UWV GRRRRR wat moet ik nu doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mamavyas, 31 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. alice1

alice1 Lid

20 jan 2007
    34
    0
    0
    Angelinaatje,

De wkg verstrekt de benodige salarisinfo. Op basis daarvan maakt het UWV een berekening van je WAZO uitkering. Pff, ik heb er heel wat moeten maken. Je kan desnoods vragen of ze bij de beschikking een berekening hiervan meesturen.

Voor wat betreft het terugvorderen van het UWV, reken er wel op dat het bruto netto wordt teruggevorderd. Dus dat je ook nog met de Belastingdienst te maken kan krijgen.

Overigens stond het terugvorderen van teveel betaalde uitkering niet erg hoop op de agenda waar ik werkte. In de 1e plaats omdat het best veel handelingen qua systeem vereiste, zo´n 3 wkn. En op de 2e plaats omdat je eerst een paar beschikkingen moest sturen. Maar goed, het gebeurde weleens dat ik erven moest aanschrijven, dat hun familielid bv 4 jaar geleden teveel uitkering had ontvangen. OEPS, dan schaam je je wel, maar ja het moest wel gedaan worden.

2. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Ik heb in '99 een uitkering gehad van het UWV......en pas in 2003! :confused: kwamen ze met terugbetalen over de brug (bedrag van rui 7000,- euro!)
    Bezwaarschriften, beroep etc..uiteindelijk moest ik het wel terugbetalen en dat doe ik nu dus ook al vanaf 2003...dmv een betalingsregeling!
    Drama heel dat UWV. Mijn situatie was wel iets anders..ik kreeg in '98 een hernia toen ik in loondienst was bij een wg-er en een jaarcontract had. Contract werd niet verlengt en ik heb een WAO uitkering gekregen ..achteraf vonden ze dat onterecht omdat ik " maar" een arbeidshandicap heb van 5 tot 15 % en dan is WAO geen optie.
    Nou ja kan er lang over doorgaan, maar heb er al jaren veel stress van!
    Uiteindelijk een WW uitkering met terugwerkende kracht aangevr.en deze gekregen pfff..

UWV is een instelling die alleen maar tegen mij heeft gewerkt ipv met me.
    Helaas heb ik nu weer met ze te maken omdat ik een meningsverschil heb met m'n wg-er en de bedrijfsarts (ben ziek thuis met een burn -out en hun vinden dat ik wel 2 ochtenden kan werken, maar m'n huisarts en ik niet) dus...second opinion moeten aanvragen bij het UWV.
    Wacht hun oproep af.

Hanan
    Veel succes met alles!
    Heb je een rechtsbijstand verzekering? Die had ik toen niet, maar daar heb je vaak een hoop baat bij.

Mirre

3. Bramka

Bramka Lid

31 dec 2006
    68
    0
    0
    Financial Analist
    sinds 2001 in NL
    Mirre, ongeloofelijk!

4. alice1

alice1 Lid

20 jan 2007
    34
    0
    0
    Mirre, het komt ook omdat er zoveel mensen bij het UWV de laatste jaren is ontslagen. Ook hebben er vele bestandverdelingen plaatsgevonden, reorganisaties etc etc. Ik praat het absoluut niet goed maar als je daar werkt en keer op keer moet je naar een andere afdeling of heb je te maken met onzekerheid ivm reorganisaties, dan zijn de werknemers niet al te gemotiveerd meer.

Ik heb het werk daar altijd leuk gevonden maar door die veranderingen, werkte het alleen maar demotiverend. En dat komt ook niet ten goede voor de uitkeringsgerechtigden.

5. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

9 aug 2006
    803
    0
    0
    Even een vraagje.
    Voor het geld tijdens je zwangerschapsverlof ben je toch ook afhankelijk van het UWV. Verloopt dit ook zo beroerd?

Melanie

6. alice1

alice1 Lid

20 jan 2007
    34
    0
    0
    Dat was volgens mij de enige afdeling die geen achterstanden had, geen zorgen dus.

7. Bramka

Bramka Lid

31 dec 2006
    68
    0
    0
    Financial Analist
    sinds 2001 in NL
    Alice, hoe werkt dit eigenlijk? Hoe komen ze in eens achter dat er x jaaren geleden te veel betaald is? Wat moet dit persoon doen over haar/zijn belasting aangiftes van deze periodes? en andere kortingen of toeslagen die mis zijn gelopen door dit fout? Weet je er iets van? Heeft een burger OOK recht op terugbetaling?

En nog een vraag - ik ga binnenkort met zwangerschapsverlof. Ik ga vanuit dat ze gaan NOG EEN KEER op nieuw berekenen hoeveel uitkering moet ik krijgen, klopt dat? (op dit moment krijg ik WW uitkering)

8. alice1

alice1 Lid

20 jan 2007
    34
    0
    0
    Hoi

Stel ik heb in januari 2006 10000 euro teveel ontvangen. Dit kan komen doordat bv de loonheffingskorting niet goed in het UWV systeem is gezet. Het kan zomaar gebeuren. Na enige tijd draait het systeem automatisch allemaal formulieren uit met bepaalde info van de afdeling terugvordering. Dit houdt in dat je moet beginnen met het versturen van de zgn terugvorder beschikkingen. Maw daarin wordt vermeld dat mevrouw x in het jaar 2006 een bepaald bedrag teveel heeft ontvangen en dat ze binnen een bepaalde termijn moet reageren om een betalingsregeling te treffen of dat het in 1x wordt terugbetaald. Wordt er binnen die termijn niet gereageerd, wordt er nog een kans gegeven hiervoor. Er wordt desnoods eerst een GBA genomen. Dit wordt gedaan door een andere afdeling.

Als het bedrag binnen 1 jaar wordt terugbetaald, is er geen vuiltje aan de lucht mbt de belastingdienst. Wordt het bedrag bv later terugbetaald, dan is de zgn belastingskaart niet goed. Dit heeft idd consequenties voor de aangifte. Maar dat moet de uitkeringsgerechtige zelf met de belastingdienst regelen.

Zoals ik al eerder zei, het is niet de leukste klus om te doen en als er stapels met werk ligt, is terugvorderen niet hetgeen wat er eerst gepakt wordt. Een tijdje terug moest er een aparte groep komen om al die terugvordering aan te pakken.
    En soms kregen we van bovenaf bericht dat we andere dingen weer voorrang moesten geven zoals beslagleggingen etc.

Ik hoop dat je het een beetje snapt. Het is best moeilijk om zoiets ingewikelds uit te leggen, sorry.

9. tihany

tihany Fanatiek lid

25 jan 2007
    1.465
    0
    0
    zorgkundige
    Belgisch Limburg
    Een werkgever mag je geen werk weigeren met als reden dat je zwanger bent.
    Nu waarschijnlijk geven ze je dan wel een andere reden waarom je niet geschikt bent voor de job

10. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    @angelinaatje:
    Je loongegevens vragen ze op bij je werkgever.

11. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    Oké bedankt voor jullie antwoorden :D . Ik heb tot begin vorig jaar januari in de ww gezeten, dus de tijd daarvoor kunnen ze bij zichzelf opvragen ;) . Maar ik kan eventueel ook een berekening bij het UWV opvragen? hoe ze zeg maar aan m'n bruto dagloon zijn gekomen?

Ik hang zowiezo bijna elke week wel een keer aan de telefoon met het UWV, mede door de ervaringen van hier. Ik heb echt geen zin om achteraf geld terug te moeten betalen!

:rolleyes:

12. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Hmmm, ik heb werkelijk nog geen enkel probleem gehad met het UWV. vanaf 20 weken zwangerschap zit ik in de ziektewet. UWV heeft een anatal keer gebeld om te vragen hoe het ging en dat was het. Hun storten mijn salaris naar mijn werkgever en ik krijg gewoon mijn salaris via mijn werkgever. Dus bij mij was\het goed geregeld, maar volgens mij ben ik dan een uitzondering. (?)

Yvonne

13. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Je moet elke week een sollicitatie doen om je WW te krijgen geloof me ik ben nu al vanaf augustus bezig om een baan te vinden en zodra ze horen dat je zwanger ben komen ze met een kut smoes dat ze je niet aan kunnen nemen ze zullen nooit letterlijk zeggen dat je er niet mag werken omdat je zwanger bent maar ze bedoelen het wel...

Gelukkig hoef je tijdens je verlof niet meer te solliciteren, ik hoef alleen deze maand nog en dan ben ik verlost van dat stomme solliciteren...

Het UWV zit er volgens mij om mensen te helpen maar tot nu toe heb ik nog steeds niet het idee dat ze dat doen maar goed... Ze behandelen mij ( niet alleen bij het UWV maar ook bij het CWI ) net alsof ik iemand ben die niet wilt werken en er geen moeite voor wilt doen nou ik heb 4 jaar lang fulltime gewerkt en als je dan ineens dagelijks thuis zit dan word je echt gek dus ik snap niet hoe ze kunnen denken dat ik niet wil werken.... grrrrr ik haat het UWV ....

14. angelinaatje

angelinaatje Actief lid

4 sep 2006
    466
    0
    0
    Noord-Brabant
    De laatste tijd ben ik ook redelijk aan het vloeken op het UWV...sinds 4 weken heb ik nu rechtstreeks via hun mn ziektewetgeld en ze hebben nog maar 2 weken uitbetaald...Geld van 2 weken geleden lopen ze al een week me achter en nu komt het geld van afgelopen week er (als het goed is) al aan! Heb al 20 x aan de telefoon gehangen van de week...

En opeens kreeg ik van de week ook een telefoontje van het UWV, van ene verzekeringsarts, of ik even wilde uitleggen waarom ik ziek thuis ben...hallo, ik heb al sinds november elke maand contact met jullie?Was fout gegaan, maar leg het toch nog maar even uit...grrr...

15. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik werd vrijdag gebeld waar ik bleef? :confused: Ik had dus een afspraak zonder het te weten. Ik heb dus nooit een brief meegekregen.

