjes, restaurantjes en winkeltjes, liefst in een oude sfeer. We houden niet zo van moderne boulevards met kroegen en discotheken. Het moet een beetje uitstraling hebben. Leuke uitstapjes in de buurt: kasteel/fort/ruïne, natuur, zee/haven/meer, authentieke dorpjes, in een straal van 75 km. We willen graag in een appartement, aparthotel of vakantiewoning. Hebben jullie tips of ideeën?
Istrie is mooi maar wel toeristisch. Weet niet of je dat een probleem vind.. wij zijn nu 3 keer in porec geweest heel mooi, restaurantjes, steegjes.. boulevards.. Idd Vrsar is ook leuk, maar kleiner dan porec. En vlakbij trouwens een paar km! Pula, er is veel te zien.. maar wij vonden het persoonlijk niet zo leuk. Dan zou ik liever iets verder rijden en naar Rijeka gaan! Hele mooie omgeving ook. De natuur schijnt mooier te zijn als je zuidelijker gaat. Daar zijn wij nog niet geweest. Mocht je niet voor istrie willen gaan, en dalmatie te ver vinden.. kun je ook naar kvarner baai gaan dus. Wij vinden het een fantastisch vakantieland!! Nog niet zo duur en heel mooi. Als je vragen hebt.. hoor ik t wel vind ik leuk Oh ja, aan hotels etc. Kan ik je niet helpen.. wij gingen naar een camping.. vorig jaar lanterna appartementen en die raad ik je niet aan.
Toevallig net thuis van 2 weken Kroatië.. Wij zaten zuidelijk (flink zuidelijk, nog zo'n 150 kilometer verder dan Split).. Ik hou ook niet zo van dat hele toeristische en als we dat wel willen dan zoeken we dat wel op voor een dagje! Wij zijn naar verschillende oude steden geweest.. In Dubvrovnik zit een hele mooie ''old town''.. We zijn met een boot naar Korcula geweest, dit is een eiland van Kroatië en op dat eiland zit de oudste stad van Kroatië geloof ik en er wordt gezegd dat Marco Polo er geboren is, maar dit is niet bewezen We zaten dicht bij de grens van Bosnië dus we zijn ook nog een dag naar Mostar geweest, die stad heeft plat gelegen in de oorlog in 1992 geloof ik zo uit mijn hoofd en je ziet daar nog gebouwen met kogelgaten en de old bridge is weer opnieuw gebouwd! Voor ons was alles wel een uur of langer rijden! Maar goed dan heb je er een idee van wat er in het zuiden oa. te doen is!
Wat toevallig Silverwings. Ik was er ook die 2 weken Kroatië is echt prachtig! Mijn schoonouders hebben er een boot dus ik kom er al 5 jaar elke zomer. Het is zo mooi en nog zo "onontdekt" door Nederlanders. Als ik nederlands hoor praten kijk ik echt verbaasd op. Bij ons is de boot gelegen in Split (echt een prachtige oude stad trouwens) en vanuit daar gaan we altijd de eilanden op. Brac is prachtig en zoals Silverwings al zei Korcula ook. Hoe dan ook, de gehele kust van Kroatie is een absolute aanrader!! Mocht je overigens een kindvriendelijk hotel zoeken toevallig. Mijn schoonzus zat dit jaar voor het 2e jaar op rij in Falkensteiner Diadora. Echt een paradijs voor kleine kinderen. Wij zijn een dagje op bezoek geweest daar en ik was serieus de enige vrouw zonder kind Family Hotel Diadora | Family Hotel Diadora, Petr
Ik vind het zuiden van Kroatië het mooist: de eilandjes, mooie oude plaatjes en fantastische natuurparken. Istrië vind ik te toeristisch, alhoewel het in september misschien wel mee valt.
