Beste, Op 20 September verloopt mijn 3e tijdelijke contract en zou overgaan naar een vast contract, wat mijn werkgever helaas niet gaat geven. Ik moet daardoor nog 1 dag in de ww en daarna gelijk zw. verlof (uitgerekend op 2-11) Mijn werkgever geeft aan dat als ik niet zwanger was geweest, mijn contract omgezet zou zijn naar een vast dienstverband, mijn functioneren is goed en ze zouden me graag houden was het verhaal. Als reden van het niet verlengen geeft men in een gesprek aan, dat ze als bedrijf het financiele risico niet willen lopen dat als ze me een vast contract aanbieden en er tijdens mijn zwangerschap of bevalling iets misgaat met mij of de kleine, waardoor ik daarna niet (volledig) meer aan de slag kan. Bij mijn weten is zwangerschapsgerelateerd verzuim voor de werkgever geen risico? Nu zeggen ze erbij dat ze de intentie (!?) hebben me weer terug aan te nemen na 3mnd en 1 dag. Dit wordt vaker zo gedaan door werkgevers begreep ik, om tijdelijke contracten te handhaven. Máár, de intentie geeft natuurlijk geen zekerheid, en in een schrijven van mijn werkgever staat dan ook dat als ze met me verder gaan na die tijd ze toezeggen na éénmalig een halfjaar me daarna direct een vast contract te geven, dus niet 3x verlengen. Door deze hele situatie ben ik emotioneel behoorlijk aangeslagen en heb er erg veel moeite mee om op deze manier "aan de kant gezet" te worden. Hierdoor zit ik nu thuis, ben ziekgemeld, heb voor mezelf even de tijd nodig om alles op een rijtje te krijgen en de motivatie te vinden om nog tot 20 september te werken met de wetenschap dat het daarna ophoudt. Vanaf het moment dat ik ziekgemeld ben wordt ik dagelijks benaderd door mijn werkgever met vragen zoals wanneer ik er weer denk te zijn. Begrijpelijk uiteraard, maar ik wil gewoon even de rust terugvinden, een paar nachten weer normaal slapen en energie opdoen om weer aan de slag te gaan en het pushen van mijn werkgever werkt averechts merk ik. Lang verhaal, maar mijn vragen: - Mag mijn werkgever letterlijk zeggen dat mijn zwangerschap (en evt risico's) de reden is voor het niet verlengen van mijn contract, en me daarna weer terugnemen op dezelfde voorwaarden? - Mijn ziekmelding is niet gestaafd door een arts, morgen ga ik er heen, lichamelijk kan ik wel werken denk ik maar trek het geestelijk/emotioneel even niet, is dit een gegronde reden om thuis te blijven?
Beste Justb, Tijdens je zwangerschap heb je ontslagbescherming. Een lopend contract mag daarom niet worden beëindigd als je zwanger bent. Een tijdelijk contract hoeft echter nooit te worden verlengd. Ook niet als je zwanger bent. Ik kan me goed voorstellen dat je teleurgesteld bent omdat je contract niet verlengd wordt vanwege je zwangerschap. De reden waarom je je ziek meldt hoeft natuurlijk niet per se lichamelijk te zijn. Maar het is niet aan ons om te beoordelen of je wel of niet je werk kunt doen. Dit zal de bedrijfsarts moeten beoordelen. Actuele informatie over ontslagbescherming vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
ik weet dat men mijn contract niet hoeft te verlengen en had daar ook wel rekening mee gehouden. Maar ík lees ook overal dat men je zwangerschap niet als reden mag aangrijpen om niet te verlengen? Dit is letterlijk zo gezegd : als je een half jaar later zwanger was geworden had je je vaste contract gehad. En als blijkt dat je na je verlof weer aan de gang kan willen we je graag terug in dezelfde functie. Dit knaagt nogal... dat ondanks dat het discriminatie is, zwart op wit staat, en je overal leest dat het wettelijk gezien niet mag.... je alsnog géén poot hebt om op te staan. Je werkgever staat daarin veel sterker, zeker met een intentie verklaring op papier (wat m.i. ook een wassen neus is...)
Beste Justb, Je schrijft dat je de reden voor de contractbeëindiging zwart op wit hebt. Misschien kan een jurist op basis hiervan beoordelen of het niet verlengen rechtmatig is. Of dat je de claim van discriminatie hard kunt maken. De vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket kan je hier verder mee helpen. Ik wens je hierbij veel succes. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare