Of begrijpen wij het nou echt verkeerd? Een paar weken terug is mijn man zijn baan verloren. Het bedrijf waar hij al jaren met super veel plezier werkte is failliet verklaard. Het faillisement kwam heel onverwachts en zo kwam het dat hij van de een op de andere dag thuis kwam te zitten. Officieel moet mijn man oproepbaar blijven tot 1 dec. Dan is zijn termijn voorbij en ontvangt hij het loon wat hij tot op heden niet gekregen heeft. Vanaf dat moment mag hij pas solliciteren en heeft hij recht op een uitkering mits hij 1x per week solliciteert. Mijn man zit nu elke dag thuis, wordt niet opgeroepen en snijdt zichzelf (en mij) dus in de vingers als hij nu al zou solliciteren, want mocht hij nu gaan solliciteren telt dit niet als een sollicitatie voor de UWV en krijgt hij dus geen uitkering. Hij is dus van plan om pas vanaf 1 dec te gaan solliciteren. Wel heeft hij zich bij diverse 'uitzendbureaus' in zijn expertise aangemeld. Met ons eerste kind op komst zie ik het absoluut niet zitten om zonder geld te komen zitten. Er moet nog zo veel gekocht worden! Op mijn salaris redden we de vaste lasten net aan, maar het is echt krap. Ik kan niet meer werken, want ik mag niet meer werken dan 1ft (onderwijs). Dat is schoolbreed zo bepaald. Eigenlijk zie ik dat ook niet zitten. Het wordt me nu al soms te veel, maar nood breekt wet, nietwaar? Ik voel me zo machteloos en zie onze toekomst somber in. Hij werkt in de bouw en die hebben binnenkort vorstverlet van +-18 dec tot +- 5 januari. Er zal echt geen bedrijf zijn die hem tot die tijd zal aannemen. En dan nog maar hopen dat er daarna een bedrijf is die hem kan gebruiken. Opbeurende woorden? Tips? Adviezen? Ik hunker er naar...
Zodra jij ww aanvraagt ben je verplicht om te gaan solliciteren. Heeft hij nu dus ww aangevraagd dan moet hij dus gaan solliciteren. Terecht ook Dus want je weet immers dat je werkeloos thuis komt te zitten en zo kan hij misschien wel per 1 dec aan de slag bij een andere werkgever.
Ik zou gewoon gaan solliciteren, ook al telt het niet mee. Ik ben zelf 4 maand begonnen toen ik wist dat mijn contract niet verlengt zou worden en heb er nog 250 daarna moeten versturen. Niet geschoten is altijd mis.
Zodra je op de hoogte bent van een (dreigend) ontslag, moet je er alles aan doen om werkloosheid te voorkomen. Jouw man is op de hoogte van zijn werkloosheid per 1 december, dus moet hij alles eraan doen (dus solliciteren!) om te zorgen dat hij per 1-12 een nieuwe baan heeft en geen aanspraak hoeft te doen op de WW-uitkering. Das een van de plichten van de WW. Verder telt het nu inderdaad niet mee, omdat hij geen ww heeft, maar straks een faillissementsbetaling ontvangt. Vanaf het moment dat de WW ingaat, heeft hij een verplichting van minimaal (!!!) 1 sollicitatie per week/minimaal (!!!!) 4 per 4 weken.
Officieel kan hij pas ww. aanvragen na 1 dec, want hij krijgt nog loon dan. Ik vind het zo knudde geregeld. Je zou toch juist denken dat een overheidsinstelling wil dat je zo vaak mogelijk passend reageert op een baan? Maar nee, 1x per week is het advies "anders zou het zo maar kunnen voorkomen dat je over 6 weken nergens meer op kunt solliciteren" , aldus de UWV medewerkster. En ook: heeft u er al aan gedacht om te starten als zzp-er? Serieus? Waar zouden we het kapitaal vandaan moeten halen.....al zou hij het willen. Ze zeggen maar wat heb ik het idee en ondertussen raakt mijn spaargeld op.
Zoals ik het begrijp hoeft je man tot december niet te solliciteren omdat hij dan officieel nog in dienst is bij zijn failliete werkgever. Het UWV betaalt het loon 100% door omdat dit de opzegtermijn is die niet in acht is genomen door het faillissement. Na de opzegtermijn gaat hij de WW in en moet hij soloiciteren. Dus tot december is er geen probleem, en daarna krijgt hij WW toch? Dus niet al te veel zorgen maken, er gaat wel geld binnen komen. Ik weet alleen niet hoe lang hij recht heeft op WW.
Als je man vanaf 1 december officieel werkloos is en vanaf die dag een ww uitkering aanvraagt is hij vanaf die datum verplicht elke 4 weken 4 sollicitaties te doen. Dit is een regel wanneer je ww krijgt. Nu kan hij ook gewoon solliciteren. Stel dat hij per 1 december bij een nieuwe werkgever kan beginnen, dan hoeft hij geen gebruik te maken van de ww. De sollicitaties die hij nu doet tellen alleen niet mee als sollicitatie die verplicht is. Dat gaat in op de datum dat de ww begint. Ook inschrijven bij uitzendbureaus, vacaturesites, sollicitatiegesprekken enz tellen mee als sollicitatieactiviteit.
Inderdaad Juul, zo zit het. Heb jij er ervaring mee dat je dit zo goed weet? Bedankt voor je reactie toeteke!
Hij mag gewoon solliciteren en dat zou ik ook zeker alvast doen. Dat het nog niet meetelt maakt niet uit, want als het niks wordt moet hij hoe dan ook na 1 december blijven solliciteren, en neem aan dat 1 sollicitatie per week dan wel moet lukken toch. Of wil hij nou nog niet solliciteren omdat het nog niet meetelt? Sterkte ermee, is altijd spannend.
