UWV betaalt niet gehele salaris tijdens zwverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nana33, 7 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

15 apr 2007
    2.869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Dan ben ik ook gebokt geweest want ik kreeg echt minder als dat ik aan het werk was :(

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar dat klopt niet, hoop niet dat je achteraf iets moet terugbetalen.....
    Zwangerschapsverlof krijg je nl over je gewone salaris en niet over ORT uren, je zou dus eigenlijk minder moeten krijgen als je onregelmatige diensten hebt.

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Nou ik heb de brief er nog even bijgepakt en Brie heeft helaas gelijk. Het gaat wel degelijk om een bruto dagloon (190,32 p.d.) en dit is zelfs nog incl. vakantietoeslag. Dus daar ga ik overheen. Zal maandag dan inderdaad maar even contact opnemen met PZ, want er staat ook expliciet dat ik de uitkering heb aangevraagd (is niet waar, dat heeft PZ gedaan) en dat ik hem uitbetaald krijg :(. Denk dus eigenlijk wel dat dit direct aan mij en niet aan mn werkgever uitbetaald wordt en dat zou dus betekenen dat ik inderdaad minder krijg dan normaal, mits mn werkgever me niet ook nog apart een compensatie geeft voor dat laatste deel.

4. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Overigens zijn ze sowieso lekker bezig bij het UWV, want in een eerdere brief stond dat mn verlof pas zou worden verlengd als ik meer dan 2 weken na de uitgerekende datum zou bevallen (alleen als ik minder dan 10 weken verlof zou overhouden vanaf de geboorte) en hier staat expliciet dat mn verlof sowieso verlengd wordt, mocht ik na de uitgerekende datum bevallen :(.
    Goh, altijd prettig van die onduidelijke, tegenstrijdige info. Ik ga de belastingdienst zo bijna nog waarderen :p.

5. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet van mijn vorige zwangerschapsverlof dat ik er ook even van schrok. Het bedrag dat daar genoemd werd was beduidend lager dan het loon dat ik normaal opstrijk. Gelukkig bleek bij de eerstvolgende loonstrook dat de baas gewoon doorbetaalde en mijn uitkering aan de baas werd betaald.

Weet even niet meer of er nu duidelijk op stond dat mijn baas het voor me had aangevraagd en het geld ging opstrijken. Vond het in ieder geval wel heel onduidelijk.

Geloof dat ik zelfs twee brieven heb gekregen. Heb het maar gelaten, ik neem toch aan dat ze zelf ook wel snappen dat je over het algemeen maar één keer met verlof gaat in één periode en ook maar één keer bevalt ;).

6. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Dit is heel raar idd maar wel waar.
    Ik geloof dat je over toeslagen weer meer belasting enzo moet afdragen.

Ik heb als ik vakuren opneem zeg voor zoeen 3 weken dan heb ik altijd meer loon dan dat als ik nachten en avonden en weekenden draai dat is heel erg raar maar bij mijn klopt het altijd wel.

Dus bij hun neem ik aan van ook

7. Solana

Solana Bekend lid

11 mrt 2010
    874
    0
    0
    NULL
    NULL
    TS, het dagloon wat in de brief staat is voor 5 dagen per week. Ik weet niet of je fulltiime werkt. Maar werk je maar 3 dagen (24 uur) dan wordt je weekloon gewoon door 5 gedeeld, en dan heb je het dagloon. Stel je verdient in een week 500 euro (voor 3 dagen). Het uwv betaald dan een dagloon van 100 euro voor 5 dagen. Als jij dus niet fulltime werkt, kan het zijn dat jouw dagloon onder het maximum bedrag zit, omdat het door 5 gedeeld wordt en niet door 3. Ik hoop dat het zo duidelijk is, want het blijft een beetje lastig uitleggen.

8. Bri

Bri Niet meer actief

nana, precies zo'n brief heb ik ook gekregen (beide keren), maar dit was echt een formaliteit. De uitkering ging naar m'n werkgever, en die heeft m'n salaris volledig doorbetaald.
    Ik zou me dus niet heel veel zorgen maken. Sowieso goed om het aan pz te vragen, die weten precies hoe het bij jullie zit.

9. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'zwangerschap en werk'

10. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ik heb het hier toevallig over gehad met iemand van het UWV die ik ken, omdat ik hetzelfde had. Je krijgt die brief ter info, dan heb je in ieder geval de bevestiging dat je bedrijf een uitkering voor je heeft aangevraagd etc, kunnen ze ook niet meer ontkennen dat je het ze niet gemeld hebt. Je werkgever is verplicht je tijdens je zeangerschap door te betalrn, net als bijv. bij ziekte. Ook je opbouw van vakantiedagen gaat gewoon door, is misschien ook nog een aandachtspuntje.
    Je werkgever kan zich voor dit soort zaken verzekeren en kan er ook voor kiezen dit tot een bepaald maximum van dagloon te doen. Dat bepaalt namelijk ook je premie.
    Dus voor jou moet alles hetzelfde blijven, en het bedrijf heeft wettelijk recht op een vergoeding van het UWV afhankelijk van hun verzekering.
    Ook nog het volgende: je bent verplocht binnen een aantal werkdagen de geboorte van je kind te melden, jij krijgt dan nog een brief van het UWV met de mededeling wanneer je weer moet beginnen.

11. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Ik had het probleem dat ik als zelfstandige er fors op achteruit ging!! Wij moesten het met 85,00 per week doen (dus zeg maar 340 euro per maand), terwijl ik normaal netto minimaal tegen de 1500 euro aan zit. Ze pakten het kwartaal waarin ik het minst verdiende, mijn 1e kwartaal als zelfstandige, toen 3 jaar geleden... zucht! Hebben echt ons spaargeld moeten aanbreken.

Deel Deze Pagina