wat moet ik nu doen?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by puntje, Dec 17, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. puntje

puntje Actief lid

Sep 25, 2008
    149
    0
    16
    vandaag ben ik naar de arbo arts geweest, hij vindt dat ik weer voor 50% aan de slag moet het was alsof ik tegen een muur aan het praten was.

ik heb hem gezegd dat mijn werkgever failliet is gegaan en geen werk meer voor me heeft als secretaresse. en dat ik dus geen catering werk kan doen omdat het een hoop til. trek werk is. daardoor ben ik ook ziek geworden. en rugklachten had ik altijd al.
    trouwens catering zou tijdelijk zijn totdat het bedrijf weer goed liep, wat helaas niet het geval is.

hij vond dat mijn werkgever werk voor mij moet vinden als secretaresse,

maar hoe kan hij dat vinden als hij zelf failliet is gegaan? :evil:
    ik heb mijn salaris van de maand november niet eens ontvangen. hoe wil hij me gaan betalen?

dan ga je weer aan de slag als catering medewerkster.zei die

ik dacht dat ik niet goed werd. het drong gewoon niet to hem door of hij wilde het gewoon niet begrijpen.

wat kan ik het beste doen, gewoon beter melden en dat mijn werkgever zijn faillisement doorgeeft? en dat ik dan ander werk ga zoeken, maar dan heb ik in elk geval inkomen tot ik wat vind.

want zo wordt het een welles nietes strijd met de arboarts.

bovendien wil hij me terugzien begin januari.

2. Chiaraa

Chiaraa Fanatiek lid

Apr 27, 2008
    1,561
    1
    0
    Moeilijke situatie. Het enige wat ik je aan extra informatie kan meegeven is dat de Arbo altijd een advies uitbrengt. Wat je werkgever met dit advies doet mag hij zelf weten.

Succes !

3. puntje

puntje Actief lid

Sep 25, 2008
    149
    0
    16
    dank je wel voor je reactie,

ik was zo kwaad, hij luisterde niet eens naar wat ik zei en zeg nou zelf,

ik heb me bewezen dat ik wil werken, maar ik ben destijds angenomen als secretaresse en toen het slechter ging met het bedrijf heb ik catering geaccepteerd.

maar nu komt er spoelkeuken bij enz. en hij vind gewoon dat ik dat moet doen.

het ergste is ik heb de maand oktober gedeeltelijk uitbetaald gekregen, de maand november niet en december waarschijnlijk ook niet.

daar hoorde ik hem niet over.

en nu verwacht hij dat ik 50% ga werken voor niets, want m werkgever kan me toch niet betalen.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zou als ik jouw was even contact opnemen met het UWV. Het is nl zo dat als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap je baas jouw salaris vergoed krijgt via het UWV. Dus in principe kost het je baas niks! En dus moet er ergens geld zijn om jou van te betalen, ook al is je baas falliet. Misschien dat je met het UWV kunt regelen dat ze je rechtsstreeks betalen. Jij hebt namelijk gewoon recht o pdat geld, falliet of niet!

Heel veel succes met alles, het lijkt me echt een rotsituatie!

5. puntje

puntje Actief lid

Sep 25, 2008
    149
    0
    16
    dank je wel voor je reactie.

het is idd een rotsituatie, mijn werkgever is met rere dingen bezig. ergens denk ik dat hi jhet geld ook in eigen zak steekt of zo. zelfs mijn vakantiegeld op mijn ena laatste loonstrook, is bij mijn laatste loonstrook verdwenen.

het komt hard aan als je een trouwe hardwerkende werknemer bent die altijd eerlijk en oprecht is geweest.

6. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    2,765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Bij komt de gedachte boven : neem eens contact op met de ( een) vakbond..

Vind het rot voor je dat ja in deze situatie terecht gekomen bent.. Dat het net rond ekrst is maakt het dubbel zo zuur..

Ga niet bij de pakken neerzitten.. Hoe makkelijk dat voor mij ook is te zeggen..

Sterkte meis!