Bij mij betalen ze ook wanneer het uitkomt, eerst alleen maandelijks en nu heb ik het opeens om de 2 weken gekregen. Nou ja als ik het maar binnenkrijg. Vanaf 6 april met verlof en is het geen ziektewet meer maar WAZO wat ik heb begrepen. Ik kan niet wachten na die 16 weken om niet afhankelijk te zijn van hun gezeik. Weer mijn eigen centjes verdienen.

16. demonoid

demonoid Lid

19 feb 2007
    12
    0
    0
    Ik wil uiteindelijk toch even reageren, mijn vrouw zit hier regelmatig berichten te lezen en reageert uiteraard ook weer. Uit privacy overwegingen zal ik haar nick verder niet noemen 8) . Ik ben zelf werkzaam bij het UWV en heb een coachingsfunctie binnen de ZW (dus ook WAZO) en weet daarnaast ook vrij veel van WW. :idea:

Mijn reden van mijn reageren is eigenlijk tweeledig, er zijn veel dingen niet duidelijk merk ik over procedures en wetgevingen, hierdoor ontstaan er toch veel misverstanden en dat is erg jammer :cry: . Daarnaast ben ik al jaren een loyaal werknemer en gaat het mij aan het hart als ik uitspraken lees als:"dat stelletje sukkels" en "ik haat het uwv..." :confused: Ik wil niets goed praten, maar sommige standpunten die ik hier zie, zijn ingenomen gebaseerd op ervaringen/argumenten/denkbeelden die haaks staan op de procedures en sociale wetgeving.

Ik wil hier dus niet gaan staan met één of ander wijzend vingertje, maar meer om te kijken of er onduidelijkheden zijn, die misschien makkelijk opgelost/verduidelijkt kunnen worden. Algemene wetskennis vragen graag in een openbaar topic, wil je niet al je privé info kwijt, dan vind ik een PM uiteraard ook best. Ik zoek btw geen dossiers op intern met het oog op belangenverstrengeling, dus me je SoFi/BS nummer geven heeft geen enkele zin.

17. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik begrijp zeker dat het niet leuk is voor jou om te lezen maar wij zitten ermee. Ik heb altijd braaf gewerkt en als ik 1 keer in mijn leven in de zw terechtkomt dan hoop je toch wel dat het allemaal goed geregeld is. En niet wekelijks bellen hoe en wat want de personen die ik spreek die weten allemaal van niks en moet ik weer wachten op antwoord.

Ik denk dat uwv onderling beter moet communiceren, een betere programma en sneller handelen.

18. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Kan me best voorstellen dat je het niet leuk vind dat we zo reageren op het UWV maar ja jullie ( en ik bedoel jou niet persoonlijk maar iedereen op het UWV ) maken het er zelf naar... Jullie kunnen zo moeilijk doen terwijl het zo makkelijk kan en ik heb al drie verschillende werknemers aan de telefoon gehad waaraan ik had gevraagd of ik een zwangerschapsuitkering zou krijgen en ik krijg van alledrie een ander antwoord....Ik krijg af en toe het idee alsof het daar allemaal een beetje langs elkaar heen werkt.. Ze doen ook net alsof je niet wilt werken ofzo terwijl dat wij wel willen werken.... En de mensen die eigenlijk per maand hun geld moeten krijgen die krijgen het niet omdat het zo slecht gaat met de admi van het UWV dus ja vind het niet zo gek dat wij moeders ( aanstaande ) zo reageren het vergt veel energie en tijd tijdens de zwangerschap als je maar moet blijven regelen en telkens weer andere dingen te horen krijgt dan kan ik me voorstellen dat alle moeders hier gek van worden......

19. demonoid

demonoid Lid

19 feb 2007
    12
    0
    0
    Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, jullie reageren allemaal omdat jullie slechte ervaringen hebben met het UWV, dus in beginsel is die onvrede uiteraard terecht. Dat zal ik ook nooit gaan ontkennen, noch roepen dat je niet moet zeuren, dat werkt ook nog eens helemaal averechts natuurlijk. ;)

Mijn punt is, sommige reacties die ik lees, ontstaan uit het niet weten/begrijpen van de wetgeving, de procedures enzovoort. Mijn reactie is voornamelijk om eventueel een aanspreekpuntje te zijn bij onduidelijkheden, sommige dingen ontstaan nu eenmaal uit misverstanden. Ik ga fouten van "ons" niet ontkennen, want hoe je het ook bekijkt, ook bij UWV worden fouten gemaakt. Daar zijn wij ons ook van bewust en werken we hard aan. Er werken nu eenmaal een paar duizend mensen en per dossier zijn er zo 5-10 mensen mee bezig, elk met een eigen taak.

20. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ik denk dat iedereen die aan de lijn hangt duidelijkheid wilt maar die krijg je amper. Dus ik denk dat UWV onderling beter cursussen/opleidingen moet geven aan de mensen die daar werken en dat iedereen je te woord kan staan.

Of stuur desnoord folders mee naar ons met daarin meer uitleg want voor ons kost het ook geld om jullie te bellen.

Deel Deze Pagina