Hij moet nu zelfs al solliciteren, want je bent verplicht te gaan solliciteren vanaf het moment dat je weet dat je werkloos wordt. Het UWV kan je korten op je uitkering als je niet solliciteert. Per periode van 4 weken moeten er 4 sollicitatie-activiteiten gedaan worden. Dat kan een sollicitatie op een vacature zijn, maar ook een netwerkgesprek, het bellen van een bedrijf om te kijken of zij mensen nodig hebben, inschrijven bij een uitzendbureau. Mogelijk dat de consulent bedoeld heeft dat als hij nu alles doet wat er op sollicitatiegebied te doen valt, hij straks niets meer aan sollicitatie-activiteiten nog over heeft en hij dan in de problemen zou komen met de minimaal 4 die hij er per periode van 4 weken moet doen, maar dat lijkt mij stug. Het bellen van een bedrijf geldt al als sollicitatie-activiteit, maar ook als je in je omgeving actief bent met het rondvragen en zorgen dat je je netwerk benut, kun je dat als activiteit aangeven. Dus je moet wel echt knap bezig zijn als je helemaal geen sollicitatie-activiteiten over zou houden. Verder heb je het al over zonder geld komen te zitten en het redden op enkel jouw inkomen, maar hij heeft toch iig minimaal 3 maanden recht op ww, en ws meer, want met elk gewerkt jaar bouw je 1 maand ww-recht op. Dat betekent wel dat zijn inkomen een stuk minder wordt, maar je zit beslist nog niet zonder.
Ik zou wel solliciteren, maar stel dat hij ergens wordt aangenomen de situatie uitleggen en vragen of hij pas 1 december kan beginnen. Uiteindelijk is 1/12 "nog maar" 3 weken. Kan hij in de vrijgekomen tijd geen extra cursus (online desnoods) doen? Versterkt zijn kansen misschien ook.
Jij hebt een fulltime baan...en toch is het (te) krap om van 1 salaris rond te komen. Onderwijs betaalt niet slecht...is er niet iets waar je op kunt bezuinigen? Even heel plat gezegd...twee personen zouden toch goed van 1 inkomen moeten kunnen rondkomen? Geen verwijt, maar puur als tip...
Ik heb ook in het onderwijs gezeten en wij zouden ook niet van alleen mijn salaris rond kunnen komen, ondanks eventuele bezuinigingen. Dat gaat dus niet voor elk huishouden op.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat je vaste lasten zijn: daarin kun je niet altijd zomaar bezuinigen. De hypotheek voor een koopwoning loopt gewoon door bijvoorbeeld, en wordt niet ineens lager als je de helft van je totale inkomen verliest... Nou moet ik zelf wel zeggen: wij moeten het sinds een maand doen zonder mijn WW (recht op uitkering afgelopen en helaas nog geen nieuwe baan/inkomen), maar er is wel een hoop wat niet hoeft idd, wat we allemaal nu niet meer doen. We merken hier nu wel dat je meer kunt besparen dan je in eerste instantie zou denken. Wij gaan het echter zonder mijn inkomen niet redden en als dit te lang gaat duren, gaan we wel echt financiele problemen krijgen
Hij moet nu zelfs al solliciteren. Hij wordt met ontslag bedreigd, dus sinds hij van het faillissement weet moet hij solliciteren. Je moet dat ook,zelf bijhouden. Telt idd niet mee voor ww. Verder moet hij 1*pw solliciteren maar meer mag ook, hebben ze liever zelfs. Zit er nu middenin, mijn huidige werknemer is ermee gestopt ivm bedrijfseconomische reden, en voor officieel de ww ingaat heb ik een baan gevonden.
Ik begrijp het probleem niet, sorry Ik bedoel, als je weet dat je geen baan meer gaat hebben, ga je toch gewoon solliciteren? WW of geen WW? Hij wil toch ook gewoon een andere baan...dan hoef je je toch helemaal niet te focussen op de regels die gelden voor de WW? Het UWV wil in deze niet iets specifieks, denk ik. Het zijn gewoon de regels met betrekking tot het recht op WW. Gewoon gaan solliciteren en als er tegen die tijd geen vacatures meer zijn om op te solliciteren, gewoon het hele rijtje weer opnieuw af gaan. Of denk ik nu een beetje simpel?
Als je door te solliciteren en nu een baan aan te nemen problemen krijgt dat je je laatste loon niet trekt van dat failliete bedrijf (en het echt wel nodig hebt!) ... zou ik toch oppassen hoor, Gaia. Dan kan je toch echt wel beter 3 weken wachten met een contract te tekenen. Maar niks belet je om nu al te solliciteren en als je aangenomen wordt te melden dat je helaas pas 1 december kan starten. Als je nog een echte job zou hebben en gewoon uitkijkt naar een nieuwe baan moet een baas soms ook op je wachten. En als ze je echt willen hebben, wachten ze wel 2 of 3 weken.
Juist als je zorgt dat je man op tijd werk heeft,snijden jullie je toch niet in je vingers? Ondanks vorstverlet zijn er bedrijven die eigen werkplaatsen hebben waar binnen kan worden gewerkt. En in deze tijd van het jaar is het echt nog wel mogelijk om werk te vinden. Wie weet heb je dus de WW geeneens nodig. Daar ben je slechter mee af als werk. En ondanks dat het niet meetelt,er zijn bedrijven zat waar je man kan solliciteren,dus je bent echt niet snel door de opties heen. daarnaast heeft je man nu meer kans op werk dan straks in de WW, omdat hij nog ''werk heeft''. Je kan dan voor stellen 3 weken later te beginnen.vanuit een uitkeringspositie kom je niet makkelijk aan het werk.