7. Angelie

Angelie Bekend lid

Oct 21, 2008
    607
    0
    0
    Je kan door een keuringsarts van het UWV een second opinion uit laten voeren als je het niet eens bent met de ARBO arts.

Dit is een bindend advies voor beide partijen. Dus als hij zegt dat je niet kan werken, hoeft het ook niet.

8. puntje

puntje Actief lid

Sep 25, 2008
    149
    0
    16
    hij verwacht me terug in de 1e week van januari, dus ik hoef dan ook niet te gaan dan? want dan gaat hij me zeker voor 100%keuren maar ik ga echt niet in de spoelkeuken staan of catering werk doen.

ik ben aangenomen als secetaresse en als ik catering wil of spoelkeuken beslis ik dat zelf.

9. mummy2b

mummy2b Lid

Nov 27, 2008
    67
    0
    0
    Niet op komen dagen voor je werk verslechtert je positie. Het kan zelfs werkweigering genoemt worden door je werkgever, gezien het advies van de arboarts. Ik weet niet of jou verplicht kan worden in de spoelkeuken te werken als je aangenomen bent als secretaresse, maar aangezien je al eens in de keuken bent gaan werken, kan dit tegen je gebruikt worden. Ik zou je aanraden je eerstvolgende werkdag gewoon te gaan, en zodra het niet meer gaat je opnieuw ziek te melden. Dan heb je ondertussen de tijd om de second opinion te vragen.

Ik ben het zeker niet eens met de houding van je arboarts, maar je kan zijn advies niet zomaar naast je neer leggen zonder dat het jouw positie verslechtert. Hoe onrechtvaardig dat ook is.

Wat betreft het niet uitbetalen van je salaris. Dit is een apart issue van het wel/niet 100% ziek zijn. Dus kijk uit dat je dit niet als officieel argument opvoert om thuis te blijven. Als je niet werkt, heb je zeker geen recht op salaris. Verder zou ik voor dit probleem eens bij je vakbond/rechtsbijstandsverzekering informeren wat je het beste kan doen. Als je geen lid bent kan je dat misschien alsnog worden.

Dan wens ik je verder nog veel sterkte en hoop ik dat je nog een beetje van de feestdagen kan genieten. Het is erg jammer dat je nu in zo'n moeilijke positie zit, zeker als ik lees hoe flexibel je al voor je werkgever bent geweest.

10. puntje

puntje Actief lid

Sep 25, 2008
    149
    0
    16
    het is niet dat ik niet wil gaan werken, ik weet als ik dit werk ga doen dat het niet goed afloopt

-door de stress, is een collega langdurig ziek geworden door rennen en haasten is ze gevallen borstbeen gebroken.

- andere collega ook ziek heeft reuma

-nog een manager is ziek overspannen

-rion manager is ziek dat is alles wat er is aan personeel meer is er niet.

dagelijks komen er 450 man eten.

- het is een uitzichtloze situatie daar

- alles kwam al die tijd op mijn schouders neer en nu ook weer. want er is geen personeel:

uitzendkrachten komen 1 dag en komen niet meer terug.

dit zijn mijn werkzaamheden:

dagelijks pannen soep maken 24 liter van het fornuis tillen en in bakken gieten gezien ik 155 ben is de toonbank in verhouding te hoog, maar goed.

pakken melk aanvullen van 1/5 liter er gaan 20 pakjes in een krat, je mag absoluut geen karretje gerbuiken want is niet netjes tegenover gasten.

dan komt bestelling binnen, de zwaarste artikelen kratten boven op de kar.

als gasten gegeten hebben, alles opruimen (geen probleem) dan de vloer dwijlen en ruimte van 60 vierkante meter schrobben, voor de rest zijn er gewoon geen andere werkzaamheden het is van 9 tot 15.00

het is niet dat ik niet wil werken, maar dit is lichamelijk gewoon niet te houden als je al rugklachten hebt en nog eens zwanger.

ik heb dit werk aangenomen, klopt, maar het werd steeds erger omdat er steeds meer zieken waren en ook nog de vaste medewerkers van dat bedrijf en je steeds niet een maar 3 stappen harder moest om de tent draaiende te houden.

ik probeer er op een goede manier uit te komen met mijn werkgever, anders kwaadschiks.