Ik ben in 2013 in Kroatië geweest zonder kind en op rondreis van boven naar beneden zeg maar dus eerst istrie, toen een stuk dalmatie en daarna via het binnenland terug naar istrie. Ik zou zeer graag terug willen naar dalmatie. Dat vond ik het mooiste stuk van Kroatie. Veel mooie plaatsjes zoals sibenik, trogir, split en dubrovnik. En je kan met de boot over naar de eilandjes voor de kust voor een appel en een ei om heerlijk een dagje te zwemmen, zonnen en picknicken. En de watervallen krka. Zelf niet geweest toen maar wel foto's van een vriendin ooit gezien prachtig! Ik ben zelf naar de plitvice meren geweest. Dat is echt super mooi. De wegen zijn zeer goed en er wordt veel aan de weg gewerkt. Warmte geen idee ik ben begin juni geweest toen was het nog erg groen overal en lekkere temperatuur, 20-25 graden met een windje.
Wat een hoop reacties, leuk! Als ik jullie reacties zo lees, dan neig op het eerste gezicht meer naar Dalmatië dan naar Istrië. Het hoeft niet super-toeristisch te zijn, we houden meer van gezellig druk en een authentiekere sfeer. Uitstapjes naar eilanden en watervallen, is precies wat bij ons past. Oudere steden in de buurt, de zee. Ik ga alles nog eens doorlezen en ik kan nu wat gerichter gaan zoeken, handig! Meer tips zijn altijd welkom, natuurlijk! baby90 Als ik nog iets wil weten, dan stuur ik je zeker een berichtje. Bedankt voor het aanbod!
Kroatie is fantastisch!! Kom er nu zo'n 15 jaar. 1 keer istrie en voor de rest in Dalmatie. Zadar is een mooie stad, net als trogir en Split ( dubrovnik staat nog op de wensenlijst). De Krka watervallen zijn erg mooi en een aanrader! Eventueel dagje Kornati eilanden. Je hebt alles in kroatie; zon, strand, zee, Unesco monumenten, boulevard, natuur, rust, toeristisch. Als je eens het binnenland inrijd en ergens bij een restaurantje gaat eten kun je heerlijke traditionele gerechten voorgeschoteld krijgen met onder het genot van de plaatselijke bevolking. ( misschien dat ze nog gaan zingen ook :-D Nou je raadt wel waar wij van de zomer weer heen gaan.
Wat leuk, door jullie ben ik ook nieuwsgierig geworden mag ik vragen of jullie de tickets los boeken, zo ja via welk airline ben je dan het voordeligst uit of boeken jullie gewoon all in via een reisbureau
Wij gaan half september twee weken naar Kroatië! Wij vliegen op Zadar via Ryanair. Gewoon zelf geboekt. We hebben voor die twee weken zelf 5 slaapplekken geboekt, de meeste via Booking.com. We beginnen twee nachten bij Plitvice meren in een appartement. Dan drie nachten op een camping (stacaravan) bij Sibenik, dan door naar Dubrovnik voor drie nachten (appartement), dan twee nachten in een appartement in Split en we eindigen bij Zadar in de buurt weer op een camping. Voor vlucht, slaapplekken en autohuur zijn we rond de 1200,- kwijt. Met z'n drietjes, we hebben een zoontje van anderhalf. Helemaal niet duur dus. Wel goed gezocht met de Lonely planet erbij. Combireizen vind ik echt veel te duur en zo kun je zelf de leukste plekjes uitzoeken . Dalmatië schijnt prachtig te zijn, we hebben er heel veel zin in! Hopelijk heb je hier iets aan, in ieder geval succes met uitzoeken en de voorpret!
Wij zijn vorig jaar in juni (25 graden) in Sibenik geweest. Wat een heerlijk land! Een prachtige kust, leuk stadje, een fort in de zee om te bezoeken, krka meren/watervallen in de buurt en een ritje naar Plitivice is ook echt aan te raden.
Dit jaar zijn we voor het eerst met de auto gegaan. Omdat we op de terugweg nog een week naar Italie wilden. Was prima te doen! Maar normaal gesproken vliegen we met Transavia vanaf Rotterdam naar Split. Als je bijtijds boekt kost het niet veel!
Is het ook leuk met kleine kinderen? De mijne is 3, en wil graag naar een plek waar voor hem ook activiteiten zijn.