Waar heb ik recht op?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by jessy77, Dec 29, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Hallo,

Ik weet niet waar ik dit kon plaatsen, dus mocht dit niet goed staan dan merk ik het wel.
    Ik zit vanaf mijn zwangerschap helaas in de zw. Mijn dochtertje is inmiddels bijna 9 maanden en ikzelf ben nu zover dat ik heel graag weer aan het werk wil en het gelukkig ook weer aankan.

Ik zit wel met een paar vragen. Ik heb het al die tijd dus met een zw-uitkering moeten doen en de kinderbijslag die ik voor haar elke maand ontvang. Geen vetpot maar heb het redelijk kunnen redden.
    Verder heb ik nooit iets aangevraagd, simpelweg omdat ik niet wist dat ik misschien nog ergens recht op zou hebben.
    Nu hoorde ik van iemand dat ik als alleenstaande met kind bv recht heb op kindertoeslag en nog een paar dingen die zij noemde en die ik alweer vergeten ben. (Hoorde ook het woordje bijstand vallen, maar wil dit absoluut niet)

Hier dus mijn vragen:

Weet iemand waar je zoal recht op hebt als alleenstaande moeder met kind?

Bij welke instantie moet ik dit aanvragen?

Heeft het nog wel zin aangezien ik in het nieuwe jaar weer van plan ben om te gaan werken?

Hoop dat er iemand is die me een beetje op weg kan helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes Jessy

2. sannie306

sannie306 Actief lid

Jul 26, 2008
    316
    0
    16
    Female
    Rotterdam
    Hoi Jessy

je hebt iig recht op kindertoeslag, alleenstaande ouder korting, zorgtoeslag, eventueel aanvullende alleenstaande ouder korting, eventueel huurtoeslag.

en als je gebruik gaat maken van een kdv, heb je recht op toeslag kinderopvang.

dit gaat allemaal via de belastingdienst en is afhankelijk van de hoogte van je inkomen.

ik zou zeker even kijken bij de belastingdienst waar je recht op hebt en hoeveel, want het kan per maand aardig oplopen.

oja en t heeft zeker ook zin als je weer gaat werken, want ook dan heb je als alleenstaande ouder recht op deze toeslagen.

groetjes San

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Je kunt bij de belastingdienst ook een afspraak maken. Dan kunnen ze precies uitrekenen waar je recht op hebt. En nee, dat is geen bijstand. Je hebt nu teveel belasting betaald en dat krijg je dan weer terug. Is dus je eigen geld! Echt de moeite waard om even in te duiken.

4. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Zo, schrik er best wel van! :confused: Zo te horen ben ik wel wat misgelopen dan! Een afspraak maken bij de belastingdienst klinkt erg nuttig ja. Zal dit maar meteen fftjes doen!

Bedankt dames!

Groetjes jessy

5. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ook via de gemeente kun je eens kijken wat er mogelijk is:kwijtschelding van bijvoorbeeld reinigingslasten, infomeren of er een potje is voor bijdrage voor lidmaatschap sportclub/ bibliotheek ( heb ik een paar jaar gelden zelf in Sneek gehad, werkte 20 uur/week als verzorgende thuiszorg)
    Waterschapslasten kun je ( vond het destijds een klote formulier om in te vullen) kwijtschelding aanvragen..

heel veel succes!

6. jessy77

jessy77 VIP lid

Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Annemarie, jij ook bedankt voor je tip! Ga zeker even informeren!

Groetjes Jessy

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    MOgelijk kun je een aantal toeslagen zelfs nog met terugwerkende kracht aanvragen. Maar als je toch een afspraak maakt.... zou ik dat ook gaan navragen.

Bijstand? Hmm... misschien is er ook wel bijzondere bijstand bedoeld, en dat is wat er oa al eerder is aangegeven: kwijtschelding van bepaalde lasten, abonnementen oid voor bijvoorbeeld zwembad etc.

8. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Voor 2008 kun je in ieder geval nog teruggave van de belastingdienst regelen hoor. 2007 en eerder moet je gewoon even vragen.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

De belastingdienst is de beroerdste niet met achteraf betalen dus ik zou gewoon even informeren. Ik heb ook wel eens geld nagestort gekregen zonder dat ik daar om gevraagd had, puur omdat zij mijn situatie nog eens hadden naberekend. Succes!

Share This Page