11. mummy2b

mummy2b Lid

Nov 27, 2008
    67
    0
    0
    Ik krijg de indruk (en ik hoop onterecht) dat mijn verhaal van gisteren je doet denken dat ik vind dat je 'gewoon' moet gaan werken. Ik bedoel natuurlijk niet week/maand/oid, maar een ochtend. Met rugklachten zit je er waarschijnlijk met een ochtend ook echt doorheen. En een ochtend verschijnen en dan (voordat je dag is afgelopen) weggaan met een nieuwe ziekmelding helpt je met de discussie met arbo/uwv arts en met mbt achterstallig loon en met het UWV als het zover komt.

Als je dat niet wilt doen kan je je contract nalezen op een beschrijving van je werkzaamheden. Als hierin een verwijzing staat naar werkzaamheden als secretaresse kan je dit als argument gebruiken om niet te gaan werken je eerste werkdag. Laat dit wel van tevoren weten aan je werkgever. Ook als het niet expliciet in je contract staat kan je beargumenteren dat het onredelijke is dat je dit werk gaat doen, maar omdat je al eerder vergelijkbaar werk in de catering hebt gedaan sta je, verwacht ik, daarin iets minder sterk. Maar dat zou je met een advocaat op moeten nemen, zover gaat mijn kennis niet.

12. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

zoals hier al eerder werd gezegd, je kunt het UWV bellen en om een second opinion vragen, dan wordt je door een arts van het UWV "gekeurd" om te kijken of je wel of niet kan/mag werken, deze uitspraak is dan bindend.

13. Angelie

Angelie Bekend lid

Oct 21, 2008
    607
    0
    0
    Ik heb een tijdje geleden ook een conflict met mijn Arbo-arts gehad. Hij vond dat ik maar moest gaan werken. Ik kon dat echt niet.

Het is zo dat je werkgever af mag wijken van het advies van de arboarts. Dat was in mijn geval ook zo. Mijn baas vond het belachelijk dat ik moest komen werken en ik mocht van hem gewoon thuis blijven.

Naar de arboarts moet je echt toe hoor! Anders kunnen ze je ontslaan ivm werkweigering.

En nogmaals, je kan een second opinion aanvragen bij het UWV. Van de arboarts moest ik destijds gewoon aan het werk, maar het UWV vond dat ik het langzaamaan op moest bouwen.
    Dat heb ik dan toch voor elkaar gekregen door het UWV in te schakelen!

14. puntje

puntje Actief lid

Sep 25, 2008
    149
    0
    16
    dank voor jullie reacties,

mummy2b ik begrijp heel goed wat je bedoelde en je hebt gelijk gewoon proberen. kan altijd nog weg.

en kan je voorstellen hoe het is om als je als secretaresse werkzaam bent, plezier in je werk had en inene gedwongen wordt om in de spoelkeuken te staan?
    grote pannen soppen, weet je hoe het is om met tegenzin naar je werk te gaan?

een hele andere wending, had ik het geweten had ik dat alternatief nooit aangenomen, maar ik wilde werken en met het idee dat het tijdelijk zou zijn, heb ik mijn ogen ervoor gesloten en gewoon het beste van geprobeerd te maken.
    en nu moet ik maar mijn werk van maken? en als klap op de vuurpijl op mijn laatste loonstrook 3 euro achteruit gegaan?

neem ik zelf ontslag, hoe groot is de kans nu iets nieuws te vinden? blijf ik ga ik in functie omlaag?

ik ga het proberen, niet kijken of het gaat, maar om te laten zien dat het niet gaat.

15. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

waarom bel je het uwv niet?

16. bordes

bordes Lid

Aug 12, 2007
    85
    1
    0
    Ermelo
    Hoi,

De arbo-arts wil je uit de ziektewet hebben. Het kan namelijk niet zo zijn dat een werkgever je in de ziektewet laat zitten omdat hij failliet is gegaan. Dus als hij vindt dat je weer aan het werk moet, dan zit er niets anders op om dat te moeten doen.
    Tenzij het echt niet gaat, dan kun je bij het UWV (in Nederland) een second opinion aanvragen bij een andere arts.
    Ik heb dat ook een keer gedaan en toen kreeg ik gelijk (was wel fijn!).

Sterkte ermee.

Groetjes Emma

17. puntje

puntje Actief lid

Sep 25, 2008
    149
    0
    16
    dat begrijp ik ik moet je eerlijk zeggen ik zit ook echt niet graag in de ziekte wet in de 14 jaar dat ik werk is dit de eerste keer dat ik zo lang thuis zit.

maar moet ik dan maar aannemen wat ik voorgeschoteld krijg, dan maar spoel keuken de rest van mijn leven? omdat ik uit de ziekte wet moet?
    met rugklachten in de spoel lijkt me nauw niet het juiste om iemand uit de ziektewet te halen.
    lijkt mij. en dit zei ik ook al aan de arbo arts, hoe wil je dat ik voor een werkgever ga werken, die me niet kan betalen, ben ik nauw gek? en bovendien geen baan heeft?

en zou jij akkoord gaan met 3 euro minder? salaris en dat als het niet jou schuld is?

uwv gaat dit uitzoeken.
    en maandag naar de huisarts voor mijn rug.

18. bordes

bordes Lid

Aug 12, 2007
    85
    1
    0
    Ermelo
    Ik zou het bij de arbo-arts niet gooien op je failliete werkgever maar op jezelf. Redenen aanvoeren waarom je van mening bent dat je niet kunt werken. Het salaris en of er werk is zou ik dan even laten rusten. Die problemen zijn er wel, maar de arbo-arts veegt dat zo van tafel.

Ik denk dat je dan meer kans maakt. En een second opinion aanvragen.

En bedenk vooral wat voor mensen arbo-artsen zijn. Mijn eigen zus is arts en weet wat daar zit: artsen die niet goed genoeg waren om in het ziekenhuis te mogen blijven werken. Ze hebben vaak alleen een opleiding tot basisarts en weten niet veel. Het zijn niet de prettigste mensen hoor.
    Je vecht vaak tegen een muur, daarom zou ik het proberen strategisch aan te pakken (zoals ik hierboven aan gaf).
    Als je toevallig van je werkgever een baan aangeboden krijgt die zodanig is dat je uit de ziektewet kunt, dan moet je die accepteren anders heb je een probleem. Je werkgever is namelijk verplicht alles in het werk te stellen om je weer volledig aan het werk te krijgen.
    Maar...niet tegen minder salaris. Dat mag niet (in Nederland althans). Je mag nooit in inkomen achteruit gaan, tenzij dat in de CAO staat of omdat je al langere tijd in de ziektewet zit (bv. 70% van het laatst verdiende inkomen na een bepaalde termijn).

19. Niet meer actief

Ik zou mijn gezicht laten zien op de werkvloer en ondertussen heel hard op zoek gaan naar een nieuwe baan!

Succes en hopelijk kun je ondanks alles toch genieten van de feestdagen!

20. puntje

puntje Actief lid

Sep 25, 2008
    149
    0
    16
    thanx voor de reactie,

ik heb maandag een afspraak met mijn huisarts over mijn rug, bewijs dat ik rugklachten heb en dat ik het erk wat ik aangboden heb gekregen niet kan verrichten.

En heb inmiddels een brief opgesteld voor het uwv, waarin ik uitleg over de situatie en uitbetaling.
    zoals: te weinig uitbetaald in de maand oktober (3 euro minder p/u)
    - niet uitbetaald gekregen in de maand november en december
    -mijn opgepaarde vakantie geld is weg geronseld.

ik laat wel weten hoe het is gelopen.

ha dat ik een andere baan moet gaan zoeken is inmiddels wel duidelijk.

Share This Page